התחושה המקובלת ביחס לפורים היא של שמחה, ואפילו התפרקות מסוימת. אין להקל ראש בחשיבות של צורת קלות ראש זאת. האופן שבו אדם שמח הוא מבחן חשוב לאישיותו ולערכיו. לא בעלמא השורש פ-ר-ק קשור כמובן בהתפרקות, אבל גם במילה "פרק". בין אִם מדובר בפרק בספר או בלימוד, ובין אִם מדובר בפרקי חיינו, בכל מקרה יש כאן מסר עמוק של מחויבות.
אדם יכול כמובן לעלוז ואפילו "לשחרר" (בלשון הנקוטה היום) את עצמו, ועדיין לא להתפרק מערכיו היסודיים ומאחריותו כלפי אחרים. במובן זה, פורים הוא בדיקה יסודית של "גורלנו" האישי: האִם כיחידים וכעם אנו יודעים גם לשמוח ולעלוז, ובאותה עֵת לא להגיע למעשים של אובדן מוחלט של מוסריות ואיפוק כלפי עצמנו וכלפי אחרים?

גם המשימה לשַכֵּר את עצמנו ביין מכוונת לכיוון מרתק: שנשתה ונשתכר עד מצב שבו לא נדע להבדיל בין "ברוך מרדכי" לבין "ארור המן". ראשית, הידיעה עומדת כאן במרכז והיא ממוקדת להבחנה מסוימת בין האישיות הנפלאה של מרדכי לבין האישיות המרושעת של המן. אנו לא אמורים להגיע חו"ש למצב שלא נבחין בין אמונה בה' לבין להבדיל אלילות. אנו לא אמורים להגיע למצב שבו לא נדע להבדיל בין התחשבות באחרים לבין ביזוי אחרים והשפלתם. המצב התודעתי המצופה מעִמנו פונה לאפיק אחר לגמרי.
אכן, לעיתים הרעיונות מתבלבלים, השלטון משתגע, ההוגים מלהגים, המחנכים נכשלים, וההורים מאבדים את מעמדם כלפי ילדיהם. ואז אדם "לא יודע" כיצד מבדילים בִאמת בין אדם הגון ומוסרי לבין אדם העושה את עצמו להגון ולנאמן, אך למעשה הוא רשע וחסר אמינות. לכמה רגעים או למספר שעות אנו יכולים בפורים להתנסות בחוסר התודעה הזה, ואז כנראה שבשאר ימות השנה ניזהר הרבה יותר מבלבול היוצרות. כשנדע שאנו מועדים לכישלון בהבחנה, נדע מן הסתם לשמור על זהירות ועל ענווה, בדומה למדינה שחווה כישלון קשה בחיזוי המטרות של אויביה, ומעתה נזהרת ונשמרת יותר ויותר. אני גם חושב ש"העד לא ידע" בפורים מכוון בעיקר לאמירת השמות והכינויים של מרדכי והמן, ולא להבדל העקרוני בין הדמויות.
האתגר הפורימי לא נעצר כאן: מגילת אסתר כוללת בתוכה תיאור מפחיד של משטר שרירותי ביותר ושל מציאות שרירותית לגמרי. הדבר השולט לכאורה הוא "המזל", הפּור ששני אנשים מוזרים ומבוגרים מטילים בינם לבין עצמם, כדי להשתעשע וכדי להטיל גזרות על 127 מדינות, ובעיקר כדי ליצור אווירה מתאימה להשמדת עם. ודווקא באווירה המקפיאה הזאת מנוסחים כללים חדשים לגמרי לעם ישראל. לפתע, דווקא בגלותו, הוא מקבל על עצמו לזמן מסוים הנהגה רוחנית ומדינית משלו, שמייסדת בעבורו מועד הלכתי חדש. דווקא מגילת התִפְזוֹרת, ההתפרקות ושרירות הלב זוכה למסכֶת שלמה ומפורטת בתוך הגמרא. ודווקא לחג הפורים נוצר מעמד של זמן יהודי נפרד ונצחי שלא יתבטל לעולם. ההתמודדות עִם שרירות הלב האנושית, עִם הטלות הגורל לסוגיהן (למשל: "בוא ננסה ונראה מה יקרה"), עִם אנשים מוזרים ואפילו מסוכנים, כל אלה צריכים להיזכר בפורים ברצינות רבה.
האתגר הנוסף של פורים הוא אפוא לשמר את המחויבות האמונית והמוסרית גם אל מול שרירות לב מוחלטת. צריך לשמוח ולהישמר מחציית גבולות השמחה והשחרור, צריך גם שלא להתייאש משרירות לב שלטונית או מלהג האויבים, וגם בהימצאותם לא להתפרֵק אלא להתרכז בהתמודדות האמונית והמעשית. פורים מאתגר אותנו בכך שיש לקרוא בקפידה הלכתית רבה את המגילה המסוימת, שהיא עצמה מפרטת את סכנת האכזריות והנהנתנות חסרת הגבולות. מגילה שיש בה ממד היסטורי חזק ויש בה גלות איומה. מגילה שבה הכבוד נרמס, אבל בשילוב דיאלקטי של שמחה ומחויבות, אנו חוזרים ומשיבים אותו לעמנו ולעצמנו, באמונה ובמאמץ.
האתגר של פורים לא מסתיים בכך. הוא גם דורש מעִמנו להתמודד עם זיכרוננו הלאומי והאישי. עלינו להבין שאת זכר עמלק עלינו גם לזכור וגם לא לשכוח: ישנם דברים שאנו לא שוכחים, אבל בפועל לא זוכרים. ישנם דברים שאותם אנו זוכרים אבל מעדיפים לשכוח. וישנם דברים חיוניים שלגביהם עלינו להזכיר לעצמנו ללא הרף שלא לשכוח.