כתיבה שיווקית הייתה ונשארה המפתח המרכזי בכל קמפיין של שיווק דיגיטלי. לרבות כמובן במהלכים של כתיבת תוכן לאתרי אינטרנט. בישראל, המורכבת מפסיפס של מגזרים בעלי מאפיינים ייחודיים, כל פרויקט של כתיבה שיווקית המיועד לקהל מסוים צריך לדעת להתכתב (תרתי משמע) עם המסרים הנכונים.
כשאנחנו מדברים על כתיבה שיווקית בהתאמה למגזר הדתי, למשל, אנחנו צריכים לקחת בחשבון מספר רב של פרמטרים כמו שפה, מושגים משותפים, צרכים ייחודיים וכדומה. בשיווק הכל אנשים, ובתוכן המדיום הוא המסר.
דוגמה "קלאסית" יכולה להיות, למשל, ההבדל בין כתיבה שיווקית על טיולים בחו"ל באופן כללי לעומת כתיבה לחברות תיירות שמציעות מוצרים ייעודיים לציבור הדתי.
בעוד שבטקסט הכללי יהיה אפשר להתמקד אך ורק בחוויות הנופש, כתיבה שיווקית לציבור הדתי תדגיש גם היבטים כמו כשרות, שבת, אתרים יהודיים וכדומה. כך, גם תוכן "גנרי" לכאורה על טיול מאורגן באוזבקיסטן יכול להיות שונה – במידה הרלבנטית – בין כתיבה שיווקית למגזר הדתי לבין כתיבה שיווקית לכלל הלקוחות של החברה.
כתיבה שיווקית למגזר הדתי על ידי כותב חילוני
נשאלת השאלה, האם כותב חילוני שלא חובש כיפה (ואולי לא מקפיד על מצוות רבות) יכול לייצר כתיבה שיווקית מצוינת לקהל הדתי. התשובה תלויה לא ברקע הדתי של הקופירייטר אלא ביכולת שלו לגעת בקהל המדובר.
איך מתגברים על הפער התרבותי? פשוט מאד. מנהלים את תהליך הכתיבה בצמוד לחברה שזקוקה לשירותי התוכן ועומדים איתה על כל אחד ואחד מהנושאים הספציפיים שמעניינים את הקהל הדתי שאליו היא פונה.
איך עושים את זה?
על מנת לצקת תוכן בהסבר הזה, נמחיש אותו בעזרה דוגמה על קופירייטר שמקבל על עצמו לייצר כתיבה שיווקית לחברה למכירת רכבים, המבקשת לפרסם כתבה באתר אינטרנט מסורתי.
בשלב ראשון, כותב התוכן צריך לאפיין את השירות ברמה הכללית. מהם הרכבים שמוצעים ללקוחות, מהם הסדרי המימון, אילו בדיקות מעניינות את הרוכשים הפוטנציאליים, מהו הוותק של החברה בענף הרכב, האם יש תקופות אחריות וכדומה. לאחר מכן, כשהמוצר מובן ברמה הכללית והעל-מגזרית, הקופירייטר צריך להיכנס פנימה למאפיינים הייחודיים של הקהל הדתי.
לדוגמה, עליו לדעת שרבים מבני הציבור הזה מחפשים רכבים גדולים ואף רכבים עם 7 מקומות המתאימים למשפחת גדולות. כך גם הוא צריך להכיר את העובדה שאלו משפחות שזקוקות פעמים רבות לרכבים עם תאי מטען גדולים שכן הן מבלות סופי שבוע שלמים אצל המשפחה. אם סוכנות הרכב מציעה גם ביטוח במקביל לקנייה, עליו להכיר בזה שישנן פוליסות ביטוח לדתיים שמחריגות מראש נסיעות בשבתות ובחגים.
הדוגמה הזו, של כתיבה שיווקית למגזר הדתי בתחום הרכב, נכונה לכל ענף וענף. בין אם מדובר על עיצוב פנים, טיסות לחו"ל, בגדים, טלפונים חכמים, משרד להשכרה וכדומה. הרעיון הוא פשוט. בישראל, כשאנחנו מקפידים על כתיבה שיווקית שמותאמת ללקוחות בקהל היעד לפי המאפיינים הסוציולוגיים שלהם, ההצלחה של התוכן תהיה בהתאם.
כתיבה שיווקית למגזר מסוים, בדיקה מול לקוחות פוטנציאליים
השיטות שדיברנו עליהן לגבי כתיבה שיווקית שמותאמת למגזר הדתי רלבנטיות לכל מצב שבו הקופירייטר לא מגיע מתוך הליבה של קהל היעד. אלו כללים שנכונים גם לכתבת שרוצה לייצר טקסטים המיועדים לגברים, כתב צעיר שפונה לקהל מבוגר וכדומה.
אחד הטיפים האפקטיביים בנושא הזה הוא לעשות לתוכן המוגמר "טיסת מבחן". להציג אותו בפני 2-3 לקוחות שנמנים על קהל היעד המגזרי ולשאול אותם האם יש נקודות שכדאי לדייק מבחינת המסרים, השפה ואפילו ה-Flow של המלל. אם יש הערות שחוזרות על עצמן על ידי שני קוראים לפחות, כדאי להטמיע אותן בטקסט בכדי לשפר אותו.
לסיכום, כותבים ומרוויחים
כתיבה שיווקית איכותית ומקצועית יכולה להיות ההבדל שבין הצלחה וכישלון. חברות שמשקיעות בהקמת אתרי אינטרנט או פרסום כתבות, מגדילות באופן ברור את החשיפה שלהם בפני לקוחות פוטנציאליים. בישראל, המחולקת למגזרים, כדאי להשקיע בתכנים ממוקדים לכל מגזר ומגזר.