להתחיל ברגל ימין
הרב ד"ר אופיר כהן ראש מוסדות "אורות אשקלון"
בפרשתנו אנו נתקלים בפעולה החכמה של יעקב אבינו ששיכל ידיו , ונתן יד ימין על ראש אפרים ושמאלעל מנשה , " וַיִּקַּח יוֹסֵף אֶת שְׁנֵיהֶם אֶת אֶפְרַיִם בִּימִינוֹ מִשְּׂמֹאל יִשְׂרָאֵל וְאֶת מְנַשֶּׁה בִשְׂמֹאלוֹ מִימִין יִשְׂרָאֵל וַיַּגֵּשׁ אֵלָיו וַיִּשְׁלַח יִשְׂרָאֵל אֶת יְמִינוֹ וַיָּשֶׁת עַל רֹאשׁ אֶפְרַיִם וְהוּא הַצָּעִיר וְאֶת שְׂמֹאלוֹ עַל רֹאשׁ מְנַשֶּׁה שִׂכֵּל אֶת יָדָיו כִּי מְנַשֶּׁה הַבְּכוֹר…) וַיַּרְא יוֹסֵף כִּי יָשִׁית אָבִיו יַד יְמִינוֹ עַל רֹאשׁ אֶפְרַיִם וַיֵּרַע בְּעֵינָיו וַיִּתְמֹךְ יַד אָבִיו לְהָסִיר אֹתָהּ מֵעַל רֹאשׁ אֶפְרַיִם עַל רֹאשׁ מְנַשֶּׁה" יוסף מנסה לשנות את ההחלטה אבל יעקב מתעקש שכך הסדר הנכון ומנמק את מעשיו "וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אָבִיו לֹא כֵן אָבִי כִּי זֶה הַבְּכֹר שִׂים יְמִינְךָ עַל רֹאשׁוֹ וַיְמָאֵן אָבִיו וַיֹּאמֶר יָדַעְתִּי בְנִי יָדַעְתִּי גַּם הוּא יִהְיֶה לְּעָם וְגַם הוּא יִגְדָּל וְאוּלָם אָחִיו הַקָּטֹן יִגְדַּל מִמֶּנּוּ וְזַרְעוֹ יִהְיֶה מְלֹא הַגּוֹיִם" הנימוק הוא בזה שאחיו הקטון יגדל ממנו.
אולם יש להתבונן על מעשיו של יעקב אבינו וללמוד מהם , מדוע הוא לא משנה את מקומם ושם את אפרים במקביל ליד ימינו ואת מנשה במקביל ליד שמאלו מהי מהות ה"שיכל" , אלא צריך לראות שגם בזה יש חכמה גדולה שאפרים מקבל את יד ימין אבל מאידך גיסה הוא עומד ליד רגל שמאל , ואליו מנשה אמנם קיבל את יד שמאל אבל עומד ע"י רגל ימין, מהי משמעות היד והרגל ומה משמעות הימין ושמאל?
רש"י במקום מסביר שיעקב רואה את הדורות הבאים , "ידעתי בני ידעתי – שהוא הבכור: גם הוא יהיה לעם וגו' – שעתיד גדעון לצאת ממנו שהקב"ה עושה נס על ידו: ואולם אחיו הקטן יגדל ממנו – שעתיד יהושע לצאת ממנו שינחיל את הארץ וילמד תורה לישראל:
ז"א ההבדל בין מקומי הברכה מוליד שני סוגי אישים גדעון ויהושוע כל אחד ותכונתו המיוחדת וכך מבאר הנצי"ב את הדיוק בפסוק וההבדל בין "יהיה לעם וגם הוא יגדל" לבין " יגדל ממנו" וכך דבריו:" … ועוד אינו מדויק מה ששינה המאמר במנשה הקדים יהי' לעם ואח"כ יגדל. ובאפרים הפך ואמר יגדל מממנו תחלה ואח"כ יהיה מלא הגוים. אלא כך הענין דגדעון הבא ממנשה לא הי גדול בתורה כידוע שחשבוהו בגמ' מקלי עולם. אך באשר הי' לעם וקיבץ על ידו שלש מאות איש עם ה' המלקקים וראוים לנס. אח"כ נתגדל גדעון על ידם והלכה הצלחת המלחמה על שמו.
משא"כ יהושע עד שלא הנהיג את הדור הי' גדול מאד בתורה אבי תורה שבע"פ בזמנו. וממילא הי' גדול על כל ישראל ונדרש לשפע יתירה לכלכל כל ישראל בבוא עת הנהגת הדור ע"י. וזהו פי' יגדל מאד…"
יהושוע הוא העולם השלם הוא מתחיל מעולם של תורה והוא גדול בפני עצמו ואח"כ יש לו את הכוח להושיע ולהנחיל את הארץ ואילו גדעון שלא בא מעולם של תורה וכל התגדלותו הוא מהקשר שלו לעם ישראל ואח"כ מתוך החיבור לעם ולהנהגה הוא זוכה לגדולה.
צד ימין היא מסמל את התורה ואילו צד שמאל מסמל את העולם המעשי העולם הטבעי ,( מכילתא בשלח פרשה ו ) "מי גרם להם לישראל להנצל מימינם ומשמאלם מימינם בזכות התורה שעתידין לקבל שנאמר (דברים ל"ג) מימינו אש דת למו ,ומשמאלם זו תפלה." עולם התורה מול עולם התפילה חיי עולם מול חיי שעה . נכון שגדעון מקבל את יד שמאל כי הוא לא בא מעולם בית המדרש אבל הוא מקבל את רגל ימין , הרגלים הם עולם המעשי הם מרגילים את האדם לדבר מצווה , בעולם המעשי
שגדעון בא ממנו הוא מקבל את הכוח הימני כל חיבור לעם ישראל וכפי שהרב קוק מלמדנו שכל חיבור לכלל הוא חיבור לעולם רוחני כל פעולה עם עם ישראל הופכת לקודש, ולכן יעקב משאיר אותו מול רגל ימין, לעומתו יהושוע שבא מעולם הרוח מעולם התורה מקבל את יד ימין כמובילה ואילו העולם המעשי הוא טפל לו הוא רק ברגל שמאל.
בימים של גאולה הבאה בעקביו של משיח , גאולה שבאה בעקבות הרגלים , רגלי מבשר, כל התהליך של שיבת ציון ברובו הגדול נובע מתוך העשייה המעשית מתוך הפעולות הארציות של עמך בית ישראל , ולכן אנו שבאים מעולמה של תורה עלינו לבחור את הדרך העיקרית לחיבור לציבור שהוא לא בא מכוח יד ימין לא בא מכוח התורה , אבל בהחלט הציבור נימצא ברגל ימין יש לו חיבור למדינה לצבא לערך שנקרא עם ישראל ,הוא מוכן למסור נפשו למען עם ישראל וארצו כפי שאנו רואים בימים אלו ולכן משימתנו הינה לבוא בכוחו של יהושוע אבל עם הכלים של גדעון להעריך ולהוקיר את העם ולרומם אותו מתוך שותפות לבניית בית יהודי גדול שמתוך שיהיה לעם גם הוא יגדל!
תשס"ט