Facebook
Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
תפריט
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

פנים בפנים דבר ה' עמכם

הרב ד"ר צחי הרשקוביץ (אונ' בר אילן) י״ד באלול ה׳תש״פ (ספטמבר 3, 2020) 9:39 am אין תגובות

כל נסיון להסביר בכלים רציונאליים את טיב הקשר הרוחני שנקשר בין ישראל לקב"ה במעמד הר סיני, סופו להיות מעומעם ובלתי ממוקד. ההיתה זו נבואה כלל-ישראלית? האם כל בני האומה אכן חוו חוויה רוחנית נעלית, שאר רוח שאיננו מנת חלקם של יהודים בני דורות אחרים?
הנוסח הכל כך מפורש בו נוקטת התורה בפרשתנו (דברים ה, ד): "פנים בפנים דבר ה' עמכם מתוך האש" איננו מוסיף דבר על אופי הבנתנו, כי אם מתאר תיאור מופלא וסתום, שרק מחדד את תחושת העדר התפיסה ביחס לביטוי זה. לפיכך, אין זה מפליא שכבר קדמונינו ביקשו לבאר בדרכים פרשניות כאלה ואחרות תיאור זה, בכדי להמלט ממשמעותו הכביכול פשוטה, פניהם של ישראל נפגשו בפניו של הקב"ה. כך אונקלוס בתרגומו לפסוק: "ממלל עם ממלל מליל יי עמכון בטורא מגו אישתא". כלומר, דיבור מול דיבור. אמנם הפסוק אומר שהקשר בין ישראל לקב"ה התבטא בדיבור, אך אונקלוס מרחיב זאת וקובע שלא היה דבר למעט דיבור. דברם של ישראל (יתכן ש"נעשה ונשמע", אותו אמרו פה אחד) נפגש עם דבר האל (בדגש על "אנכי" ו"לא יהיה לך", כהערת הפרשנים, ולא כשיטת הרמב"ם). רבינו הגדול הרמב"ם עצמו מבאר בצורה קצת שונה, ולשיטתו הפנים הם משל למהות המציאות (א, לז). כלומר, ישראל במהותם הטהורה, השכלית והגבוהה ביותר נפגשו עם המהות האלהית הגדולה ביותר שיכולה היתה להתגלות לפי רמתם השכלית באותה עת, ואל יהי הדבר קל בעינינו. למעשה, מדובר על אומה שלימה שמתרכזת מסביב לנושא שכלי טהור, שהדרך היחידה להגיע אליו היא באמצעות רמת הכרה גבוהה, רמת ידע ולמידה מתקדמים, ומוטיבציה דתית עמוקה. מובן שלא כל דור זוכה למדרגה נשגבת זו.
במסכת סופרים (טז, ג) מובא ביאור קצת שונה, שמנסה לתת ביאור רחב יותר למונח "פני האל", שבא לידי ביטוי בפסוקים הקשים שלנו.
"תני ר' חנינא בר פפא. 'פנים בפנים דבר י"י', פנים – תרי, בפנים – תרי, הא ארבעה אפין. פנים של אימה למקרא, פנים בינוניות למשנה, פנים שוחקות לתלמוד, פנים מסבירות לאגדה".
מדרש עמוק זה של ר"ח בר פפא מגלה עד כמה כחלוף הדורות, וככל שהמקורות מסבירי פנים יותר לאדם, כך חדוות הלימוד שלהם עולה, וכך נחשפים פנים א-להיות עמוקות יותר ויותר. האגדה, ועל כך אין צורך להכביר במילים, מסבירת פנים היא. הסיבה לכך פשוטה, הפורמט שלה מושך את הלב, הבנתה הבסיסית איננה דורשת עיון מעמיק, והיא קלה לזכרון הקשרי. אולם, ברור שבאגדה מקופלים סודות עליונים עמוקים, אך למעשה כל אגדה איננה אלא הזמנה ללימוד מעמיק. התלמוד, גם הוא מסביר פנים, אף בדורינו, אם מצליחים להתעלות מעל מכשול השפה. אין זה סוד שהתלמוד הבבלי היה במשך אלף וחמש מאות שנה הספר היהודי הנלמד ביותר בכל תפוצות ישראל, ללא יוצא מן הכלל. כמה מהוגי הדעות של העת החדשה עמדו על כך שבניגוד לאומות העולם, בעם ישראל זכה התנ"ך, המקרא, למעמד משני מבחינת היותו מקור לימודי, בהשוואה לתפוצת התלמוד. הסיבה לכך פשוטה – היהדות היא בעיקרה דת של מעשים, של הנהגות והתנהגויות. מובן שיש בה מימדים רוחניים ומוסריים, אך על פי רוב אנו נוטים לשייך עצמנו מבחינת חברתית וקהילתית, ולמדוד את סביבתנו לאור התפיסה הפראקטית של החיים הדתיים (מיותר לציין שעולמה המחשבתי של היהדות זכה לעיצוב וסידור ראשוני רק לפני כאלף שנה, בדמות ספרו המונומנטלי של רב סעדיה גאון, אמונות ודעות. עד אז הסתפקה האומה במבחר גדול של ספרי הלכה וסיכומי הלכה ראויים לשמם, ודברים בגו). גם היום התפוצה האדירה והמבורכת של לימודי הדף היומי בכל מרחבי החיים הדתיים מלמדת עד כמה מרכזי התלמוד בחיינו הדתיים (עד כה לא שמענו על הנהגה ציבורית רחבה במדרש יומי, ולצערנו גם לא בפרקי משנה יומיים, הגם שיש לא מעט שנוהגים ללמוד כן). התלמוד הוא ספר יישומי, עשיר ומעניין, מובנה ומתוחכם.
המשנה, מנגד, איננה בהכרח ספר מסביר פנים, הגם שהיא כתובה בשפה העברית. הסיבה לכך פשוטה, והיא נעוצה במבנה ה"מברקי" של חיבור זה, שמחסיר הרבה מן התפיסה ההלכתית שנתקבלה בסופו של דבר. לפיכך, הרוצה ללמוד את המשנה ומצפה להבין מתוכה את עולם ההלכה ימצא עצמו מול שוקת שבורה (ראה את טרחתו הגדולה של הרמב"ם בפירושו למשנה להכריע בכל משנה כמי נפסקה הלכה, הכרעה שנעדרת, כמובן, מהמשנה המקורית. ראה גם את מפעלם האדיר של ר"ע מברטנורא, ר' יום טוב ליפמן הלר, ר' שלמה עדני ור' ישראל ליפשיץ בפירושיהם החשובים למשנה, ולבסוף את מפעלו החשוב של ר' פינחס קהתי, שבלעדיו רבים אינם מוצאים את ידיהם ואת רגליהם בנבכי ספר "פשוט" זה למראה).
לבסוף, מגלה לנו מסכת סופרים, הפנים הסתומות והחתומות ביותר שייכות דוקא למקרא. אסופת החיבורים הכלולים בתנ"ך היתה במשך אלפי שנים סמויה מן העין מבחינת תכניה העמוקים, מבחינת העיון המעמיק והיסודי בהגיונותיה, למעט כמה פרשנים גדולים שתרמו תרומה משמעותית להבנת צפונותיו, אך קשה לומר שהושקעו בתנ"ך מאמצים פרשניים כאלה שניתן למצוא בפרשנות התלמוד.
ברוך ה' זכה דורינו למהפכה משמעותית בתחום לימוד המקרא, וקשה היום לומר שלימוד זה הוא בבחינת "פנים של אימה". אדרבה, כיום לימוד זה מושך את הלב, וקהילות שלימות עוסקות בו באינטנסיביות ובהעמקה. יתר על כן, גם עולם הישיבות (הציוני-דתי) "גילה" את עולם המקרא, ואין כיום ישיבה שמכבדת את עצמה ושאין בה שיעור עיון קבוע בתנ"ך.
רבים זוקפים את המהפכה הזו לזכותה של אשה מיוחדת במינה, הלא היא פרופ' נחמה ליבוביץ', כלת פרס ישראל להוראת התנ"ך. גדלותה של גב' ליבוביץ' היתה בשני מישורים מרכזיים, ובהם תרומתה לא תסולא בפז. ראשית, היא חינכה את אלפי תלמידיה את כוחה של שאלה. היא גילתה להם שגם כאשר אינם מוצאים את השאלות באופן גלוי בדברי פרשן זה או אחר – חובה עליהם להבין שכל פרשן מונע מכח שאלה, מכח דיסוננס בהבנת הכתוב שמחייב למצוא לו תשובה ופתרון. תשובה זו יכולה להמצא במקום אחר בכתוב, בדברי חז"ל או בהגיונותיו של הפרשן עצמו. גישה זו כפתה על התלמידים למצוא בעצמם שאלות, לראות את המקרא לא כספר חתום, לא בפנים של אימה ורתת, כי אם כספר חי ועירני, שקורא לקוראיו לקרוא אותו ולהגיב כלפיו.
שנית, נחמה ליבוביץ' היתה אשה ישרה ואמיצה, שלא חששה גם מפני ביקורת או תרעומת. היא לא היתה קנטרנית, ח"ו, אך ביקשה למצוא את האמת בדברי המקרא, בין אם זו נאמרה בידי רש"י, רד"ק ור' אברהם אבן עזרא, ובין אם היא נאמרה בידי פראנץ רוזנצוייג, מרטין בובר או בנו יעקב. שמע האמת ממי שאמרה. בזכות נכונות זו אפשרה נחמה ליבוביץ' להכניס לתוך עולם הפרשנות האורתודוקסי מתודות פרשניות ספרותיות שהיו עד אז נחלת פרשנים והוגים שאינם נמנים על זרם זה. עם כל זאת, היא שמרה בכל מאודה על כוחה של הפרשנות החז"לית, בעיקר בלכ הנוגע לעניינים הקושרים בהלכה, והתוותה מסלול בריא והגיוני לשילוב בין ישן לחדש, להכנסת כלים מודרניים מתקדמים ושימוש בהם בעיון תורני מעמיק ונאמן למקור.
דומה שכיום אין במקרא עוד "פנים של אימה", ואולי זהו אחד מסממני הגאולה המובהקים, העובדה שתחומים תורניים שבמשך שנים ארוכות לא היו נחלת כלל לומדי התורה אט אט מחלחלים ובוקעים לתוך עולם נפלא זה, ומחיים אותו בטל של רעיונות ותפיסות ריבוניות, של גאווה לאומי יהודית שורשית, שאיננה בנמצא בספרות מאוחרת יותר, שנכתבה בעיתות גלות.
אולי, בפרפראזה על דברי חז"ל במסכת סופרים ניתן לומר שנחמה ליבוביץ' גילתה במקרא "פנים של אמא", והורתה לבניה הרוחניים דרך ערכית ויסודית בלימוד.
לאחרונה אף הועלו גליונותיה של נחמה ליבוביץ' לרשת האינטרנט, כך שכל דכפין בתורה ייתי וילמד: http://www.nechama.org.il.
(ואתחנן תשסז)

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

בי"ד רבני
זקנים ונערים ממשתה נגינתם
הדקה האחרונה של השנה
החובה להתחסן
צחי הרשקוביץ

הרב ד"ר צחי הרשקוביץ (אונ' בר אילן) |להציג את כל הפוסטים של הרב ד"ר צחי הרשקוביץ (אונ' בר אילן)


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
תפריט
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

'כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה'

להמשך קריאה »

עלייה אחרי המגפה

להמשך קריאה »

קינצוּגי אנושי

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס