הרב שלמה שושן, דיין וראש ישיבת ההסדר והגרעין המשימתי מבית 'קרן קהילות' בבית שאן
פרשת בהר, פותחת במצוות השמיטה שמתחייבים בה רק בארץ ישראל, כנאמר בפרשה " כי תבואו אל הארץ אשר אני נותן לכם ושבתה הארץ שבת לה' ". במצווה זו אנו נדרשים להגיע למידת בטחון בה' גבוהה מאוד, לא לעבוד בשדות ולהפקיר את כל היבול במשך שנה שלמה, ולכן על מקיימי מצוה זו נאמר " גיבורי כח עושי דברו ". השמיטה פועלת להחדיר באדם אמונה והכרה, שכל מעשיו והשתדלותו, מתברכים מברכת ה' עליו, ולכן מידי שבע שנים הוא נדרש לרענן הכרה זו, במשך שנה שלמה, באופן חי ומשמעותי, כשהוא סומך לפרנסתו, רק על ברכת ה'- " וציויתי את ברכתי לכם בשנה הששית". היובל מרומם את האדם לקומה נוספת, כשהוא נדרש להחזיר את כל הקרקעות והבתים שרכש מכל ההון שצבר- שהם הנכסים המשמעותיים של האדם- לבעליהם הקודמים, שזכו בהם מנחלת ה' ולא מעושר עצמי. שתי מצוות אלו – השמיטה והיובל – מרוממות את האדם מישראל ואת האומה כולה למדרגה גבוהה מאוד של דבקות ובטחון בה' ולא ברכוש ובקניינים החומריים. לכן מצוות אלו מתקיימות רק בארץ ישראל שעליה נאמר: " ארץ אשר עיני ה' אלוקיך בה", כיוון שרק כאן השכינה שורה בגלוי, ורק כאן מתאפשר לאדם להרגיש את השכינה גם כשהוא עובד את האדמה או רוכש קניינים ונכסים.
פרשיות בהר בחוקותי נקראות תמיד בימים שבין יום העצמאות ליום ירושלים, ואכן תוכנן של פרשיות אלו מתאים מאוד לתהליכים הגדולים והנפלאים שאנו זוכים להם בדורנו, שזכינו לחזרתנו לנחלת אבותינו ללא עול של שלטון זרים ביום העצמאות, ולקומה נוספת של שחרור חבלי הארץ היותר קדושים ביהודה ושומרון ובירושלים ומקום המקדש. הכרזת העצמאות של מנהיגי המדינה לפני 68 שנים הייתה בחינה של " גיבורי כח עושי דברו ". כל ארצות ערב שסבבו אותנו כזאבים טורפים, איימו בהשמדתנו אם נעז להכריז על עצמאותנו, ופחד גדול נפל גם על חלק גדול מהעם וגם על ראשי הצבא באותה תקופה. רוח ה' לבשה את ראשי הציבור להסתכן ולהכריז על הקמת המדינה, ולבטוח שיתרחש נס וכפי שאכן קרה ב"ה. הפרחת השממה והקמת הישובים עוררו את כוחות הקדושה והופעת השכינה כדברי הגאון מוילנא זצ"ל בספרו "קול התור" שע"י עבודת האדמה וישוב הארץ מחזירים את השכינה להתגלות בארץ ישראל.
שכינה זו היא שהופיעה והתלבשה ברוחם של מנהיגי האומה כרוח של גבורה ואמונה, גם באלו ששם שמיים לא שגור על פיהם. השכינה והקדושה בארץ ישראל אינם זקוקים להרשאה והסכמה של מאן דהו, ובודאי כאשר מדובר במצב שגורלם של כלל ישראל מונח על הכף, ולכן קדושתה של המדינה והיותה "כסא ה' בעולם"- כדברי מרן הראי"ה קוק זצ"ל- אינה נובעת ממנהיגיה ואינה תלויה בהם או בדעותיהם. קדושת המדינה נובעת מקדושת כלל ישראל שזוכים באמצעות המדינה להתיישב בה, להפריח את אדמתה ומתוך כך להשכין בה שכינה וקדושה.
נחזק את אמונתנו שיד ה' היא החופפת עלינו כאן במדינתנו. נהלל ונודה לקב"ה על כל הניסים והנפלאות שהוא עושה עמנו בכל יום ויום, ובכך נרבה את הופעת השכינה והקדושה על כל ישראל הרחוקים והקרובים.
(בהר תשעו)