Facebook
Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
תפריט
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

תכלה שנה וקללותיה – המאגיה היהודית

ליאת שוקרון (עורכת המגזין בשבתון) ל׳ בתשרי ה׳תשפ״א (אוקטובר 18, 2020) 11:22 am אין תגובות

להרוג את היטלר באמצעות תרנגול # להקיף 7 פעמים את עמוקה כדי למצוא זיווג # להוציא עין הרע באמצעות עופרת # לענוד קמעות # לומר כישופים ולחשים # אלו רק מעט דוגמאות למאגיה יהודית, שקיומה לא מטריד את אנשי הדת וההלכה. איפה עובר הגבול?

 

קערת השבעה מאגית יהודית מתקופת התלמוד

 

ממש לפני תום השנה, כפסע מראש השנה, בפרשת "כי תבוא", מוזכרות הקללות הצפויות לאדם שלא יקיים מצוות. אבל אנחנו נעסוק בקללות מסוג אחר – כחלק ממאגיה וכישופים, שמסתבר שהיו ועודן מנת חלקה של היהדות והיהודים.

מהי מאגיה יהודית? ההגדרה תשתנה מאדם לאדם. פרופסור גידי בוהק, חוקר של מיסטיקה יהודית ומאגיה יהודית בעת העתיקה ובימי הביניים, אוניברסיטת תל אביב, מגדיר מאגיה יהודית ככל ניסיון להשפיע על העולם העל טבעי ולהשיג תוצאות בעולם שלנו בדרכים שהן לא חלק מההלכה היהודית הממוסדת או מהדת היהודית הממוסדת. לדוגמא, וקחו אוויר – באמצעות קריאה למלאכים או לשדים, ריטואלים שמבוססים על כוחות נסתרים של כל מיני חפצים, קמעות מיוחדים, אבנים מיוחדות שעליהן חורטים סימנים מיוחדים מתוך כהגנה, ועוד.

פרופ' גידי בוהק. באדיבות המצולם

פרופ' בוהק מפרט: "אם אדם מתפלל בבית הכנסת – אז מדובר בדת וביהדות, ואם אדם כותב קמע, שאיך כותבים קמע זה משהו שהוא לא חלק מההלכה היהודית הממוסדת, או אם בן אדם מקלל או עולה לגג ועושה כל מיני טקסים או כותב שמות קודש על לבנים ושורף אותן באש כדי שיקרה X, אז הוא בעצם מנסה לגייס כוחות על טבעיים, להשיג מטרות מאוד ספציפיות ואנושיות של אהבה, שמירה, הגנה, ריפוי חולים וכו', והכל לא חלק מהדת היהודית הממוסדת. זו מבחינתי מאגיה".

יש מאגיה שהייתה נפוצה במיוחד אצל יהודים?

"המאגיה היהודית הייתה תמיד נפוצה, והיא נפוצה עד היום", הוא משיב. "היא קיימת סביבנו, בכל מקם שנסתכל – החל ברב כדורי ז"ל ובעולמו ובאלפי הקמעות שהוא כתב, וכלה בקברי צדיקים ששמים עליהם לבנים שעליהן כתבו שמות של אנשים שחזרו בשאלה ורוצים שיוחזרו לאהבת הא-ל, אז שורפים את הלבנה באש שבוע ומניחים אותה על קבר של צדיק. קמעות, קללות בניסיון להרוג אנשים – אפילו פולסא דנורא. יש גם דברים שעליהם אפשר להתווכח האם זו מאגיה או לא – למשל כפרות – זו מאגיה או דת? אפשר להגיד שזו לא מאגיה, זו דת עממית, אלו דברים שהם בשולי הדת. אבל מבחינתי גם זה – זה ניסיון להשיג כוחות, או במקרה הזה להעביר חטאים".

ואם כבר כפרות, גידי מספר על ניסיונות של מקובלים להרוג את היטלר במלחמת העולם הראשונה – הם גידלו תרנגול, קראו לו 'היטלר' והאכילו אותו בכל מיני דברים, ואז שחטו אותו וקיוו שזה יהרוג גם את היטלר. אם זה עבד או לא – לשיקולכם.

"אביי נותן דוגמא לכישוף שמותר מלכתחילה – יושבים שני חכמים בערב שבת ובוראים עגל משולש, ואוכלים אותו אחר כך. הם בוראים יש מאין חיה, בעזרת אמצעים על-טבעיים לא הלכתיים, ואוכלים אותה, כך שברור שזה אמתי ולא איזו אחיזת עיניים"

נס או כישוף?

לא נצטרך לדפדף הרבה בתנ"ך כדי להגיע לסיפורים הקשורים בכישופים ובמאגיות הכשרים לחלוטין בעיניי הא-ל – רק שאנחנו קוראים לזה "נס".

איפה עובר הגבול בין כשפים ובין נסים?

"הגישה של התנ"ך אומרת – 'כל מה שאתם יודעים לעשות אנחנו יודעים לעשות יותר טוב, אבל כשאנחנו עושים את זה – זה נס', זו רק שאלה של הגדרה. אבל זה מסתבך בהמשך, למשל – כשאלישע הולך בדרך מיריחו לבית אל ונערים עושים ממנו צחוק – 'עלה קרח', ואז "…וַיְקַלְלֵם בְּשֵׁם ה'; וַתֵּצֶאנָה שְׁתַּיִם דֻּבִּים, מִן הַיַּעַר, וַתְּבַקַּעְנָה מֵהֶם, אַרְבָּעִים וּשְׁנֵי יְלָדִים." הוא משתמש בדבר הכי חזק במאגיה היהודית – ומקלל אותם בשם המפורש, יוצאים דובים מן היער ופוגעים ב-42 ילדים. האם זו דת או מאגיה? הרי כשמשה נלחם במכשפים של פרעה אפשר להגיד שהוא עושה את זה לצרכי האומה, ובשליחות א-לוהים, אבל כשאליהו פוגע בילדים שבסך הכל אמרו לו שהוא קרח – זה לחלוטין אישי ולא בשליחות האומה או הא-ל.

"בתנ"ך זה עוד יחסית מוצנע. בתלמוד, השיח על כשפים הרבה יותר מפורט, סיפורים על חכמים שעשו דברים, כולל דיונים בכשפים מותרים, מרשמים מאגיים נגד קדחת, חום וצמרמורות, וכו'. בספרות חז"ל, בעיקר בתלמוד הבבלי, זה עולה בצורה בולטת. מחוץ לספרות חז"ל יש לנו המון עדויות בימיהם של חז"ל על יהודים שכותבים קמעות, כותבים לחשים על קערות חרס, מציירים שדים ועוד", משיב פרופ' בוהק.

איך זה הוכשר על ידי חכמים אם יש איסורי כשפים?

"אחד הדברים בו חז"ל עשו מהפכה בחוקי המקרא הוא בחוקי הכשפים. הם פירטו יותר, והכניסו ניואנסים שהמקרא לא היה מכניס. הייתה הכשרה של חלק מהדברים. יש אמירה של אביי שהלכות כשפים כהלכות שבת – יש מהן אסור, יש אסור אבל פטור ויש מותר מלכתחילה. והוא נותן דוגמא למותר מלכתחילה – כשיושבים שני חכמים בערב שבת ובוראים עגל משולש, ואוכלים אותו אחר כך. הם בוראים יש מאין חיה, בעזרת אמצעים על-טבעיים לא הלכתיים, ואוכלים אותה, כך שברור שזה אמתי ולא איזו אחיזת עיניים. וזה כישוף שמותר מלכתחילה".

ומה עם הגבול שבין מאגיה יהודית 'כשרה' ובין עבודה זרה?

"הכשפים פחות הטרידו את חז"ל ורבנים בעבר וגם היום, אבל השאלה של מתי הדברים חוצים את הגבול של עבודה זרה כן מטרידה אותם. למשל, אם אתה משביע שדים לעשות משהו – אז זה לא חלק מההלכה, אבל לדוגמא, את הרב כדורי לא רדפו אף פעם, והוא כתב קמעות, השביע שדים, דברים שהם לא הלכתיים אבל הרבנים לא רדפו אותו, כי זה לא עובר את הגבול, והגבול הוא עבודה זרה. אם היו אומרים שהוא עושה צלמים של מלאכים, סוגד להם בלילות ומקריב להם קורבנות – סביר להניח שהם היו הרבה יותר אגרסיביים ביחס אליו, והוא בעצמו נזהר ולא עשה דברים כאלה".

"להסתובב בעמוקה 7 פעמים זו לא עבודה זרה מבחינה הלכתית. מצד שני – לא עדיף ללכת לבית הכנסת ולהתפלל? זה מה שיהודי טוב אמור לעשות, הוא לא אמור בכלל להגיע לעמוקה"

 

קמעות ועמוקה

לדבריו של פרופ' בוהק, הכשפים היו נפוצים מאז ומעולם – ועד היום. עוד בעת העתיקה, תקופות חז"ל, בימי הביניים וגם בימינו אנו. "זו רק שאלה אם אנחנו פותחים את העיניים", הוא מסביר. "לפני 40-50 שנה פחות דיברו על דברים כאלה בארץ, כי בלט שיח חזק של רציונליות שכל הדברים האלה הם אמונות טפלות והבל. היום, בין היתר בגלל הניו-אייג', זה יותר בולט. מספיק להסתכל סביב ולראות מה עושים אנשים שיש להם בעיות עקרות, לדוגמא, או ילד חולה".

הוצאת עין הרע על ידי עופרת – דברר הנחשב כלגיטימי אצל רבים מבני העולם הדתי ונפוץ עד היום – נחשב למאגיה. ומסתבר, שגם רווקים שמסתובבים 7 פעמים בעמוקה נכנסים תחת הגדרה זו.

פרופ' בוהק: "ללכת לעמוקה ולהסתובב 7 פעמים זו לא עבודה זרה מבחינה הלכתית. מצד שני – לא עדיף ללכת לבית הכנסת ולהתפלל? זה מה שיהודי טוב אמור לעשות, הוא לא אמור בכלל להגיע לעמוקה. ופה יהיו ויכוחים. יהיו רבנים שיעצמו עין או יגידו שזה בסדר, יהיו שיגידו שזו מסורת אבות, יהיו שיגידו שגם ר' יוסף קארו עשה דברים כאלה, וכל קבלת צפת, וכו', ויהיו רבנים שיראו את זה יותר בחומרה, אבל אף אחד לא יאסור דבר כזה מלכתחילה. הרי קבר מטמא טומאת מת, כל הרעיון של לעלות לקברי צדיקים בעייתי מבחינה הלכתית, אבל היום אנשים לא רואים אותו כך כי הוא התקבל מזמן.

"אבל בדברים אחרים, לדוגמא קמעות – יש לגיטימיות הלכתית לענוד קמע. אנשים רבים עונדים קמעות, בעיקר קמעות כתובים – וקמעות מגולגלים שנושאים אותם בתוך נרתיק. אבל, מי כתב את הקמעות האלה ומה כתוב בהם? אולי כתובות בו תפילות לישו, או כתובות מוסלמיות? אולי יש בו בקשות משדים? אף אחד לא פותח את הקמע. יש פה תחום אפור שההלכה מצד אחד לא יוצאת נגדו ומצד שני גם לא מנהלת אותו ולא אומרת מה בדיוק צריך להיות כתוב בקמע". וזאת, הוא מדגיש, בניגוד למזוזה, שבה ההלכה הורתה בדיוק מה צריך להיות כתוב.

קערת השבעה מאגית יהודית מתקופת התלמוד

 

בומבמלה ושמאנים

היום, עוד אין קונצנזוס לגבי כל הקשור במאגיה, אבל הדברים צפים מעל לפני השטח, ובגלוי. "זה קרה משתי סיבות עיקריות", אומר גידי. "ראשית, העליה של ש"ס וכל מה שש"ס מייצגת, של ניסיון להחזיר עטרה ליושנה, לא להתבייש במסורת אבותינו, ואם הם ענדו קמעות – נישא בגאון את מסורתנו. אלמנט שני הוא הניו-אייג'. היום הנושא של מאגיה נהיה הרבה יותר פופולארי ומיינסטרימי ממה שהוא היה לפני 40 שנה. בעולם המערבי יש כניסה של ניאו-פגאניזם, של שמאניזם, של ניסיונות להחיות את המאגיה הפגאנית העתיקה של אירופה. יש תחיה של מסורות מאגיות במערב שנכנסת אחר כך ליהדות – פסטיבל בומבמלה, הודו, מיסטיקה, וכו', שבאים עם אלמנטים מאוד חזקים של מאגיה ובהדרגה זה משפיע, ואני מכיר הרבה מסגרות בעולם הדתי שמושפעות מזה. וזה בא עם קטורת, ציורים מאגיים, סימנים מאגיים, קריסטלים, תקשורים, הורדת כוחות שמימיים, ואסטרולוגיה – כל הדברים האלה הם היום בתחייה.

"התחומים אפורים. לדוגמא – הרנטגן ומקובלים אחרים. איפה עובר הגבול בין דת למאגיה? היום בניו אייג' הכל מתערבב שוב, מערבבים חומרים שבאמת הגיעו מהעולם היהודי עם חומרים שהם לחלוטין זרים לעולם היהודי – כמו מקובלים שמשתמשים בפתיחת קלפי טארוט, שזה דבר לא יהודי לחלוטין".

לבנה מאגית על קברו של ירוחם פישל יהושע ברנשטיין למען חזרה בתשובה של קרוב
קברו של ירוחם פישל יהושע ברנשטיין שנפטר ב-1949 ועליו 'לבנים מאגיות'

 

ממה שחקרת, הדברים האלה עובדים?

"אני חילוני גמור. אני חוקר את הדברים האלה, אבל לא מאמין בהם. מצד שני, יש הרבה אנשים שכן מאמינים שזה עובד. התפיסה הרציונליסטית הקלאסית היא לצחוק מאנשים כאלה. אני לא צוחק עליהם. אם הם רוצים להאמין בזה – שיאמינו. אני כן כועס על שרלטנים שלוקחים 700 ₪ בשביל שקית של חומרים שהם אספו בשדה, כי זו רמאות פיננסית. אבל קיים הצד האמוני. לדוגמא, בנושאי עקרות ופוריות – אנשים הולכים לטיפולים רפואיים ולפעמים זה לא עובד. אם בן אדם יחליט שהוא הולך לעמוקה – שילך לעמוקה. אם אחר כך יהיה לו ילד והוא משוכנע שזה מזה – אז שיהיה משוכנע שזה מזה. אני מבין את המצוקה שגורמת לאנשים לנסות כל דבר, בעיקר במקומות שבהם המדע לא יכול לעזור.

"לפני 100 ו-200 שנה היו מאות מרשמים של מאגיה יהודית, למשל לטיפול בבעיות עיניים. היום אף בן אדם עם בעיות עיניים לא ילך למקובל. במובן הזה המאגיה צמצמה את עצמה לתחומים שבהם אין למדע פיתרון עד הסוף או שהוא לא מתעסק בהם – לדוגמא בנושא של שידוכים. הרווקה תלך למקובל שימצא לה זיווג, אין לה מה ללכת לרופא. זה משהו שבו המקובלים, המאגיקונים, המכשפים – הם אלה שמספקים את התשובות כי אף אחד אחר לא יעשה את זה".

(פורסם ב – 20.9.19)

 

 

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

התשובה והמרכיב החברתי
כולי אוזן
וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים
מנגד
מאגיה מאגיה יהודית עבודה זרה עין הרע עמוקה קללות ראש השנה

ליאת שוקרון (עורכת המגזין בשבתון) |להציג את כל הפוסטים של ליאת שוקרון (עורכת המגזין בשבתון)


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
תפריט
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

כנפי רוח

להמשך קריאה »

פרישה או 'תחזיקו אותי'?

להמשך קריאה »

ללא חוף מבטחים

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס