ישראל זעירא, בן 54 מתל אביב. יו"ר ומייסד 'ראש יהודי' ומנכ"ל חברת הנדל"ן 'באמונה'
מדרום הר חברון לתל אביב
עברנו ליישוב מעלה חבר שבדרום הר חברון לתל אביב, בעקבות פיגוע ירי מטלטל שבו נורו עלינו צרור יריות בכניסה לקרית ארבע, וב"ה יצאנו בנס ללא שריטה. כשבן אדם עובר אירוע כזה הוא עושה את חשבון נפשו ושואל מהי שליחותו בחיים. בהחלטה משפחתית משותפת החלטנו לקפוץ למים – לתל אביב.
ראש יהודי
ארגון ראש יהודי קיים כבר חצי יובל שנים. זה התחיל בטפטוף איטי ועדין עם הרבה ניסיונות וטעויות של תחילת הדרך ואחר כך, ב"ה זה גדל לקהילה גדולה במרכז תל אביב עם הרבה הישגים.
מגמת התקרבות
המגמה של ההתקרבות ליהדות ברורה – הטפטוף הפך לזרם והזרם לשיטפון. יש צימאון אדיר להרבה מאוד אנשים שמבחינה חיצונית לא נראים ככה. אלו לא רק ספרדים, אלא גם אשכנזים. לא רק מבוגרים, אלא גם צעירים. לא רק ימנים, אלא גם שמאלנים. כולם היום צמאים וצריך להרוות את הצמא הזה בעזרת הרבה אהבה והרבה אמונה – אמונה בגודל, אמונה בעצמנו, אמונה בנפש, אמונה בקב"ה ואמונה בעם ישראל ובארץ ישראל.
מי בעיקר מגיעים לראש יהודי?
רווקים – רווקות בגילאי 20-35, תושבי תל אביב והמרכז.
למה הם בעיקר נמשכים בלימוד?
רמה גבוהה של לימודי אמונה, תנ"ך חסידות הרב קוק ונפש.
למה ראש יהודי נמצאים דווקא בתל אביב?
תל אביב זו זירת ההשפעה התרבותית, הציבורית, התקשורתית, המשפטית, האינטלקטואלית, האקדמית. שם נקבעים דברים ושם יש תסיסה תרבותית מאוד חזקה.
איך מגיבים לפעילות שלכם ברחוב התל אביבי?
לא מצאנו עדיין התנגדות לפעילות שלנו, להפך. כשמישהו כתב נגדנו בפייסבוק בקבוצה פנימית של רחוב בוגרשוב, 80% מהשכנים תקפו אותו על הגישה האנטי-יהודית שלו.
קירוב ותשובה – לא דבר קלאסי במגזר הציוני דתי
זה נכון. אנחנו מרימים את דגל הקירוב והתשובה מזה שנים רבות, מכיוון שצריך להגיד את האמת ואנחנו מתנדבים לעשות את זה. זה לא קל אבל חייבים לעשות את זה, והאמת משחררת, האמת יוצרת מציאות וגורמת לזה שרבים אחרים מצטרפים – לא רק בתל אביב.
ההקמה של 'הנני' – בית המדרש ללימודי שליחות
הקמנו את 'הנני' כדי ללמד מה אנחנו עושים, לספר את הסיפור וללמד אחרים כיצד ניגשים לעם ישראל באהבה, באמצעות מגוון של אנשים בעלי ניסיון, אנשים מרשימים, אנשי אמונה גדולים, ביניהם גם רבנים וגם אנשי מעשה, אנשים עם ניסיון בקירוב ועם הצלחות מוכחות.
הנוסחה לקירוב נכון
הנוסחה היא ענווה ו-לא לפחד להגיד את האמת. הציבור אוהב לשמוע את האמת, הוא לא אוהב שמביאים לו יהדות שטוחה או יהודית מתפשרת. הוא רוצה לשמוע את כל האמת ורק האמת, עובדה שהחרדים עושים את זה ומצליחים.
סערת ההפרדה המגדרית באירועים
הסערה הזו היא בעיקר בתקשורת ואצל המשפטנים. היא לא קשורה לשטח. בשטח, כפי שראינו בתפילת יום כיפור האחרונה שבה שמנו מחיצות בכיכר דיזינגוף – כולם הבינו שזה הדבר הנכון לתפילה.
חנן פורת
זכיתי להיות עוזר שלו במשך שנתיים. חנן פורת היה אישיות מדהימה שככל שהתקרבת אליו יותר הבנת שכל הסיפורים והאגדות הם אמת לאמיתה והוא הרבה יותר גדול ממה שהוא ניסה להסתיר. הוא היה איש צדיק, מל"ו צדיקים שבדור, איש עשייה גדול, בעל זכויות עצומות. ראשון הפורצים להתיישבות אחרי מלחמת ששת הימים. הוא השאיר אחריו מורשת של מסירות נפש ואהבת תורה. היכולת שלו לשלב בין תורה לחיי המעשה היא אחת המופלאות שיש ומבחינתי הוא המודל לחיקוי שראיתי במו עיניי ואני מתגעגע אליו מאוד.
(תולדות תשפ"ג)
דבריו של ישראל זעירא מבטאים בדיוק את הצידוק לתחושת החילונים שאחורי מתק השפתיים יש מגמה ברורה לתקן את עולמו של החילוני, בלשונו – לקרב ובפועל, לשכנע את החילוני כי דרכו החילונית שגויה.
החילוני הרי לא מנסה לשכנע אדם דתי לחזור בו מאמונתו. מדוע יש זרמים אידאולוגיים ביהדות, כמו ראש יהודי, שאינם שוקטים עד שישפיעו על החילוני להפוך אדם מאמין?
מה הפלא שחילונים ששנים לא ראו בתפילה בכיכר דיזנגוף בעיה, השנה רואים כיצד אותו גוף אידיאולוגי מתעלם מהחלטת העיריה, המגובה על ידי בית המשפט, ודוחף לקיים את התפילה כדרכו, ממחיש את הגישה האדנותית כלפי החילונים ומאשש את כל חששותיהם.