האפשרויות שהבינה המלאכותית מציעה הן רבות ומגוונות, ובכוחן לשנות את דרך למידתנו והבנתנו של התורה בעידן המודרני
היי GPT, בשבוע שעבר כתבנו יחד טור לשבת בשבועון "שבתון", אבל שכחנו לעשות הקדמה קצרה ולהסביר לקוראים בשפה פשוטה מהי בכלל בינה מלאכותית יוצרת. תוכל לעזור לי לכתוב משהו?
כמובן, אני שמח לעזור. הנה הצעה לטקסט:
שלום לכולם, בשבוע שעבר, שוחחנו על האופן בו הבינה המלאכותית יכולה לקחת חלק בחיינו. לפני שנמשיך לדון בנושא, נעצור לרגע כדי להבין מהי בדיוק הבינה המלאכותית.
בינה מלאכותית, או AI (Artificial Intelligence), היא מערכת ממוחשבת שמסוגלת לבצע משימות שבדרך כלל דורשות אינטליגנציה אנושית. זו מערכת שלא רק מסוגלת לבצע משימות, אלא גם ללמוד מניסיון ולשפר את יכולותיה כל הזמן. היא מתבססת על אלגוריתמים שמסוגלים להבין וללמוד. למשל, אנו יכולים לאמן מערכת AI לזהות תמונות של חתולים, על ידי הצגת מאות או אפילו אלפי תמונות של חתולים, ולעזור לה להבין מהם המאפיינים של חתול.
בהקשר שלנו ללמידת התורה, AI יכולה לשמש ככלי חזק לעזרה בתרגום, בפרשנות ואף ביצירת הבנות חדשות מנתונים וממקורות שכבר קיימים. זה הזמן לחקור את האפשרויות המרתקות שהבינה המלאכותית מציעה לנו.
נשמע טוב. אז כתוב לנו בבקשה, איך הבינה המלאכותית יכולה לסייע לנו בעולם לימוד התורה?
הנה ארבע דרכים בהן AI יכולה להשפיע על לימוד התורה:
תרגום אוטומטי (כבר היום מערכות התרגום המוכרות מבוססות טכנולוגיית AI – א"ר): מערכות AI יכולות לתרגם טקסטים מעברית לשפות אחרות באופן אוטומטי ומדויק, וכך להנגיש את התורה ומאמרים שנכתבו בעברית, בקלות ובפשטות לקהלים חדשים שאינם מדברים עברית.
הצעת פרשנויות חדשות: על ידי ניתוח של נתונים ומודלים, מערכת AI יכולה להציע פרשנויות חדשות של טקסטים, מה שיכול להעשיר את הדיון וההבנה.
התאמת תכנים לצרכים האישיים של הלומד: מערכות AI יכולות להתאים את החומר הלמידה לצרכים של הלומד, ליצור דרכי לימוד חדשות, שאלונים, תמונות ומצגות.
יצירת קישורים בין טקסטים: מערכת AI יכולה לזהות קישורים וקשרים בין טקסטים שונים, מה שמאפשר ראייה הוליסטית של התורה.
האפשרויות שהבינה המלאכותית מציעה הן רבות ומגוונות, ובכוחן לשנות את דרך למידתנו והבנתנו של התורה בעידן המודרני.
תוכל להדגים לי את זה? נניח, קח פסוק רנדומלי מפרשת בלק, פרש אותו בצורה חדשנית וקשר אותו גם לטקסטים אחרים.
קח בחשבון שאני, בתור מודל AI, אינני מסוגל ליצור תובנות תורניות אמיתיות כמו פרשן אנושי. אך, אני יכול להשתמש בידע שיש לי כדי ליצור דוגמה של פרשנות שמעט מנותקת מהקשר המקורי.
בפרשת בלק, ישנו הפסוק הבא: "וישם ה' דבר בפי בלעם, ויאמר שוב אל בלק וכה תדבר" (במדבר כ"ג, ה'). במבט ראשון, נראה שהפסוק מתאר פשוטו של מילה – ה' מניח את המילים בפה של בלעם.
בעזרת הבינה המלאכותית, אנחנו יכולים להתמקד בהקשרים שבין הפסוקים. אנחנו יכולים להסתכל על הנושא של "מילים ושפה" בתורה. בסיפור זה, ה' מניח את המילים בפי בלעם, מונע ממנו להגיד את מה שהוא רוצה להגיד, ובמקום זאת מניח בפיו מילים אחרות. זו לא הפעם היחידה בה השפה לוקחת חלק משמעותי בסיפור.
זכרו את סיפור המגדל של בבל – שם, ה' מבלבל את שפת האנשים כדי למנוע מהם להגיע למטרתם.
וכן הסיפור של יעקב אבינו, לאחר שיעקב נאבק עם מלאך, המלאך משנה את שמו לישראל. יעקב מתעקש לדעת את שמו של המלאך, אך המלאך מסרב לגלות אותו, כאילו מגביל את היכולת של יעקב להבין את האמת המלאה של האירוע.
בעזרת הבינה המלאכותית, אנחנו יכולים לקשר כל אחד מהפסוקים האלה לפסוק האחר, להשוות אותם ולראות את הדיאלוג שמתרחש ביניהם.
בפסוקים שלנו, ה' משתמש בשפה – או בחוסר שפה – כדי לבטא את רצונו בעולם. מה שגורם לסיפורים אלה להיות מרתקים הוא האינטראקציה המתמידה בין הא-לוהים, האדם, והשפה. התיאורים המקראיים מציירים את הגבורות של ה' והאינטימיות של הדיאלוג עם האדם.
דרך חשיבה זו, שמשלבת בינה מלאכותית וחקר הטקסטים המקודשים, יכולה להעשיר את ההבנה שלנו את התורה, ולאפשר לנו לראות את התורה בצורה חדשה ומעניינת.
אז, אף שאני לא יכול להציע פרשנות חדשה ממש, היכולת שלי לקשר בין פסוקים שונים יכולה להוביל להגות חדשה שהיה קשה להגיע אליה בלי האלגוריתמים של ה-AI.
(בלק תשפ"ג)