בלעם איננו אדם פרטי ומקרי, כשם שעמלק איננו עם רגיל שהזדמן במקרה לסכסוך שכנים.
בלעם ועמלק מייצגים את המהות של הרוע המזוקק, ושל הצביעות בהתגלמותה.
פעמים והם עוטים על עצמם חליפות ועניבות, פעמים כאפיה. פעמים ולשונם מתקתקה ומלאת חנופה וכפל לשון, ופעמים בוקעת מגרונם זעקת ה'אללה הוא אכבר'.
השיטות משתנות, הטקטיקות מתחלפות אבל המהות נשארת והמטרה ניצבת נצחית מול עיניהם: 'אָמְרוּ לְכוּ וְנַכְחִידֵם מִגּוֹי וְלֹא יִזָּכֵר שֵׁם יִשְׂרָאֵל עוֹד'.
פעמים הם באים לבד, ופעמים הם יוצרים קואליציה של ציר הרשע ומצרפים אליהם את כל שונאי ישראל למיניהם ולדורותיהם- ' …אָהֳלֵי אֱדוֹם וְיִשְׁמְעֵאלִים מוֹאָב וְהַגְרִים… גְּבָל וְעַמּוֹן וַעֲמָלֵק פְּלֶשֶׁת עִם יֹשְׁבֵי צוֹר.. גַּם אַשּׁוּר נִלְוָה עִמָּם…'
רק השמות והתאריכים מתחלפים, אבל השיטה אותה שיטה- כדבריו של ביאליק ב'עיר ההריגה', אותה כתב לאחר פרעות קישינייב ב 1903, פרעות בהם נרצחו 49 יהודים, 500 נפצעו, אלפי בתי יהודים נבזזו בשיא של גל הסתות אנטישמיות קלאסיות- 'השיטה פרחה והשוחט שחט'.
בלעם ועמלק הם יוצרי השיטה. זכויות היוצרים שלהם, והתמלוגים על השיטה מגיעים ליורשיהם.
יורשיהם לא צריכים לעשות דרך ארוכה מפתורה אשר על הנהר עד הירדן כדי לקלל. הם עושים את זה בשיטה של המאה העשרים ואחת. הם מקימים ועדות באו"ם. פונים אל בית הדין בהאג, מעלים להצבעה במוסדות פיפ"א, בונים אתרי שנאה וערוצי תקשורת, ותחת מטרית חופש הדיבור וחולשת העולם המערבי- עורפים ראשים בפיהם ובסכיניהם.
בלעם ועמלק הם לא ענין פרטי או סכסוך מקומי. הם השיטה. השיטה שלא תנוח ולא תשקוט כל זמן שיישאר עוד יהודי אחד בעולם, אפילו בקצה אוקלנד, שיטה שלא תנוח ולא תשקוט כל זמן שתישאר פיסה אחת של אדמת ארץ ישראל בבעלות יהודית- ' אֲשֶׁר אָמְרוּ נִירֲשָׁה לָּנוּ אֵת נְאוֹת אֱלֹקים'.
לפחות שאנחנו לא נתבלבל. בלעם ועמלק הם לא פרשת שבוע של היסטוריה, של משהו מפעם.
את בלעם ועמלק אפשר לפגוש מידי יום במהדורות החדשות ובכותרות העיתונים, בקמפוסים ברחבי העולם ולבושתנו גם בארץ, בוועדות החקירה ההזויות של האו"ם, ובבתי דין לפשעי מלחמה.
הם רק מחליפים שמות ובגדים, סיסמאות וטקטיקות, ערוצים וכלי נשק- אבל המהות היא אותה מהות, המטרה היא אותה מטרה, השנאה היא אותה שנאה, השיטה היא אותה שיטה, הסכין היא אותה סכין, והשוחט הוא אותו שוחט.
אין כמו פרשת בלק להזכיר לנו את זה, ואין כמו הפטרת בלק להזכיר לנו את ייעודנו שלנו, ואת כלי הנשק שלנו:" הִגִּיד לְךָ אָדָם מַה טּוֹב וּמָה דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ כִּי אִם עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ".
(בלק תשסג)
השיטה והשוחט
השארת תגובה