יובל אלימלך, בן 51 ממורשת שבגליל. נשוי לעדי, אב וסב. סמנכ"ל רשת אמית
מורשת
באנו בגלל המיקום, הגינה והנוף ונשארנו בגלל האנשים. במהלך השבוע זה בעיקר מקום בו אני ישן אך בשבת זה המקום בו אני נטען.
חופה וקידושין
כבר שני עשורים אני שמח להתנדב לערוך חופות לצעירים מהגליל שרחוקים מהעולם הדתי. ברוך ה' ערכתי למעלה מ- 350 חופות בעיקר לזוגות שהבחירה הראשונית שלהם הייתה חופה אלטרנטיבית. זכות גדולה להיות ברגעים משמעותיים ושמחים של שני אנשים שמבקשים לקשור את חייהם יחד ומעל לכך, להכיר את רוחב החברה הישראלית ולהתחבר.
מעגלים
עוד בישיבה במעלות החלטנו לשנות את העולם וחלמנו קודם כל להרחיב את מעגלי ההולכים לישיבות ומכינות. אז קם ארגון מעגלים… הבנו שחינוך אמנם נוגע בדורות הבאים אבל הוא גם 'כאן ועכשיו'. יש מחנכים שרואים את התלמיד כסוג של חבילה עוברת. להכשיר אותו למאה ה-21. לראות מה יהיה הצורך התעסוקתי בעוד 15 שנה ולהצעיד אותו לשם. זה חשוב מאוד אבל במעגלים מבקשים להשפיע על ההווה. על הרגע הזה. ואסף וייס, חבר יקר, כבר 30 שנה עושה את זה.
רשת אמית
חלום חינוכי שנרקם ומתגשם. רשת שמובילה ערכים ומצויינות, מתוך הקשבה וחיבור לחיים ולעולם המשתנה ומתוך אחריות לכלל ישראל.
עולם החינוך
אנחנו חיים בתקופה מאתגרת. בתקופה שבה כמעט כל מה שידענו משתנה לנו. מהעוגנים הבסיסיים ביותר ועד השינויים הטכנולוגים שהופכים את העולם לקסם. לכאורה הכל אפשרי. אבל בגלל שכל האופציות פתוחות יש גם בלבול ורצון לטעום מהכל ואנחנו בעיצומו של משבר זהות. הצד המואר בעניין הוא שיש רצון גדול לברר מי אנחנו באמת, מה הייעוד שלנו ולאן אנחנו הולכים. זה נכון גם בעניין המשבר בחברה הישראלית וגם ברמת הפרטים והקהילות. הפתרון – נמצא בעולם החינוך. בידינו נמצאים בני דור המחר ובאחריותנו לתת מענים, כלים ומיומנויות בהתאם לנצרך כדי שהוא יהיה רלוונטי למחר ויוכל בעצמו להיות חלק מתיקון העולם.
המורים
אחרי תהליכים ולמידה הבנו שעלינו להכשיר את המורים להיות מנטורים ולהראות לתלמידים שלמידה מתרחשת בכל זמן, בכל מקום ובכל קונטקסט. המערכת צריכה להבין, שהכלי החשוב ביותר להתנהלות נכונה בעולם משתנה הוא האדם. צריך לייצר קרקע פורייה לצמיחה והתפתחות של כל תלמיד ותלמידה. לתת להם מיומנויות תואמות תקופה, לעזור להם לבנות סט ערכים ברור ולפתח איתם שיח רגשי כך שיבינו שכישלון, ויתור והפסד הם רק שלבים בדרך למעלה. כמובן להזכיר שאנחנו חלק מחברה ורק אם נדע למקסם את השוני, נייצר עולם שלם. רוב העשייה של הרשת ממוקדת בזה.
הכשרת מנהלים
מנהל בית ספר הוא האדם החשוב והמשמעותי ביותר במערכת החינוך. מערכת החינוך חווה משבר מנהיגות. מנהלים רבים וטובים זונחים את החלום החינוכי בשל עומס מטורף ואחריות כבדה שהם צריכים לשאת. אני מאמין, שהכשרה נכונה וליווי מקצועי לאורך שנות הניהול יסייעו למנהל לממש את החלומות שלו ולעמוד בכל משימותיו. בימים אלו אני שוקד על בניית תוכנית הכשרה וליווי אפקטיבית כחלק מעבודת הדוקטורט שלי.
בינה מלאכותית או מורה בכתה
בינה מלאכותית לא תחליף לעולם את המורה. יחד עם זאת, היא מחייבת את המורים לחשב מסלול מחדש. לכן, השילוב המנצח בעיניי הוא מורה שהוא מנטור, שמקשיב, מתבונן, מכוון, מדריך ומסייע לצמיחה של התלמיד גם באמצעות הבינה המלאכותית כחלק מארגז הכלים שהוא אוסף עם התלמיד.
הכיפה הסרוגה
התבגרנו. אין כיפה אחת. יש לנו גוונים, פנים וזהויות שונות וזה מקסים. ניתן לראות את הכיפה המגוונת הזו בכל העולמות ובכל הדרגים. אני חושב שזה מלמד שמימשנו את החזון הראשוני וכעת הזמן לבחון איך מתקדמים מפה.
הקרע בעם
תנא דבי אליהו לימד אותנו כי בין ישראל והתורה – ישראל קודמים. אני מאמין שזהו תהליך הכרחי וחשוב לביסוס המדינה והחברה. בעולם שכל אחד עסוק בעצמו, מרגש לראות עם שמברר את זהותו. זה מורכב ולא נראה ונשמע טוב, אבל אם נדע לקחת אחריות על התהליך ונזכור שבכל מקרה, ישראל קודמים, נצא ממנו מחוזקים ומחוברים יותר. הרב וייצמן לימד אותנו שעם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה אבל צריך להיזהר ממבקשי הדרך הקצרה מידי.
רגע של תקווה
כשפוגשים משפחה מישראל פתאום בצימר בהר נידח בגאורגיה ואתה מתרגש כאילו פגשת מכר ותיק שלא ראית הרבה זמן והחיבור מיידי והשיחה קולחת. וזה ממש לא מעניין ולא רלוונטי אם הוא דתי-חילוני, ימין- שמאל, בעד-נגד. אנחנו באותו צד.
בזמן הפנוי
ריצה – זמן איכות עם עצמי. זמן לברר דברים עמוקים ולחשיבה נטולת מתחים. הריצה מייצרת אצלי שלווה פנימית, סוג של ניקיון רוחני. את כל ההחלטות החשובות אני מקבל אחרי ריצה ארוכה על שפת הים.