Facebook Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

לשאלת גבולות המוסר

אלישי בן יצחק (עו"ד ומגשר, מרצה במרכז האקדמי 'שערי מדע ומשפט') ד׳ בכסלו ה׳תשפ״ד (נובמבר 17, 2023) 7:57 am אין תגובות

פרשת תולדות מוקדשת לזוג השני בבניין האומה הישראלית ובתא המשפחתי שבונים יצחק ורבקה. בין האירועים שהמקרא מתעכב עליהם בפרשה מגוללת את אירוע 'גניבת הברכות'. האירוע מתרחש בתקופת זקנתו של יצחק, כאשר יצחק סובל מקשיי ראייה "ותכהינה עיניו מראות". לכך יש להוסיף את תחושתו הסובייקטיבית ששעת פטירתו קרובה. במצב זה פונה יצחק לבנו עשו ומבקש שיכין עבורו אוכל, 'מטעמים'. בתמורה יצחק מבטיח לברך את עשו.

רבקה שומעת את השיחה קוראת לבנה יעקב ומצווה עליו שיתחזה לעשו, יגיש לאביו את המטעמים ויקבל את הברכות המיועדות לעשו. כדי להצליח בתוכנית רבקה מציעה שהיא תכין את האוכל ליצחק, יעקב ילבש את בגדי עשו, במקרה שיצחק ירצה לאמת, באמצעות מגע, את זהות האדם שעומד מולו. יעקב יציג את עצמו בפני אביו כעשו ויגיש ליצחק את האוכל שאמו הכינה.

מעשיו של יעקב ו'גניבת הברכות' מעוררים מטבע הדברים לא מעט ספקות ושאלות. תחושות אלו מקבלות משנה תוקף לנוכח העובדה שחז"ל ופרשני המקרא מבקרים את יעקב, והבקורת בחלקה מרומזת ובחלקה מפורשת. כך למשל ר' דוד קמחי, הרד"ק, מבקש להסביר את מעשיו של יעקב לכל ה"תמהים איך יעקב שהיה צדיק וירא אלהים דיבר שקר? גם ר' שמשון רפאל הירש, הרש"ר הירש, בפירושו להתרחשויות סביב עניין הברכות הוא פותח ומשמיענו "אנחנו הולכים בעקבות רבותינו, ואין אנחנו רואים כחובתנו להיות סניגורים לאבותינו הגדולים, כדרך שגם דבר ה' אינו נמנע מלגלות בהם חולשות ושגיאות".

מעשיו של יעקב, עליו נאמר "איש תם יושב אוהלים" אכן אינה מתיישבת עם המעשה המוסרי הקטגורי, האמנם אנו נכונים לקחת התנהגות מעין זו ולקבוע אותה כנורמה רצויה לכולם. אירוע זה בפשט שלו קשה להבנה. קושי זה מתעורר על רקע אחד היסודות של איסור אמירת שקר, איסור שהתקבע בעשרת הדיברות ואף נקבע כצו במקום אחר "מדבר שקר תרחק". ואם לא די בכך הרי  שקושי זה מתחדד על רקע העובדה שבהתאם לתפיסת חז"ל מידתו של יעקב, זו המאפיינת את אישיותו, היא 'אמת', כמאמר הכתוב "תתן את ליעקב".

אז נכון רבו התשובות שהצדיקו את מעשיו של יעקב , אך היו גם שקבעו שצרותיו של יעקב באו לו בין היתר בעטיו של מעשה זה.

מתוך מעשיו של יעקב אבקש לצאת אל שאלה גדולה ועקרונית יותר, ואשר עניינה בשאלת גבולות המוסר. כלומר האם המוסר הוא זה שאמר להנחות את אורחות חייו של אדם ובילתו אין. האם החובה להיות מוסרי ולפעול באופן מוסרי נכונה תמיד או שגם המוסר נסוג מפני מצבים ואירועים מסוימים. האם ניתן לדבר על חובה מוסרית לנקוט בגישה לא מוסרית במצבים מסויימים, ואם כן מהם?

שאלה זו אינה פשוטה כלל ועיקר, הקושי הראשוני נובע מהשאלה מהו המעשה המוסרי הרצוי והנכון, האם בכלל ניתן לדבר על מעשה מוסרי מכונן ורצוי. הפילוסוף הסקוטי אלסדייר מקינטאייר (1929) הניח: "שבתרבותנו אין כל דרך רציונאלית להגיע לידי הסכמה בענייני מוסר". יחד עם זאת דומה שיש מעשים שהפרתם עולה בקנה אחד עם ההגדרה של מעשה שאינו מוסרי, וכאן ניתן להביא לדוגמה רצח, גילוי עריות, התעללות בחסרי ישע,  וביצוע מעשים אכזריים המופנים לבני אדם לרבות כלפי בעלי חיים. מעשים אלו שאין מחלוקת בצורך להרחיקם ככל האפשר, צריכים לעמוד כגבול שבכוחם להשמיט את הקרקע המוסרי מתחת למפר אותם. במילים אחרות לא ניתן לנהוג, להתייחס ולדרוש להחלת נורמות מוסריות על אדם שבוחר לפעול באופן שאינו מוסרי.

האמנה החברתית מבוססת על העקרון שחברה אנושית מקפלת בתוכה אנשים שונים המבקשים לחיות את חייהם מבלי שיפגעו בעצם קיומם, מבלי לערער ולסכן את ביטחונם, כבודם וחירותם. כדי להגן על חירותי ושלומי אני נכון לשמור ולהגן על חירות ובטחונו של האחר. וכל עוד האחר אינו מבקש לערער את שלומי אני לא אסכן את בטחונו. זוהי בתמצית התפיסה העומדת בליבת האמנה החברתית. כדי להבטיח צורך זה יש צורך בהבטחת מבנה חברתי מוסכם, ממשל ושלטון שיבטיח את שלמות הפרטים החיים בה. על חשיבות הממשל והשלטון בחברה קדיש הפילוסוף האנגלי, תומאס הובס – המאה ה-16 את חיבורו 'לווייתן'. אך עוד קודם לו היה זה רבי חנינא סגן הכהנים, תנא מהדור הראשון לתקופת התנאים, שחי בזמן חורבן בית שני, שראה כיצד חברה מתמוטט ולימדנו: "הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה איש את רעהו חיים בלעו".

בניסיון של חז"ל להצדיק את מעשיו של יעקב מתאר לנו התלמוד את העבירות שעבר עשו באותו היום שסבא שלו, אברהם נפטר, וכך הוא לשון התלמוד: "חמש עבירות עבר אותו רשע באותו היום: בא על נערה מאורסה, והרג את הנפש, וכפר בעיקר, וכפר בתחיית המתים, ושט [=בז] את הבכורה". באגדה זו ביקשו חז"ל לבטא 'רשעות' מהי. ולפי התלמוד 'רשעות' היא פונקציה של מעשים פיזיים רצח, אונס אשה מאורסת, ומעשים רוחניים. כל אחד ואחד מהעבירות מתייחסת למימד אחר שיש בו כדי לייחדו מהאחרים. וצירוף השניים יש בו כדי להפוך את האדם לחסר מוסריות.

 

תקינותה של חברה והבטחת חירותו של האדם מותנית בכיבוד האחר והכרה בזכותו האבסולוטית לחיים ולבטחון. על אף הציווי היסודי הבסיסי שניצב כיסוד לחברה מתוקנת, ואשר קובעת קטגורית את איסור הרציחה בצו 'לא תרצח'. מאפשר את האפשרות להרוג את ההורג, "שופך דם האדם באדם דמו ישפך, כי בצלם אלוקים עשה את האדם". באותה נשימה שנקבע האיסור על שפיכת דמים מותרת שפיכת הדם של הרוצח. ועקרון השמירה על הזכות לחיות נסוגה במקרים רבים, מותר להשכים ולהרוג את המבקש להרוג, מותר להרוג את האויב בשעת מלחמה, מותר להשמיד את עמלק, מותר להרוג מכח חוקים שמאפשרים זאת למשל ביצוע פשעים חמורים, או המתות חסד. דוגמאות אלו, שאין בהן כדי להקיף את מכלול האפשרויות שמתירות להרוג אדם, מבקשות להמחיש שיש מצבים בהם הצורך להמית הוא המוסרי עצמו. למעשה איבוד הכסות המוסרית שאדם נושא עימו הופכת את האדם לפגיע, הופכת את הבלתי מוסרי לכזה שמאבד את הזכות לחיות.

התפיסה היהודית היסודית כפי שהובאה בחז"ל הניחה כעקרון על את יכולת ההכלה של האחר, עקרון זו נוסח באופן הבא: "כל המרחם על הבריות מרחמין עליו מן השמים וכל שאין מרחם על הבריות אין מרחמים עליו מן השמים". מנגד הפגנת רחמים על הבריות אינה אבסלוטית, וחז"ל במקום אחר ביקשו להעביר את המסר שתכליתו מבקשת לדחות את האפשרות של הכלת אנשים שאינם מוסריים. וכך הגדירו חז"ל את החריג לפיו אין מקום לילך בנתיב המוסרי: "כל שנעשה רחמן על האכזרי לסוף נעשה אכזר על הרחמנים", החשש שמא מדיניות הכלה של אנשים שהם אכזריים תוביל בהכרח לאכזריות על הפרטים הבלתי מעורבים, התמימים. בהתאם לעקרון זה עולה החובה להיפרע מבני אדם אכזריים. חובה זו מושתת על הרצון להבטיח את השמירה על שלמותה ותקינותה של החברה.

  • אלישי בן יצחק, עורך דין ומגשר מרצה במרכז האקדמי 'שערי מדע ומשפט' ובעלים של משרד עורכי דין

(תולדות תשפ"ד)

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

מוות שכולו חיים
יחסים בין-לאומיים בין ישראל לעמים - לפעמים צריך עצמאות
השפעת התקשורת על ההליך השיפוטי
לא נפסיק לחפור 
אלישי בן יצחק

אלישי בן יצחק (עו"ד ומגשר, מרצה במרכז האקדמי 'שערי מדע ומשפט') |להציג את כל הפוסטים של אלישי בן יצחק (עו"ד ומגשר, מרצה במרכז האקדמי 'שערי מדע ומשפט')


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן שמולי

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

דור הסנדוויץ'

להמשך קריאה »

יום ביומו

להמשך קריאה »

מה ההבדל בין "בעזרת ה'" לבין "ברוך ה'"?

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס