יש לשים לב לנטיות הגלומות בילד ולעזור לו להתפתח בכיוונים המתאימים לו
רבים ניסו לחקור כיצד מתפתחות נטיות תעסוקתיות, אותו כיוון פנימי שיש לנו לתחום מסויים ובהמשך לבחירת מקצוע. אחת החוקרות הראשונות שהתייחסה לכך היא אן רו (Anne Roe). רו הייתה פסיכואנליטיקאית שהתמקדה במחקריה בשלב הילדות המוקדמת וסברה כי הנטיות התעסוקתיות הן תוצר של שלושה גורמים מרכזיים: 1. נטייה גנטית 2. סיפוק צרכיו של הילד 3. נסיבות החיים והמצב הסוציואקונומי.
לדוגמא, ילד יכול להיוולד עם נטייה גנטית לחשיבה מתמטית. כאשר ההורים מעניקים לו ביטחון, תמיכה ואהבה- הילד ייפתח ערך עצמי שיאפשר לשאוף קדימה ולהשקיע, ואם ייחשף לבית ספר ולחוגים שיביאו אותו להתנסות במתמטיקה בגיל צעיר, הוא יוכל לפתח את הנטייה למקצועות הריאליים.
בפרשת השבוע אנחנו קוראים על לידתם של יעקב ועשיו. מדרשים שונים מראים על ההבדלים ביניהם עוד בבטן ואכן שני הילדים גדלו וצמחו לכיוונים אישיים ומקצועיים שונים: "וַיִּגְדְּלוּ הַנְּעָרִים וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים".
הרש"ר הירש, כמו אן רו, שם דגש על ההתפתחות בשלב הילדות. כשילוב של תכונותיהם המולדות והחינוך שקיבלו.
"כל עוד היו קטנים, לא שמו לב להבדלי נטיותיהם הנסתרות, תורה אחת וחינוך אחד העניקו לשניהם ושכחו כלל גדול בחינוך: "חנך לנער על פי דרכו" (משלי, כב, ו). יש לכוון את החניך בהתאם לדרכו המיוחדת לו בעתיד, ההולמת את התכונות והנטיות הרדומות בעמקי נפשו, וכך לחנך אותו לקראת המטרה הטהורה, האנושית והיהודית כאחת. התפקיד היהודי הגדול הוא אחד ויחיד בעיקרו, אך דרכי הגשמתו רבות ורבגוניות, כריבוי תכונות האדם, וכרבגוניות דרכי חייהם… המושיב את יעקב ועשיו על ספסל לימודים אחד, ובאותם הרגלי החיים מחנך אותם כאחד לחיי לימוד ומחשבה- מובטח לו שאת האחד מהם הוא מקלקל. יעקב ישאב ממעיין החכמה בחפץ הולך וגובר, ואילו עשו רק יצפה ליום בו ישליך מאחורי גבו את הספרים הישנים ויחד איתם תעודת חיים גדולה".
להורים יש מטרה לחנך את הילד להיות אדם טוב, ללכת בדרך הישר. הדרכים להגיע למטרה זו- מגוונות. יש לשים לב לנטיות הגלומות בו ולעזור לו להתפתח בכיוונים המתאימים לו וכאשר ישנם כמה אחים, יש לחנך כל אחד מהם על פי דרכו. יעקב עצמו בזקנותו בירך את ילדיו, כל אחד לפי תכונותיו- אחד עתיד להיות מנהיג, אחד סוחר, אחד איכר, אחד לוחם, אחד מחנך. כולם בני יעקב ולכולם מטרה אחת משותפת אבל הדרך הנכונה להגשים אותה ייחודית לכל אחד.
(תולדות תשפ"ג)