Facebook
Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
תפריט
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חובת הזהירות של שופט

אלישי בן יצחק (עו"ד ומגשר, מרצה במרכז האקדמי 'שערי מדע ומשפט') י״א באדר ב׳ ה׳תשפ״ד (מרץ 21, 2024) 4:51 pm אין תגובות

פרשת ויקרא הפותחת את החומש השלישי, מהווה המשך ישיר לחומש שמות שהסתיים בשבוע שעבר, כאשר ספר שמות נחתם בקביעה שמלאכת הקמת המשכן הסתיים והכל עומד על תילו. חומש ויקרא מבקש לספק את ספר הוראות ההפעלה של המשכן. חומש ויקרא עוסק בפולחן הדתי וכיצד יש לקיימו.

אחד הדברים המרכזיים במשכן נסוב סביב הבאת קורבנות. הבאת הקורבנות יוחדה לצמתים אופייניים בחייו של אדם או הציבור. כך למשל יש קורבן תודה, וקרבן חגיגה, קרבן אשם, קרבן פסח, קרבן תמיד קרבן ציבור שהיה מוקרב פעמיים ביום בבוקר ובערב, קורבנות ציבור נוספים הם קורבנות המוספים המוקרבים בימי החג הקבועים בתורה, בראשי חודשים ובשבתות, ועוד.

בין ענייני הקורבנות המוזכרים בפרשה מוקדשת חטיבה שלמה של קורבנות שמכונות 'חטאת' עניינו של קרבן חטאת מפורש במקרא, וכך אנו קוראים: "נפש כי תחטא בשגגה מכל מצוות ה' אשר לא תעשינה ועשה אחת מהינה". יסודותיו של קרבן הם שלושה. הראשון אדם, השני – יסוד עובדתי – עשה מעשה אסור, והשלישי יסוד נפשי – בשגגה. בתוך קרבן חטאת ניתן למצוא תת סיווג של קרבן חטאת שמותאם למבצע העבירה. הצצה אל תתי קרבן החטאת מגלה כי הקטיגוריות המובחנות הן: חטאת כהן המשיח, חטא עדת כל ישראל, נשיא שחטא, ואדם פרטי שחטא.

לא כאן המקום להאריך בכל תת החטאות שמנינו, ואת דברינו כאן אבקש לייחד לתת קטגוריה הנקראת 'חטאת העדה', וכך הדברים מתוארים בכתוב: "ואם כל עדת ישראל ישגו ונעלם מעיני הקהל ועשו אחת מכל מצוות ה' אשר לא תעשינה ואשמו". את המילה 'עדה' במקרא ניתן לפרש במספר משמעויות. אחת המשמעויות מזהה את המילה 'עדה' ככזו המוסבת לקבוצה מצומצמת, בעל סמכות שילטונית – שיפוטית, כך למשל אנו קוראים בעניינו של גואל הדם: "והיו לכם הערים למקלט מגואל הדם ולא ימות הרוצח עד עמדו לפני העדה למשפט…ושפטו העדה בין המכה ובין גואל הדם…והצילו העדה את הרוצה…והשיבו אותו העדה אל עיר מקלטו".

בניסיון להבין פשר המושג עדת ישראל עמדו חז"ל במדרש הלכה וקבעו: "עדת ישראל – יכול בכל העדה הכתוב מדבר?" תוהה המדרש מה כוונת הכתוב "עדת ישראל" האם הכוונה לכלל הציבור, תשובתו המדרש לשאלתו שלו שהכוונה לבית דין ולא לכל העדה. הנחת המוצא המקראית והיא במידה מסויימת מבטאת את התפיסה האנושית לפיה טעויות, חטאים ונפילות הן חלק בלתי נפרד מהאדם. ואלו אינם פוסחים גם על שופטים כבני אדם בכלל ובעבודתם השיפוטית בפרט.

אלא שהבעיה מקבלת משנה תוקף כאשר אנו מדברים על טעויות שיפוטיות שם לא פעם יש בכלל קושי לזהות את הטעות, כך למשל השופט לוין בניסיון לבטא את הקושי העומד בפני השופט לעמוד על טעותו כותב: "אחת הבעיות המרכזיות בהליך השיפוטי היא שבדרך כלל אין בידי השופט לקבל היזון חוזר על תוצאות החלטותיו" בהמשך מביע השופט לוין ספק אם ניתן בכלל ליצור מנגנון מעין זה.

לאפשרות שבית דין יטעו מוקדשים דיונים הלכתיים במסכת 'הוריות'. המסכת פותחת ועוסקת בדינם של דיינים ששגו בפסיקתם והתירו לציבור את האסור, והציבור פעל בהתאם לפסיקת בית הדין. במקרה כזה על הדיינים רובצת אחריות ובזמן שבית המקדש היה קיים לפי חלק מהדעות היה על השופטים בעצמם להביא קרבן על טעותם.

מהי טעות שיפוטית? כיצד מגדירים טעות. דומה כי טעות שיפוטית יכולה להיות מוסבת לאחת מבין שלש האפשרויות הבאות: האפשרות הראשונה מתייחסת למצב בו הפסיקה סותרת נורמה חוקית מפורשת. אפשרות שניה של טעות שיפוטית יכולה להתרחש כאשר הפסיקה סותרת תקדים משפטי או פרשנות חוקית מקובלת; והאפשרות השלישית מתייחסת לטעות בשיקול הדעת השיפוטי, שיקול הדעת הפרשני, שיקול דעת שאינו נכון ואינו מתיישב עם המציאות עם חומר הראיות או עם השכל הישר.

אחד העקרונות התלמודיים בהקשר של טעות קובע: "טעה בדבר משנה – חוזר, טעה בשיקול הדעת – אינו חוזר". עקרון זה מתייחס לפסיקה שיפוטית של דיין. מבחין העקרון בין שני מצבים. במקום בו הטעות נובעת מאי הפעלת המסגרת הנורמטיבית המתאימה שאז יש מקום לשוב ולדון בעניין מחדש ולשנות את התוצאה שהתקבלה בטעות. לבין מצב בו הטעות היא בשיקול הדעת, קרי ביישום הנורמה ובהפעלת הנורמה המשפטית על המציאות, במקרה כזה טעות בשיקול הדעת אינה טעות שיש לבטל את ההכרעה השיפוטית שניתנה.

בניסיון לחשוב על דרך שיש בה כדי לצמצם את הטעות השיפוטית, ראוי לשוב אל פירושו של ר' חיים בן עטר, המוכר בכינוי 'אורח חיים', שכאשר עמד על החובה המוטלת על השופט והמעוגנת במקרא בציווי "ושפטו את העם משפט צדק". נתן עצה לשופט כיצד יוכל הוא להגיע בהכרעותיו למשפט צדק, וכך הוא לשונו: "כאן העיר הערה גדולה לחפץ לשפוט בצדק, והוא כי כשירצה לעמוד הדיין על משפט האנשים אשר להם הריב יהיה בסדר זה שיעביר מבין עיניו ב' הנושאים ולא ילביש משא ומתן ההלכות שיעשה באנשים אשר להם הריב לומר כפי זה יתחייב פלוני וכפי זה יהיה להיפך אלא יעשה עיונו וצדדי ההלכה כאלו אין אדם שצריך להוראה זו עתה אלא לעמוד על הדין לדעת הלכות התורה, ואחר שיעמוד עליו בדרך זה מה שיעלה במצודתו ידין בו לבעלי דינים יזכה הזכאי ויתחייב החייב, והוא אומרו ושפטו את העם משפט פירוש כבר הוא משפט בפני עצמו זה יהיה צדק, אבל זולת זה כשיעריך בדעתו בעת שמזקק ומצרף הדין לבעלי דינים על כל פנים יהיה א' יותר מתקרבת דעתו אליו ולא יצא המשפט צדק, ובפרט במשפטים שתלויים בשיקול הדעת ובהטיה מועטת בנקל יטה דעתו".

העצה שמשיא האור חיים לשופט היושב בדין, שבעת הכרעת הדין ישווה לנגד עיניו כאילו הוא דן בעניין תיאורטי, העיון התיאורטי מתאפיין בחתירה אל נקודת האמת הבסיסית, הצדק. נטרול הצדדים והפיכת הסוגייה המשפטית לתיאורטית תוביל בהכרח לתוצא הצודקת יותר, שאם לא כן יכול ודעתו תטה לאחד הצדדים, מה שיכול ויוביל לתוצאה שאינה צודקת.

חטאת המערכת המשפטית צריכה להזכיר לשופט שהוא ככל אדם אינו חף מטעויות, וככזה עליו לזכור תמיד את דברי חז"ל בתלמוד: "לעולם יראה דיין את עצמו כאילו חרב מונחת לו בין ירכותיו, וגיהינום פתוחה לו מתחתיו, אם יסטה משורת הדין", תפיסה זו מבקשת להזכיר לשופט לבל יהפוך מקצוע השיפוט לשגרת אנשים מלומדה, שליבו של השופט עם הזמן לא יהא גס עם הציבור ופסיקותיו יהיו מתוך העקרון של 'הוו מתונים בדין'.

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

הפרייה מלאכותית
יבואו טהורים ויתעסקו בטהורים
הקרבנות והקשר בין האדם לאלוקיו
'ימי הסדר'
אלישי בן יצחק

אלישי בן יצחק (עו"ד ומגשר, מרצה במרכז האקדמי 'שערי מדע ומשפט') |להציג את כל הפוסטים של אלישי בן יצחק (עו"ד ומגשר, מרצה במרכז האקדמי 'שערי מדע ומשפט')


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
תפריט
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

שוב מחרון אפך – על קריאת התורה בתענית ציבור

להמשך קריאה »

ענוותנות שהחריבה את ביתנו

להמשך קריאה »

למה אנחנו נמשכים למי שלא רוצה אותנו?

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס