Facebook Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

למדנות חברתית

הרב ד"ר צחי הרשקוביץ (אונ' בר אילן) ז׳ באלול ה׳תש״פ (אוגוסט 27, 2020) 7:28 am אין תגובות

משה רבינו עליו השלום, הגם שקיבל את תורתנו הקדושה מפי הגבורה, מכל מקום נקרא בפי הקב"ה "מחוקק". "וירא ראשית לו כי שם חלקת מחוקק ספון, ויתא ראשי עם צדקת ה' עשה ומשפטיו עם ישראל" (דברים לג, כא). פסוק זה, הלקוח מברכתו של גד, מתאר לפי המדרש את קבורתו של משה (סוכה יג, ב; סוטה יג, ב ועוד). כלומר, ברגעים האחרונים של חייו, השתמש הקב"ה במשה רבינו בכדי להמחיש לנו את גודל מעלתו בעיני המקום – מחוקק.
סביר להניח שהבחירה בשם זה באה לציין את רום מעלתו, את גדלות נפשו של נביאנו הנערץ, שזכה להעמיד על תילה את ההלכה, זכה להורות לנו את הדרך אשר בה נלך, ואת ההדרכות המדודות והסדורות, כדרכה של תורה.
מאחר שזה האופן בו בוחרת התורה לתאר את סופו של משה רבינו, כדאי לעיין גם בתארים בהם נפתחה שירת חייו, המצויים בפרשתנו. כיצד התגלה משה כראוי להנהגה? מה היה סוד קסמו? ברור שלמשה נדרה אינטליגנציה מעמיקה ביותר, בכדי שיוכל לעיין ולברר כראוי את דיני התורה המסובכים, אולם, במפתיע, אנו מוצאים שבפרשת שמות מודגשות תכונות אישיות שונות לגמרי מצדו של המחוקק הגדול.
בשבעה פסוקים בלבד (שמות ב, יא-יז) פועל משה רבינו את פעולותיו הראשונות בשלוש זירות, ולכולן מכנה משותף אחד – רגישות חברתית. תחילה נזעק מרע"ה להגן על חייו של היהודי מתחת ידי המצרי. לאחר מכן הוא ממהר לשפוט ולהכריע בין שני הנצים, ולבסוף מתאמץ משה רבינו להושיע רועות צאן זרות לו ולעמו. אם נשית לבנו למלים המרגשות בהן משתמש הכתוב, נבין עד כמה גדול ורחב היה לבו של מרע"ה: "… וַיֵּצֵא אֶל אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם … וַיֹּאמֶר לָרָשָׁע לָמָּה תַכֶּה רֵעֶךָ … וַיָּקָם מֹשֶׁה וַיּוֹשִׁעָן וַיַּשְׁקְ אֶת צֹאנָם".
פסוקים בודדים לאחר מכן חווה משה רבינו את חווית הסנה הנוראה, וניכר שרק המאורעות שפירטנו שימשו כבסיס להתגלות נשגבת זו. גם שם נקשיב ללשון הקב"ה, ונראה עד כמה רגישותו שלו גדולה, כביכול: "… רָאֹה רָאִיתִי אֶת עֳנִי עַמִּי … וְאֶת צַעֲקָתָם שָׁמַעְתִּי … כִּי יָדַעְתִּי אֶת מַכְאֹבָיו … וָאֵרֵד לְהַצִּילוֹ … הִנֵּה צַעֲקַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בָּאָה אֵלָי וְגַם רָאִיתִי אֶת הַלַּחַץ אֲשֶׁר מִצְרַיִם לֹחֲצִים אֹתָם". הקב"ה, המחוקק העליון, ושליחו עלי אדמות, המחוקק האנושי – משה, מוטרדים בראש ובראשונה משאלות חברתיות. למעשה, בכתב ההאמנה של משה רבינו אין כל זכר לציפיות ממנו לשמש בעמדת המחוקק, והתורה הקדושה לא הוזכרה בדבר ה' שם. הסיבה לכך – בעת צרה ומצוקה אין הזמן בשל להורות בדברי תורה. התורה תובעת יישוב הדעת, יציבות ובטחון. עבדים, המצויים במצוקת שעבוד ועוול – אינם יכולים לקבל תורה.
אולם, יש לשאול האם אין בזה בזבוז, כילוי כוחות הידע של משה רבינו. ננסה להעלות על לבנו אפשרות לפיה משה הדגול, במקום להתעסק בזוטות של הוצאת העבדים ממצרים, מתן מים ואוכל, טיפול בתלונותיהם הקנטרניות וכיו"ב, אם במקום כל אלה היה מקדיש משה רבינו את זמנו לעיון והעמקה בתורת ה', ברור שהיה עמנו נשכר, והתורה היתה מתפתחת באפיקים שכליים עמוקים יותר, לא כן?! מסתבר שמחשבות הקב"ה עמוקות מני ים, ודעתנו קצרה מלהשיגן. אולם, נראה שרמז יש כאן, המחייב רגישות חברתית ואחריות לאומית מצד כל מנהיג, ובעיקר מצד המנהיגים מסוג "מחוקק", שבכוחם מוסרים את התורה לישראל, ומוסיפים עליה נופך משל עצמם.
דוגמה ומופת לכך נמצא אצל גאון ישראל, השר של דיני משפטים, הרב אריה ליב הכהן ממיץ, מחבר ספרי המופת "קצות החשן" (על שלחן ערוך חשן משפט), "אבני מילואים" (על שלחן ערוך אבן העזר), "שב שמעתתא" (חקירות בסיסיות בדיני ספקות) ועוד. תלמיד חכמים עצום זה ניצל היטב את משאבי שכלו הכביר לטובת העצמת לימוד התורה, וחידש יסודות על גבי יסודות של למדנות מבריקה ובסיסית, שעולם הישיבות היה דל ביותר בלעדיהן. ספר הביכורים של הרא"ל היה שב שמעתתא, וכה כתב בהקדמתו:
"… הקונטרס הזה חברתיהו בעודי בימי הילדות והשחרות. ואבני פינותיו – טרם היותי לאיש ירה יריתי … ומאשר יקר בעיני חבורי זה, נעים לי מאד, כי יבכר לחידושי וכי הוא ראשית בכורי פרי מזימות לבבי. למען אלה הבאתיו אל הדפוס לשלמי נדרי היום…".
נפנה ונראה מה העסיק והטריד את הגאון המשפטי היקר הזה, בשוטחו את הקדמת ספרו החשוב (הקדמה זו חשובה ביותר לכל בחור ישיבה, באשר היא מתווה את תכלית הלימוד וערכו). ר' אריה ליב מתאר את הסיבה שבעטיה החמיר הזוהר יותר על פרנסת המסכנים ביום טוב מאשר בשבת קודש. הזוהר ממשיל את הדבר למלך שהודיע לידידו שבכוונתו להתארח אצלו. ואכן, ביום המיועד הגיע המלך לבית אוהבו, אך הופתע לגלות שלא נעשו הכנות משמעותיות לכבוד ביקורו, וזעמו גאה בו. לפתע קיבל המלך אגרת בהולה מידיד אחר שלו, המפציר בו לסור מייד לבקרו. בהגיע המלך לבית הידיד השני הופתע גם כן שאיש איננו חש לכבודו, ולא טרחו באירוחו כלל. בנקודה זו התפרץ המלך והורה להרוג את האיש ולהחריב את ביתו עד עפר.
אם כי שני המקרים חמורים ביותר, מכל מקום במקרה הראשון המלך היה יוזם הביקור, והמארח פשע בשלא קיים את מצוות המלך. אולם, הידיד השני יזם ביקור של המלך, מתוך כוונה ברורה לבזותו. איש לא הכריח אותו להזמין את המלך, ובהזמנתו הוא גילה שהוא מתחייב לארחו באחריות מלאה. על עוון כזה קשה לסלוח. בדומה לכך, בשבת קודש הקב"ה יוזם את המפגש עמנו, ולכן חשוב שנדאג שלכלל ישראל תהיה יכולת לקיים את השבת כהלכתה. אולם, ביום טוב המארחים הם ישראל, שהרי, כנודע, קביעת זמני החודש נתונה בידינו אנו. אם כן, כאשר אנו מזמנים את המלך לפגישה עמנו, לא יעלה על הדעת שייוותרו אנשים מכלל ישראל מחוץ למעגל השמחה והחדווה. אי אפשר לארח את המלך כאשר המצוקה נמצאת מחוץ לשדה הראייה שלנו, כאשר נח לנו לפרנס ולקדם את בני ביתנו, תוך התעלמות מצרכי האומה בכללותה.
לאור משל זה כותב ר' אריה לייב את תמצית הקדמתו (אני מביא את הדברים בדילוגים, אולם ראויים הם להשמע מפי אומרם):
"… עתה ישכיל כל איש ויבין צורך האחדות עתירי ומסכני, ולעשות צדקה בכל עת, וביותר לעניים ת"ח להחזיקם בתורת ה'… צרורות וקשורות ונאחזות נפשותינו אשה באחותה כי אין התחיה כי אם ע"י התורה, ואם לא יתקשרו ההמון עם התלמידי חכמים – מאין יבא עזרם? וממה יחיו? …
כי עיקר הבריאה אינה רק עבור התורה, וכל ישראל כאיש אחד, ובו אברים פנימים וחיצונים, וכל חיתם הוא מהלב, וכשיש אבר מדולדל מגוף – אז אין לו חיות הלב, וכמו כן תלמידי חכמים שבדור הם הלב, ובהם משכן החיות, וכשמחוברים עמא דארעא עם הלב, דהיינו לתלמידי חכמים… אז החיות מהלב וכל האברים אחד הם ירגישו איש בהרגשת רעהו, אבל אם פירשו עצמם מתורה ומתלמידי חכמים, הם רק כאברים המדולדלים שאינם מרגישים איש ברעהו, ולכל הגוף בכללו הוא חסרון …
ולכך אין לנו להשען אלא על אבינו שבשמים, וביותר יזהר האדם מגדר האהבה והאחוה לבלתי עשות רע איש לרעהו, ואמרו ז"ל יהי ממון חבירך חביב עליך כשלך וכ"ש שלא יגזול אותו… ע"י המצוות משרה השכינה בישראל … כי ע"י המצות הם נאחדים ונאחזים, וע"י העונות נפרדים זה מזה. וזה היה כוונת הלל שאמר להגר 'ואהבת לרעך כמוך – ואידך פירושא זיל גמור', פירוש שאר המצות הם פירושים להאחדות, אשר על ידם יתלכדו בני ישראל ויהיו אחד… 'ואהבת כו' ' – שיהא שם שמים מתאהב על ידך, והיינו הכחות העליונים יתאחדו, כי כולם נתנו חלקם אל האדם … ולכן יש לכוון קודם כל לימוד ומעשים טובים היחוד ההוא בקיום מצות 'ואהבת לרעך כו' ', והיה כל ישראל איש אחד וגם מולידיהם יתאהבו ויתאחדו. ובמה שכתבנו יובן מאמרם … 'אין אליהו בא לא לרחק, ולא לקרב, אלא לעשות שלום ביניהם, שנאמר הנני שולח כו' ' … ואז נראה בשמחת ציון ובנין ירושלים במהרה בימינו אמן סלה".
ראו עד כמה תבע גדול הלמדנים בפתח ספר ביכוריו לדאוג לקשר ההדוק בין כל חלקי האומה, חזקים רוחנית כחלשים רוחנית, לשמור על אחדות האומה כתנאי בסיסי לקיום התורה והמצוות כראוי, וכתנאי הכרחי לביאת המשיח במהרה בימינו.
במעלת משה רבינו, המחוקק הגדול, נדרוך, ונשאף להעצמת הלמדנות, אשר בה תפארתנו דורות על גבי דורות. אולם, נזכור היטב מאיזו תודעה פצח מחוקקנו במסעו המשפטי, ולהיכן סבר "בעל הקצות" שצריך לתעל את כישורינו הלמדניים, ואת שאיפותינו הכלל-ישראליים.
(שמות תשסח)

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

לא פשוט לקבוע מיהו נביא אמת
רוצים לפגוע בחירות הפרט?
באושר ועושר
מצוות שבין אדם לציבור
צחי הרשקוביץ שמות

הרב ד"ר צחי הרשקוביץ (אונ' בר אילן) |להציג את כל הפוסטים של הרב ד"ר צחי הרשקוביץ (אונ' בר אילן)


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן שמולי

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

דור הסנדוויץ'

להמשך קריאה »

יום ביומו

להמשך קריאה »

מה ההבדל בין "בעזרת ה'" לבין "ברוך ה'"?

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס