Facebook Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

בין העולם האידאי לעולם המעשה

מערכת שבתון ז׳ באלול ה׳תש״פ (אוגוסט 27, 2020) 10:17 am אין תגובות

שלמה הכט

חלק גדול מפרשת שמות מוקדש אישית לדמותו של משה: להולדתו וגידולו, ליציאתו אל העם, לחייו בבית יתרו ולמפגשיו עם הקב"ה, עד תחילת משימתו במצרים. המדרשים מתארים שלבים אלה בחיות רבה.
דומה כי מטרת הסיפורים האלה להציג בפנינו את דמותו של משה ואת המטען שאיתו הוא מגיע לגאול את העם, אף על פי שלא מתואר לנו איך הגיע למעלתו זו.
אנו פוגשים אותו כשעמד על דעתו, בן עשרים או בן ארבעים, ויצא מארמון המלך המפנק והמוגן לעזור לאחיו המתענים, מלא וגדוש ברוח הקודש, אלא שלא הייתה השעה כשרה, ואולי גם משה לא נקט בפעולות מהותיות אלא בדרך של השתתפות בצער בלבד.
עוד עשרות שנים יהיה משה במדיין – במצב מרוחק מאד מבית גידולו – רועה צאן מבודד במדבר במקום נער תפנוקים בחצר המלך. (מעניין להעיר שנראה שבפועל ילדיו נולדו לו לקראת גיל שמונים, מאחר והצעיר בהם עדיין לא נימול כשחזר משה למצרים).
אחר שתי תקופות חיים ארוכות ומשמעותיות אלו מתגלה ה' למשה בסנה, והדיאלוג ביניהם תופס את מרכזה של הפרשה.
אני מציע לחלק את הדיאלוג לשני חלקים נפרדים: חלק פילוסופי – עיוני וחלק מעשי. כל עוד שהדיון הוא במישור הפילוסופי, משה משתתף בו מתוך רצון ומשיכה. מייד כשהוא רואה את הסנה הבוער הוא סר לראות אותו, וכאשר ה' קורא לו הוא משיב "הנני". המדרש פה מעיר בסרקזם מסוים שמשה עונה תשובה כשל אברהם, עמודו של עולם, אלא שכפי שנראה בהמשך אין עדיין מחויבות אמיתית מאחריה:
"ויאמר הנני – הנני לכהונה, הנני למלכות. אמר לו הקב"ה: במקום עמודו של עולם אתה עומד? אברהם אמר הנני ואתה אומר הנני? אל תקרב הלום… כבר מתוקן הכהונה לאהרן… כבר מתוקן המלכות לדוד"
בתחילתו של הדיון עוסק משה בשאלות פילוסופיות:
"מי אנוכי כי אלך" – במה זכותי?מדוע נחוץ לך שליח?
"וכי אוציא את בני ישראל" – מה זכות יש בידם של ישראל?
"ואמרו לי מה שמו" – באיזה שם ובאיזה מידה תיגלה עליהם?
אלא שאחרי שהקב"ה עונה למשה על שאלותיו, הוא מטיל עליו את המשימה בפועל. זהו בדיוק הקו המחלק בין גברא לגברא – בין רביעי לחמישי בפרשתנו. אף על פי שהכל נראה כדיבור אחד, מרגע זה ה' מתחיל לתת למשה פקודות מעשיות, מבצעיות: "לך ואספת… ואמרת… ובאת…ושאלה אשה…וכו' ". כאן דומה שהמעבר לתחום המבצעי משתק את משה, וכך הוא מתואר במדרש רבה.
תגובתו הראשונה היא "והן לא יאמינו לי ולא ישמעו בקולי" – כאן צף ועולה זיכרון הניסיון הקודם של משה להשפיע לטובה על העם, ואולי גם באמת מידה של לימוד קטגוריה על העם:
"אותה שעה דיבר משה שלא כהוגן. הקב"ה אמר לו 'ושמעו לקולך' והוא אומר והן לא יאמינו לי?"
מכאן גם תיאורו של המדרש את האותות כעונשים קטנים למשה – גם פחדו מהנחש וגם הצטרעות ידו.
בשלב השני משה מצטנע ואומר שאינו איש דברים ואינו יכול לדבר בפני פרעה. מתוך תגובתו של הקב"ה נראה שראוי היה למשה לבקש מהקב"ה שירפא אותו, ושישים דברים בפיו (כפי שנתן שבעים לשון בפי יוסף), אלא שמשה לא חפץ בשליחות הזאת.
גרוע מכל הוא הניסיון השלישי לחמוק, כשמשה אומר "שלח נא ביד תשלח", ומעורר על עצמו חרון אף. לדעתי הסיבה לחרון האף היא שבאמירה זו משה ממש מסתלק מאמירתו "הנני" ואומר "אינני".
חז"ל התלבטו באלה איזה רושם עשה חרון האף הזה ולאיזה תוצאה גרם. יש שאמרו שבשל מעלתו של משה לא הייתה שום תוצאה לחרון האף הזה (אבן עזרא), יש שאמרו שהכהונה ניטלה ממנו (המדרש ורש"י), ויש אף שאמרו שזה הוא הגורם למפגשו עם המלאך במלון.
אלא שבסופו של דבר משה מקבל עליו את השליחות. יש עוד שלב אחד שבו משה מבין את דחיפות השליחות, והוא בדרך במלון (עפ"י דעת זקנים). משה לוקח את אשתו ובניו למצרים. נראה שהוא מבין ברמה מסויימת את חשיבות המשימה, ולכן אינו מל את בנו כדי לא להתעכב בדרך. אלא שה' רוצה שמשה ייטוש מאחור, לעת עתה, את חייו הקודמים מכל וכל. הדבר הנכון למשה לעשותו הוא למול את בנו ולהותירו מאחור עם ציפורה, בבית יתרו. המשימה במצרים דורשת ותובעת את כל יכולתו וכל מרצו של משה, ואין בה מקום למשפחתו. אנחנו כבר רואים עיכוב בכך שמשה נאלץ לדאוג למלון למשפחתו, במקום להמשיך ללכת לבדו יומם ולילה. את זאת הבינה ציפורה, והיא מלה את בנה ובזה היא נפרדת ממשה, ואולי זוהי המשמעות של המילים "חתן דמים". גם משה מבין כאן את הטוטאליות של המשימה, ומתמסר אליה.
כמובן שלאחר שמשה קיבל עליו את שליחותו של מקום, הוא לא נרתע ולא מפחד משום קושי. יהיה עוד סיבוב אחד של רפיון ידיים בסוף הפרשה, כשמשה מתאכזב מתגובתו הקשה של פרעה, אך מכאן ואילך נראה את דמותו של משה המנהיג, העשוי לבלי חת, עומד בפני אלוקים ובפני אנשים ומסור כל כולו להנהגתו וגאולתו של עם ישראל. זהו המהפך הענק שעובר משה, מאדם שהוא פילוסוף, או תלמיד ישיבה, לאדם שהוא מנהיג, דָּבָּר ומצביא.
(שמות תשע)

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

פרעה מלך נינווה
מסלול המקוואות
ללמוד וללמד את כל דברי תורתך – כיצד?
שיתר פרשה אחת בתורה
שמות

|להציג את כל הפוסטים של מערכת שבתון


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן שמולי

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

גיוס ערבים לצה"ל בארבעה קולות

להמשך קריאה »

עדה כמנהגה נוהגת

להמשך קריאה »

נס כן קרה לנו

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס