Facebook Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

בית המקדש- מרכז של עם חקלאי

מערכת שבתון ז׳ באלול ה׳תש״פ (אוגוסט 27, 2020) 1:01 pm אין תגובות

דוד אלפרט

בית המקדש הוא המרכז של עם ישראל. למקומו של בית המקדש נשואות התפילות מכל קצווי תבל, ולבנייתו מצפים כל עם ישראל. אך כשמעמיקים רואים שבית המקדש על פי המצטייר בתורה הוא מרכז של עם חקלאי.
מעגל השנה של חגי ישראל מבוסס על חגים חקלאיים שבהם באים כל ישראל לחגוג את החגים החקלאיים בבית המקדש ומביאים איתם את התוצרת החקלאית שלהם ואת ראשית צאנם. שם, בבית המקדש, מרומם החקלאי את כל מלאכתו לשם שמים: הוא מקריב קרבנות מצאנו, מביא ביכורים משדהו, נותן תרומות ומעשרות לכהנים וללווים העובדים בבית המקדש ומתפקדים כשליחיו לפני אלוקים. נוסף על כך, מצוות השמיטה והיובל וכדומה מלווים גם הם את העם היושב על אדמתו לבטח "תחת גפנו ותחת תאנתו".
ראוי לציין שיש בתורה גם מצוות שבין אדם לחבירו, ועוד "חוקים ומשפטים צדיקים" בדיני ממונות והתנהלות חברתית תקינה וכדומה, אבל דברים אלו הם דברים יותר נלווים לחיים ולא עיקר התכלית והמגמה.
היום המרכז של התרבות העולמית ושל עם ישראל אינו החקלאות, ולכן עולה השאלה מהו היחס שלנו היום לחקלאות ולבית המקדש שעומד במרכזה?
כיוון ראשון שאפשר להציע הוא שבתורה יש עקרונות כללים שנאמרו לעם ישראל כשהיה עם חקלאי. היות והיום עם ישראל אינו עם חקלאי, יש להבין את העקרונות הטהורים וליישם אותם בצורה החדשה המתאימה לחיים הנוכחיים של עם ישראל. ניתן לדוגמה להפוך את השמיטה מעבודת הקרקע בשנה השביעית לשנת שבתון וכדומה. כיוון זה בצידו הקיצוני ישנה לחלוטין את אופיו של בית המקדש שאמור להיות המרכז של החיים המשתנים של עם ישראל וממילא נצטרך לחפש אופי חדש שירכז את התרבות של עם ישראל היום.
לעומת זאת, הרב טאו בספרו "ערכה של החקלאות בישראל" טוען אחרת ומדבר על כך שעם ישראל אכן צריך לחזור ולהיות עם חקלאי ממש. הרב טאו מרחיב ומבאר לשיטתו כי חקלאי אינה מילה נרדפת לפרימיטיבי. אמנם בגלל המרחק ממציאות כזו היום הרב טאו לא קורא מיד לחזור להיות חקלאיים אלא כשאיפה עתידית הוא קורא לעם ישראל לחזור לחקלאות ולהכיר את ערכה של החקלאות בישראל.
אין לי כוונה להכניס את ראשי בין הרים גדולים, אלא להציע כיוון שמקרב את הדברים אלו אל אלו שתמיד יכול להיות לתועלת:
במאה ה-16 וה-17 עלתה מח' בדבר מהותו של נפש האדם בין רנה דקארט לג'ון לוק, מגדולי הפילוסופים, בשאלה האם האדם מגיע לעולם "טאבולה ראסה" – דף חלק והוא צובר מידע רק מהסביבה ומניסיון חייו, או שנפשו של האדם היא ישות עצמאית ובאמצעות דיאלוג עם הסביבה האדם חושף ונחשף במשך חייו לעצמיותו.
האפשרות הראשונה שהצענו מקדמת בברכה כל התקדמות ושינוי המתרחשים בעולם, ואילו האפשרות השנייה קוראת לנו לבחון האם פיתוח והתקדמות העולם מתאימים לעולמנו הפנימי.
ההתפתחות הטכנולוגית עזרה לקדם את העולם ונתנה פיתרון לעיסוק ב"זוטות" ובצרכים הבסיסיים היום יומיים, אך במבט לאחור אפשר לומר שהטכנולוגיה ייצרה גם עולם וירטואלי ומלאכותי. הטכנולוגיה שמצד אחד קידמה מאוד את יכולות האדם גרמה מצד שני לריחוק מעולם הטבע.
האדם התעשייתי התנתק מהטבע: משך רוב יומו הוא נמצא בתוך מבנה שהשמש מצרך נדיר לו, הוא כבר לא הולך לעבודה אלא נוסע לשם, הוא כבר כמעט ולא מתקשר פנים אל פנים עם אנשים אלא על ידי הטלפון והאינטרנט. אמנם אחת לכמה זמן הוא יוצא לחופשה וטיולים בחיק הטבע, אך גם אז הוא נמצא זמן רב בבית המלון וסביבותיו.
לעומתו, האדם החקלאי חי את הטבע: הוא עירני לעונות השנה ולכמות הגשמים היורדת, הוא מתעניין ושמח לראות את העצים ואת בעלי החיים ההולכים וגדלים מול עיניו והוא נפגש עם הטבע במקוריותו.
במובן עמוק יותר ההרחקה מעולם הטבע היא סימן להרחקה מהעולם הטבעי העצמי של האדם: אדם שמחובר לעולם הטבע מחובר להתנהלות טבעית של העולם וממילא גם לטבעיות של עולמו הפנימי. אך אדם שמחובר לעולם הטבע מחובר גם למחזוריות הקבועה של עולם הטבע, כך שבדרך כלל אדם טבעי עלול יותר להיות אדם פרימיטיבי שלא מקדם ומפתח את העולם נכון למצבו הנוכחי.
אם אנחנו מאמצים את הגישה השניה שיש לאדם נפש עצמאית שנחשפת במהלך חייו, אנו צריכים לשאול את עצמנו איך פיתוח העולם ייתן ביטוי לעולמנו הפנימי ולא ייצור בנו עולם מלאכותי.
עם שיצליח ליצור תקשורת בין עולם הטבע והעולם הטבעי לבין העולם התעשייתי והטכנולוגי יוכל לשמר את הטבעיות כך שהתקדמות העולם לא תהיה יצירת עולם וירטואלי אלא העצמת הטבעיות והעולם הפנימי של האדם. מרכז של עם כזה יהיה בנוי גם מהצד המחזורי הקבוע של עולם הטבע וגם מהצד המשתנה של התקדמות העולם.
עם ישראל פיתח לעצמו קיבעון מסוים כדי להצליח לשמר את היהדות במשך הגלות, אך כאשר הוא חוזר לארצו ישנה קריאה להתחיל לפתח בחזרה את החיים הזורמים הטבעיים.
אמנם יכולות קיבעון אלו שימרו את בית המקדש באופן הבסיסי הטבעי שלו כמרכז של עם שחי את הטבע וחוגג את חגי הטבע, אך האמון בעולם הטבעי העצמי יכול לתת פתח להתקדמות כך שבית המקדש יוכל לבטא מרכז של עולם שלם שעל ידי שימור הזיקה לעולם הטבע יאפשר לפתוח אפיקים אל עולמות חדשים ולתת גם להם ביטוי בבית המקדש.
בנביאים הקריאה לחזור לארץ מלווה בפיתוח עולם הטבע: "ואתם ערי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל כי קרבו לבוא", ועל זה אמר ר' אבא בגמרא: "ארץ ישראל נותנת פרותיה – אין לך קץ מגולה מזה". בימינו כאשר הטכנולוגיה מאפשרת את פיתוח העולם החקלאי בצורה טובה ומעולה על ידי מעט אנשים אפשר לומר שאין כאן קריאה מכוונת שעם ישראל צריך להיות חקלאי. על פי דברינו אפשר להסביר שגם אדם שיעסוק בכל תחום מתקדם אחר צריך לזכור תמיד את החיבור לעולם הטבע. על ידי הזיקה לעולם הטבע יוכל האדם לוודא שגם כאשר הוא מתקדם ומפתח את העולם הוא עושה את זה בצורה שמתאימה לרצונו ולעולמו הפנימי.
במילים אחרות תפקידו של בית המקדש הוא לפתח את הרצון העצמי של האדם אל עולמות נוספים כפי שמסמלות זאת מילות התפילה "ותהי לרצון תמיד עבודת ישראל עמך".
(שמות תשעב)

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

על משמרת הרבנות הצבאית הראשית
הרב שרלו מסביר: איך ניתן למנוע הכנסת חמץ לבי"ח?
שקיפות, רבותי, שקיפות!
צדק ילין בה, ועתה...
שמות

|להציג את כל הפוסטים של מערכת שבתון


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן שמולי

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

דור הסנדוויץ'

להמשך קריאה »

יום ביומו

להמשך קריאה »

מה ההבדל בין "בעזרת ה'" לבין "ברוך ה'"?

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס