הרב חגי לונדין
לשאלה הוותיקה 'איפה היה א-לוהים בשואה?' הצטרפה כעת אחות צעירה בשם 'איפה היה א-לוהים בקורונה?'
על פי רוב, המענה הדתי לשאלות הללו מסתפק במלמול שלא ניתן להבין את ההנהגה הא-לוהית (או בגרסה אחרת: 'א-לוהים הוא לא סנטה קלאוס שמבטיח רק דברים טובים').
למרות שזוהי תשובה נכונה מבחינה פילוסופית, היא איננה מספקת את הצורך הפסיכולוגי שמסתתר מאחוריה.
שאלות ממין אלו אינן קושיות במישור השכלי; אלו הן זעקות רגשיות! ישנן
תמיהות רבות שאין לנו עליהן מענה שכלי. למשל אין לנו תשובה טובה לשאלה
היכן היה א-לוהים כאשר תינוק נפטר אתמול? יתרה מזאת, מבחינה אובייקטיבית היו אסונות באנושות גדולים לא פחות – ואפילו יותר – מאשר השואה ומגפת הקורונה; מאות מיליוני אנשים נספו במהלך ההיסטוריה במגפות
ובמלחמות; אז למה דווקא כאן כל כך קשה לנו למצוא את א-לוהים?
בעומק הדברים אסונות כדוגמת השואה והקורונה אינן קושיות אלא הצדקות לייאוש שהיה קיים מלכתחילה. כדוגמת השואה, גם הקורונה מגיעה בתקופה של שיא בהתקדמות האנושית. בעיצומם של טכנולוגיה, תרבות וסדר חברתי שנדמים בלתי מנוצחים – דווקא כאן המערכות מתמוטטות. מלחמות העולם ומגפות בעידן המודרני 'מתלבשות' על תחושה קמאית שמקננת באנושות היא – שאין סיכוי! לא משנה כמה בני האדם יתאמצו; לא משנה כמה ירצו להיות מוסריים ומתקדמים – בסוף המפלצת תנצח.
תרגום המשפט 'איפה היה א-לוהים בשואה או בקורונה?' הוא – אין תקווה; הנצח הוא רק אפר ואבק. ממילא – אין ערכים; אין חלומות; אין אמת; אין א-לוהים.
וכאן גם מגיעה התשובה: המבט הרחב רואה שהמציאות היא אחרת. למרות האסונות שקיימים בעולם; למרות הקשיים והזוועות שכל אחד מאתנו חווה לעיתים בחייו – בסופו של דבר הטוב מנצח בסוף!
א-לוהים היה בשואה יחד עם מורדי הגטאות, יחד עם הנספים ויחד עם השורדים שהקימו משפחות לתפארת; א-לוהים היה בשואה בצמיחה האדירה של מדינת ישראל מתוך האפר; א-לוהים נמצא בקורונה יחד עם הצוותים הרפואיים שנאבקים יומם ולילה; א-לוהים נמצא בקורונה באופטימיות ובתמימות של הילדים שמתבגרים בימים האלה מול עינינו; א-לוהים נמצא בקורונה בכך שהאנושות תצליח בוודאות להתגבר על המגפה; א-לוהים יתגלה מתוך הקורונה בעולם המופלא שיצמח כאן בעתיד.
א-לוהים לא שתק בשואה; א-לוהים לא נעלם בקורונה – הוא נמצא איתנו כל הזמן.
הטוב מסתתר בתוך הרע ובסוף מנצח; צריך רק זמן בכדי לראות זאת.
הנצח הוא לא רק אפר ואבק. הנצח זו ירושלים.
הרע יעבור. הטוב יתגבר. בעזרת ה'
(תרומה תצווה תשפ)