Facebook Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

הָאֵ-ל הַגָּדֹל הַגִּבֹּר וְהַנּוֹרָא

הרב ד"ר צחי הרשקוביץ (אונ' בר אילן) י״ד באלול ה׳תש״פ (ספטמבר 3, 2020) 10:07 am אין תגובות

בתוך נאומו הנלהב של משה רבינו לישראל עם פרידתו מהם, אנו זוכים בכמה וכמה פנינים של תובנות מחשבתיות עמוקות. אחת מהן היא שני הפסוקים המדהימים בהם משבח ומפאר משה רבינו את הקב"ה (דברים י, יז-יח):
"כִּי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם הוּא אֱ-לֹהֵי הָאֱלֹהִים וַאֲדֹנֵי הָאֲדֹנִים הָאֵ-ל הַגָּדֹל הַגִּבֹּר וְהַנּוֹרָא אֲשֶׁר לֹא יִשָּׂא פָנִים וְלֹא יִקַּח שֹׁחַד. עֹשֶׂה מִשְׁפַּט יָתוֹם וְאַלְמָנָה וְאֹהֵב גֵּר לָתֶת לוֹ לֶחֶם וְשִׂמְלָה".
ראשית יש לתת את הדעת לפן החברתי העמוק המתגלה בפסוקים נשגבים אלה, לפיהם גדלותו האלהית של הקב"ה באה לידי ביטוי בראש ובראשונה ביכולתו לחמול ולתת סעד לנדכאים ולחלשים. ניתן לנסח זאת בצורה עמוקה יותר, ולקבוע שהעובדה שהקב"ה דואג לחלשים ואף תובע ממאמיניו לעמוד לימינם מגלה שהוא איננו אל המבקש לכונן מערכת יחסים של כח ושררה. א-להינו איננו מחפש לעצמו הוכחות לכוחו, בניגוד לאתוס הרעיוני של אומות ודתות אחרות. הוא מבקש ותובע מהאדם את עשיית הצדק והיושר. התנהגות של טוּב מצד מאמינו מגלה יותר מכל את עוצמתה המוסרית של הדת, וממילא משקפת את כוחה ואיתנותה באספקלריה של שיעור הקומה של ההולכים בדרכיה. זאת בניגוד לעמדות שפלות שצצו ועלו בשלהי המאה ה-19 למניינם, בהן עוצמתה של אומה וכוחה באים לידי ביטוי בעובדה שהיא לא צריכה לרסן את עצמה, ושאין כח חיצוני שמסוגל לרסן אותה. תורת ה' מכוונת את המאמינים לדרוך בדרך של ריסון עצמי, שהוא ביטוי השלמות הדתית העליון ביותר ("טוֹב אֶרֶךְ אַפַּיִם מִגִּבּוֹר וּמֹשֵׁל בְּרוּחוֹ מִלֹּכֵד עִיר", משלי טז, לב).
אולם, חשוב לתת את הדעת לרצף השבחים שהפך, לימים, להיות הנוסח המכונן של ברכת אבות, בראש התפילה אותה אנו אומרים שלוש פעמים ביום: "הא-ל הגדול, הגבור והנורא" (דרך אגב, סמך לקדמותו של נוסח תורני זה בגוף התפילה מצוי בנחמיה ט, לב, שם הוא מופיע בתפילת ראשי הלויים). מה סודו של רצף זה, ובמה כוחו (ביאור קבלי, המכוון כנגד ספירות גדולה, גבורה ותפארת, מצוי בביאור הרקנאטי על אתר, תוך הדגשת הקשר בין רצף זה לאבות האומה, ולא כאן המקום להאריך בזה)?
תחילתו של הדיון יהיה, כמובן, בדברי התלמוד הבבלי (יומא סט, ב), המביא שתי תפיסות עקרוניות ביחס לביטוי זה (לגירסה אחרת ראה ירושלמי ברכות נה, א):
"דאמר רבי יהושע בן לוי: למה נקרא שמן אנשי כנסת הגדולה – שהחזירו עטרה ליושנה. אתא (בא) משה אמר 'הא-ל הגדל הגבר והנורא'. אתא ירמיה ואמר: נכרים מקרקרין בהיכלו, איה נוראותיו? לא אמר 'נורא'. אתא דניאל, אמר: נכרים משתעבדים בבניו, איה גבורותיו? לא אמר 'גבור'. אתו אינהו (אנשי כנסת הגדולה) ואמרו: אדרבה, זו היא גבורת גבורתו שכובש את יצרו, שנותן ארך אפים לרשעים. ואלו הן נוראותיו – שאלמלא מוראו של הקדוש ברוך הוא היאך אומה אחת יכולה להתקיים בין האומות? ".
דברים אלה מלמדים על שוני מהותי בתפיסת מושגי הגבורה והנוראוּת, בין ירמיה ודניאל לבין אנשי כנסת הגדולה. בעוד הראשונים ראו צורך בנוראות ובגבורה מוחצנות, ובעיקר ביחס שבין ישראל לאומות העולם, באו אנשי כנסת הגדולה ולימדו (אולי אף תוך התייחסות למקור, וכפי שכתבנו בתחילת הדברים) שתכונות אלה אינן באות בהכרח לידי ביטוי בקשר אל החוץ, כי אם ביכולתה של האומה הישראלית לשרוד כישות אוטונומית בסביבה עויינת.
הבהרה נוספת ביחס למהותו של הביטוי שלפנינו נמצא בברכות לג, ב (ראה גם מגילה כה, א וירושלמי ברכות סב, ב):
"ההוא דנחית קמיה (ירד להתפלל לפני התיבה כש"ץ בבית מדרשו של) דרבי חנינא, אמר: האל הגדול הגבור והנורא והאדיר והעזוז והיראוי החזק והאמיץ והודאי והנכבד. המתין לו (ר' חנינא) עד דסיים, כי סיים אמר ליה: סיימתינהו לכולהו שבחי דמרך? למה לי כולי האי (מי צריך את כל השבחים הללו)? אנן הני תלת דאמרינן (אותם שלושה שאנו אומרים) – אי לאו דאמרינהו משה רבינו באורייתא (בתורה), ואתו (ובאו) אנשי כנסת הגדולה ותקנינהו בתפלה – לא הוינן יכולין למימר להו, ואת אמרת כולי האי ואזלת (והמשכת עוד)! משל, למלך בשר ודם שהיו לו אלף אלפים דינרי זהב, והיו מקלסין אותו בשל כסף, והלא גנאי הוא לו!".
תוכחה קשה זו של ר' חנינא מורה שיש ייחוד דווקא בשלושה שבחים אלה, הגם שקשה להבין ייחוד זה בשכלנו הקט. אנו רק הולכים בעקבות רבותינו אנשי כנסת הגדולה, שתקנו את נוסח התפילה, ומקבלים את שיקול דעתם (בהקשר זה ראוי לציין לקושייתו העזה של הריטב"א בברכות לג, על אודות ההשוואה הבעייתית במשל זה בין התארים המותרים לדינרי כסף).
לפיכך, דומני שראוי לתת כיוון מחשבה קצת שונה על מהותה של התפילה ועל תכלית השפעתה על נפש האדם, כפועל יוצא מברירת התארים הא-להיים המעטרים את ראשה (הדברים שלהלן נכתבו בהשראת דבריו המרוממים של הרמן כהן, בספרו "דת התבונה ממקורות היהדות"). המתבונן בסדר תפילת שמונה עשרה ימצא שתפילה זו אמנם מטילה את יהבו של האדם על ה', אך היא איננה מסירה לרגע את אחריותו של האדם לגורלו. לדוגמה: "ברך עלינו … ואת כל מיני תבואתה לטובה". האם ניתן להבין שברכת השנים פוטרת את האדם מלדאוג ליבוליו? או דוגמה נוספת: "אתה חונן לאדם דעת … חננו מאתך חכמה בינה ודעת". האם ברכת חונן הדעת נועדה לפטור את האדם מאחריות על דעתו, שכלו ולימודיו, או שמא היא בקשת ברכה א-להית על המעשה האנושי? ודאי שהתשובה הנכונה היא האפשרות השניה. ברכות שמונה עשרה נועדו להעצים את יכולותיו של האדם, ולהפוך אותו לבעל כוחות הנעה גדולים, מִשְיבין שהרוח הנושבת במפרשיו שורשה ויסודה א-להי. התפילה יוצרת, למעשה, מהלך כפול בנפש האדם. תחילה, האדם מבטל עצמו למול א-להיו, והוא מפקיד בידיו את כל כוחות הפעולה שלו. התפילה צריכה לנסוע ממקום של חסר, של חסך, שאותו רק הא-ל יכול למלא. אולם, כפי שציינו, אם התפילה נשארת במקום זה היא איננה תפילה אמיתית, היא לא נוגעת בעולם הזה. זו תפילה שמתאימה לרשב"י ותלמידיו, אך, כידוע, רבים ניסו ללכת בדרכם ולא עלתה בידם (יצויין שרשב"י היה פטור מן התפילה, חיי שעה, לעוצם מעלתו הלימודית). אנו איננו נתבעים באמת לוותר על כוחות הפעולה שלנו, אלא רק להעביר אותם את מהלך זיקוק והזיכוך של הצינור הא-להי. במהלך התפילה אנו אמורים לשאוב עוז וכח, ולהבין שהקב"ה יעמוד לימיננו ויסייע לנו בבנייננו האישי, המשפחתי והלאומי. זאת בכל המדדים כולם.
לפיכך, התפילה פותחת בשבח, שכל מהותו היא הקריאה לקב"ה שיגאל אותנו בכל תחומי החיים שלנו, שייקח אחריות על חיינו וגורלנו. לאחר מכן עוברת התפילה להתמקד בבקשות, בעולם הצרכים האנושי, ולבסוף איננה מסיימת שנית בשבח, כי אם פונה אל ההודאה. הודאה זו אין תכליתה להודות לקב"ה על כל אשר עשה, אוטומטית, מבלי לדעת את תוצאות התפילה. זו הרי הודאה לא אחראית וגם לא אמיתית. ההודאה היא על הכח שהקב"ה מעניק לנו לצאת מן התפילה ולפעול את פעולותינו לשם שמיים ומכוחם.
לפיכך, יתכן שהסיבה בגינה בחרו חכמים להמנע מהפרזה בשבחי האל בראש התפילה, בצד האינפלציה שעלולה להתרחש בתארים אלה, כפי שאכן קרה בבית מדרשו של ר' חנינא, היא כי הקב"ה קורא לנו ללכת בדרכיו, להבין שכוחו בא לידי ביטוי בפעולות שהוא מצפה שאנו נעשה ונפעל. המיעוט בתארים מאפשר יתר הזדהות עם התפקיד הא-להי של בני האדם. הראיה לכך היא, כמובן, ההקשר הראשוני של הפסוק. במה מתבטאות גדולתו, גבורתו ונוראותו העצומה של הקב"ה? ביכולת לחמול על אביונים, מסכנים ודוויים, ולא בפעולות גרנדיוזיות על-אנושיות. הקב"ה פונה אלינו, בתפילה, ומבקש להאציל את סמכותנו לשנות את העולם ואת עצמנו לטובה. באמצעות ההזדהות העמוקה עם טובו יתברך, ועם כלי הפעולה האדירים שהוא העניק לנו בעולמו, אנו דולים מהתפילה את עקרונות היסוד של האומה, הכרה בגדלותו יתברך בעיקר מכח התביעות המוסריות, הדתיות והחברתיות שהוא האציל עלינו, שמגלות את ענוותנותו הגדולה, ואת הצדק והיושר שבדברי א-להינו.
(עקב תשסח)

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

לימוד תורה כערך מכונן
ובחרת בחיים למען תחיה
כל המרחם על הבריות – מרחמים עליו מן השמיים
"עם כלביא": המאבק הנצחי והשעה הגורלית
צחי הרשקוביץ

הרב ד"ר צחי הרשקוביץ (אונ' בר אילן) |להציג את כל הפוסטים של הרב ד"ר צחי הרשקוביץ (אונ' בר אילן)


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן שמולי

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

דור הסנדוויץ'

להמשך קריאה »

יום ביומו

להמשך קריאה »

מה ההבדל בין "בעזרת ה'" לבין "ברוך ה'"?

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס