נעמה קלר. בת 34, מתגוררת ביפו, נשואה ואם לילדה. סמנכ"לית קבוצת ראות ומובילה את "קואליציית העמיות", התארגנות ישראלית של מנהיגים וארגונים שפועלים לחיזוק החיבור בין החברה הישראלית והעם היהודי.
קדומים
צור חוצבתי, שם גדלתי והתחנכתי בהשראתן של נשים גדולות מהחיים שניהלו ביישוב כל חלקה טובה.
יהודי ארצות הברית
הקהילה הגדולה ביותר של יהודים מחוץ לישראל. אחים ואחיות מעבר לים. מביאים עושר מדהים לחברה שלנו וחוסן למדינה שלנו, שלעיתים אנחנו עיוורים כלפיו. יש להם לא מעט בעיות, בראשן היכולת לשמור על המשכיות יהודית גם בדור הבא.
בית לאומי לעם היהודי
מדינת ישראל נוסדה במטרה למלא את הייעוד הזה. בעבר מילאנו תפקיד זה בהצלחה יתירה, אפילו רק באמצעות היותנו פתוחים לעליה. אבל אסור לקחת את התפקיד כמובן מאליו, וצריך ליצוק תוכן חדש ורענן כדי להבטיח את מימוש הייעוד גם במאה ה-21.
טראמפ
נשיא פרו ישראלי שהביא להישגים חסרי תקדים עבור ישראל. מצד שני, יהודי ארה"ב מתקשים מאוד לעכל אותו ויש לו כשרון לגעת בכל העצבים החשופים ולייצר דרמות במערכת היחסים בין ישראל ויהודים שגרים בארה"ב. לאחרונה הוא האשים יהודים אמריקאים שלא תומכים בו (מדובר בלמעלה מ 70% מקרב יהודי ארה"ב), ככאלו שלא נאמנים לישראל וגם השתמש בדימויים אנטישמיים כלפי הקהל (קרא להם אנשי נדל"ן רצחניים, שיצביעו לו רק כיוון שהם לא מעוניינים במיסוי ההון שלהם).
יחסי אמריקה-ארה"ב אחרי טראמפ/ביבי
בשעה שישראל הופכת לנושא מפלגתי שמזוהה רק עם המפלגה הרפובליקנית, אנחנו חושפים את עצמנו לסכנה 'ביום שאחרי טראמפ', כיון שאחד מעמודי התווך של הביטחון הלאומי הוא יחסים מיוחדים עם מעצמה. האשמה על מגמה זו מוטלת על שתי המפלגות ועל המדיניות הישראלית כאחד. ישראל היא נושא כלל-אמריקאי וכזו היא צריכה להישאר.
החינוך לעלייה – עוד רלוונטי?
עם סיום העליות הגדולות, כיום יש סוג חדש של עליה; של איכות חיים, ערכים ובחירה. האתגר הגדול הוא הקליטה – להיות מדינה טובה עבור אלו שבוחרים להפוך את ישראל לבית. אחת הסיבות שעליה היא נושא מרכזי בזהות הציונית היא הצורך להקים כאן בית פיזי, וגם ההנחה שישראל היא המרכז, ומי שלא עושה עליה הוא יהודי סוג ב'. בעיניי זו תפיסה לא רלוונטית כי האתגר של הדור שלי אינו הקמת המדינה אלא שמירה על המשך הקיום המשמעותי של העם היהודי כעם אחד, וכאן כולנו שווים סביב האתגר, ישראלים ויהודי העולם כאחד.
עמיות
עמיות היא גישה לפיה היהדות איננה דת, כפי שטועים לחשוב יהודי העולם ובפרט יהודי ארה"ב, והיא גם איננה לאום (במובן של ריבונות וזיקה לטריטוריה) כפי שטועים לתפוס אותה ישראלים. היהדות היא עם, שבט, משפחה. לעם הזה ישנה דת, ישנה ארץ ומדינה, שפה, תרבות, מורשת, זיכרון וברית עם א-לוהים. ההתרחקות של יהודים רבים מישראל מסכנת את ייעודה של המדינה להיות בית לאומי לעם היהודי וגם את הבסיס המשותף שלנו כיהודים; היותנו עם אחד.
הציונות של המאה ה-21
בכל דור מוטלת עלינו החובה לרענן את החזון הציוני ולצוק בו תוכן עדכני ורענן. הציונות הייתה בעבר תנועה חברתית, שהיו בה גם חילוקי דעות גדולים. עם קום המדינה ומיסוד המוסדות עם הציונות התמסדה וחדלה להיות תנועה. האתגר היום הוא להחזיר את התנועה לציונות.
מתווה/משבר הכותל
הכותל הוא נכס של כלל העם היהודי שאנחנו אמונים על ניהולו לטובת אחדות העם, והיום ישראל לא שואלת עצמה מה זה אומר לנהל את המקומות הקדושים לטובת כלל העם. עד היום המשבר הזה מהדהד בקרב קהילות וארגונים יהודיים.
מידת המעורבות/ההשפעה שצריכה להיות ליהודי התפוצות בנעשה בארץ
בישראל אנחנו מקבלים החלטות ולא מבינים כיצד הן משליכות על חיים יהודיים בתפוצות, לדוגמא בגיור. נבחרי ציבור ופקידות בכירה בישראל חייבים להיוועץ עם נציגי קהילות יהודיות כאשר הם באים לקבל החלטות שנוגעות לחיים היהודיים בתפוצות.