לאחר תיאור המתנות שהגישו נשיאי העדה לכבוד חנוכת המשכן, הפרשה מסתיימת בפסוק שרב הנסתר בו על הנגלה:
"וּבְבֹא מֹשֶׁה אֶל אֹהֶל מוֹעֵד לְדַבֵּר אִתּוֹ וַיִּשְׁמַע אֶת הַקּוֹל מִדַּבֵּר אֵלָיו מֵעַל הַכַּפֹּרֶת אֲשֶׁר עַל אֲרֹן הָעֵדֻת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים וַיְדַבֵּר אֵלָיו" (במדבר ז').
במקרים נוספים כאשר יש תיאור של דיבור בין הקב"ה למשה, הדבר נעשה באוהל מועד או מעל הכפורת, ומשכך, השאלות המתעוררות למקרא פסוק זה הן: מה בא פסוק זה לחדש? מדוע מופיע כאן הפועל "דבר" בלשון התפעל – מִדַּבֵּר כמו מִתדַּבֵּר ייחודי בתורה, ולא בצורה הרגילה המקובלת – וידבר ה' אליו? מה הפירוש וַיְדַבֵּר אֵלָיו- מי דיבר אל מי?
את התשובות לשאלות האלה נמצא במפרשים.
רש"י : "ובבא משה – שני כתובים המכחישים זה את זה, בא שלישי והכריע ביניהם. כתוב אחד אומר (ויקרא א, א) וידבר ה' אליו מאהל מועד, והוא חוץ לפרכת, וכתוב אחד אומר (שמות כה, כב) ודברתי אתך מעל הכפרת, בא זה והכריע ביניהם, משה בא אל אהל מועד ושם שומע את הקול הבא מעל הכפרת: מבין שני הכרובים – הקול יוצא מן השמים לבין שני הכרובים ומשם יצא לאהל מועד: וישמע את הקול – יכול קול נמוך, תלמוד לומר את הקול, הוא הקול (החזק) שנדבר עמו בסיני, וכשמגיע לפתח היה נפסק, ולא היה יוצא חוץ לאהל: מדבר – כמו מתדבר, כבודו של מעלה לומר כן מדבר בינו לבין עצמו, ומשה שומע מאליו: וידבר אליו – למעט את אהרן מן הדברות".
תורה תמימה: "מדבר אליו – מלמד שמשה שמע וכל ישראל לא שמעו".
פרשנות זאת טעונה הסבר, היאך שמע רק משה את קול ה' "המדבר בינו לבין עצמו" באוהל מועד, וכל ישראל והכוהנים והלויים שעבדו מחוץ לאוהל מועד בחצר המשכן לא שמעו את קול ה', ואפילו אהרן שהיה אולי באוהל מועד ביחד עם משה לא שמע את קול ה'?
מבחינה פיזיקאלית קול הוא אנרגיה המתפשטת באוויר, בנוזלים או במוצקים בצורה של תנודות מחזוריות בצורת גלים. כשהקול נוצר הוא מרעיד את מולקולות התווך שבו הוא עובר. המולקולות מכות זו בזו וכך נוצר "גל אורכי".
גלי הקול מאופיינים ע"י שני מרכיבים: תדירות ועוצמה. תדירות – מספר גלי הקול ביחידת זמן, או במילים אחרות מספר מחזורים ליחידת זמן. יחידת המדידה היא הרץ – Hz. אוזן האדם מסוגלת להבחין בטווח תדירויות הנע בין 20 תנודות בשנייה עד ל 20000 תנודות בשנייה. גלים שתדירותם עולה על תדירות השמיעה של האדם נקראים גלים אולטרה סוניים, וגלים שתדירותם מתחת לתדירות השמיעה נקראים גלים אינפרה סוניים. עוצמת הקול תלויה בגודל התנודה מנקודת ההתחלה עד לנקודה הגבוהה ביותר. העוצמה נמדדת בדציבלים. שיחה רגילה הינה 50 דציבלים וסף הכאב כתוצאה מרעש הוא 130 דציבלים.
לפי זה נוכל להסביר את הביטוי "וַיִּשְׁמַע אֶת הַקּוֹל מִדַּבֵּר אֵלָיו" כפי שהובאו על ידי המפרשים, כך: א' – רק משה שמע את הקול באוהל מועד (בהנחה שאהרן לא היה איתו), מכיוון שקירות האוהל מועד והתקרה שהיו עשויים מעץ ויריעות בד ועורות, שימשו כמחיצות אקוסטיות מעולות, שלא אפשרו את מעבר הקול דרכן, ולכן הקול לא נשמע מחוץ לאוהל מועד.
ב' – הקב"ה הרחיב למשה בלבד (בהנחה שגם אהרן היה איתו) את תחום התדירות של קול השמע אל מעבר ל 02000 תנודות בשנייה, תחום הגלים האולטרה סוניים, כך שרק הוא היה מסוגל לשמוע את "הַקּוֹל המִדַּבֵּר אֵלָיו".
(נשא תשעח)
וישמע את הקול מִדַּבֵּר אליו
השארת תגובה