Facebook Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

לך לך – מאן לאן?

הרב ירחם שמשוביץ (ישיבת חורב, ירושלים) ח׳ במרחשון ה׳תשפ״א (אוקטובר 26, 2020) 10:43 am אין תגובות

 

(יהיו נא הדברים לע״נ מו״ר הרב יהודא ליאון (מניטו) בן הרב דוד אשכנזי, שיום פטירתו חל בט׳ במרחשון)

פרשת נח הסתיימה בסיפור יציאת משפחת אברהם מאור כשדים והגעתם עד חרן שם ימות תרח אבי אברהם. כהמשך כרונולוגי ישיר לכאורה של אותו סיפור, מתחילה פרשת לך-לך באמירה הידועה לאברהם: "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך". למעשה, המסורה כמדי פעם בפעם הפסיקה באמצע הסיפור בסוף פרשת נח, כאילו באמצע ענין, ואנו צריכים להמתין שבוע כדי לקרוא את ההמשך. התורה, כמיטב מחברי ספרות המתח, מחזיקה אותנו בציפיה להתפתחות ההרפתקה. רק שהיות והתורה איננה ספרות מתח כלל וכלל אלא גילוי דבר ד' אל האדם המצפה לישועה, אין אנו יכולים להסתפק בפרשנות המבוססת על תכסיסים ספרותיים. אם כן, במה מדובר?

בהמשך הפרשה, אחרי סיפור מלחמת המלכים (המלחמה הראשונה בעולם אליבא דתורה) וחידוש ההבטחות, אומר הקב"ה לאברהם: "אני ד' אשר הוצאתיך מאור כשדים לתת לך את הארץ הזאת לרשתה". אין אנו יכולים שלא להרגיש בהקבלה בין פסוק זה לבין הפסוק הפותח את עשרת הדברות "אנכי ד' אלקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים וגו'". ואכן לומדים אנו במסורה כי עד יציאת מצרים היו בני ישראל מספרים ב"הגדה של פסח" שלהם על יציאת אברהם מאור כשדים. מאז, הופך סיפור זה להיות כמין הקדמה אל העיקר שהוא – יציאת מצרים. וכמו כן מודיעה לנו הגמרא שיבוא יום אשר בו סיפור יציאת מצרים עצמו יהפוך להיות הקדמה למה שיהיה העיקר – סוף שיעבוד מלכויות: "אמר להם בן זומא לחכמים והלא כבר נאמר 'הנה ימים באים, נאום ד', ולא יאמר עוד חי ד' אשר העלה את בני ישראל מארץ מצרים אלא כי אם חי ד' אשר העלה ואשר הביא את זרע בית ישראל מארץ צפונה ומכל הארצות אשר הדחתים שם' אמרו לו לא שתעקר יציאת מצרים ממקומה אלה שתהא שיעבוד מלכויות עיקר ויציאת מצרים טפל לה" (הגדה של פסח עפ"י תוספתא ברכות פרק א). הקבלות אלו מלמדות אותנו, שכפי שבני ישראל היוצאים ממצרים וכן בני הגולה הבאים מארץ צפונה ומכל הארצות, לארצם הם חוזרים ולא לארץ זרה, כן יצאה משפחת תרח מאור כשדים ללכת ארצה כנען, היינו שהעברים ששרדו מרדיפותיו של נמרוד ומכבשני האש שלו מחליטים שהגיע הזמן לחזור למקומם, הנקרא באותה עת, ארץ כנען. והיות והמפורסמות לא צריכים הוכחה, אין הכתוב זקוק לפרש את העניין. רק בהמשך הסיפור, בגלל המלה "אז" בפסוק "והכנעני אז בארץ" (בראשית יב, ו), מסביר רש"י את הפירוש הידוע: שהכנעני "היה הולך וכובש את ארץ ישראל מזרעו של שם שבחלקו של שם נפלה כשחלק נח את הארץ לבניו … לפיכך ויאמר אל אברם לזרעך אתן את הארץ הזאת, עתיד אני להחזירה לבניך שהם מזרעו של שם".  וזאת היא גם משמעות המלה "לרשתה" בפסוק שהבאנו למעלה : שירושה היא לך מאבותיך.

והיות וכך הוא, קשות המילים שבתחילת הפרשה להבנה: מה פירוש "מארצך וממולדתך" אם ארץ ישראל היא הארץ והמולדת האמיתית?

התשובה קשורה לעצם הפסקת הסיפור במות תרח בסוף פרשת נח ובהתחלה החדשה בפרשתנו. התורה מודיעה לנו ע"י כך שאין אברהם סתם ממשיך את התהליך שהחל עם תרח. היוזמה ההיא היתה נכונה ולא קדם לה שום ציווי אלקי. אין האדם זקוק לשום ציווי כדי לחזור הביתה; הוא אינו זקוק לשום ציווי כדי לחזור מן הגלות. אלא שיש כאן שינוי מימד. מעתה מקבלת אותה היוזמה אישור מהקב"ה. כמו שיוזמתו של משה רבנו במצרים כשיצא אל אחיו מקבלת אישור מהקב"ה במעמד הסנה והמתחיל במצוה אומרים לו גמור! ואע"פ שאין עליך המלאכה לגמור (שהרי יהושע הוא שיגמור אותה) אין אתה בן חורין להפטר ממנה. (ובדרך אגב אנו לומדים שאין גמר היציאה מן הגלות אלא בכניסה לארץ ישראל כמו שבהלכות טלטול בשבת אין גמר העקירה כי אם בהנחה). רש"י מסביר לנו שתרח חי עוד יותר מששים שנה אחרי שאברהם יצא מחרן ובא לארץ כנען.

אלא שהרשעים אף בחייהם קרואים מתים והצדיקים אף במיתתם קרואים חיים, עי"ש.

המדרש מסביר בבראשית רבא את המילים "מארצך וממולדתך": אין הכונה על הארץ שלך והמולדת שלך, במיוחד לא במובן העכשוי של המילה. ארצך, אומר המדרש, היא "מחוז" (המדרש משתמש במקור במלה יוונית "איפרכיא" = מחוז או בירת מחוז) ומולדתך היא "שכונתך". יש כאן בירור חשוב במדרש: היות וארצך האמתית היא ארץ ישראל, מה פירוש "ארצך" כאן? אם אני מתגורר באיזה שהוא מקום האם הוא הופך להיות "שלי"? האם אני הבעלים של המקום? יחס כזה יש לאברהם עם ארץ ישראל. שם ה"לךָ" שלו. והיות והוא לא היה שליט על אור כשדים או על חרן, צריכים להסביר את המילה "ארצך" במובן הפשוט מחוז המגורים שלך, ו"מולדתך" היא שכונתך.

זה גם מסביר לנו את הסדר הבלתי הגיוני של הדברים. כי מבחינה גיאוגרפית, כשאדם יוצא ממקום מסוים, הוא קודם עוזב את הבית, אחר כך את השכונה ובסוף את העיר. אבל מבחינה רגשית-רוחנית, יותר קשה להתנתק מבית האב, ואחר כך משכונת הילדות או מהשכונה בה חי האדם את רוב חייו עד זמן היציאה, ולבסוף את הארץ אליה הוא קשור מבחינה תרבותית, לכן כדי לחזור למקוריות זהותו העברית, חייב הוא ללכת מהחיצוניות אל הפנימיות, לצאת קודם מהגלות התרבותית (דרך ארץ הגוים), לשחרר את הנפש, ואחר כך מהגלות הרגשית-הרוחנית לשחרר את הרוח ולבסוף מגלות הרצון כדי לשחרר את הנשמה. אז נגלה אליו בבירור איפה היא "הארץ אשר אראך" – היא הר המוריה אשר בה מתגלה הקדושה.

****

לשיעורים בתורת מניטו ניתן להיכנס לערוץ היוטיוב שלי https://www.youtube.com/user/miki5580

או של אבי מורי הרב אליקים שמשוביץ, מתלמידיו המובהקים והקרובים של מניטו  https://www.youtube.com/user/Pierrelyakim

ערב לימוד לציון יום פטירתו של מניטו יערך מחר בערב, יום שלישי, ט׳ במרחשון, החל מהשעה 18:50 בקישורים הבאים:

קישור להצטרפות לערב הלימוד בזום:

https://edu-il.zoom.us/j/88355266901?pwd=RHg3RWl6YXpBYUNKakZnTnM1cGtHQT09

קישור ללייב סטרימינג ביוטיוב:

https://www.youtube.com/user/miki5580

פתיחה: 18:50

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

האמונה היא ההתנהגות
עולה חדש
חטא המרגלים רובץ לפתחינו תמיד!
אברהם אינו יהודי!
שמשוביץ

הרב ירחם שמשוביץ (ישיבת חורב, ירושלים) |להציג את כל הפוסטים של הרב ירחם שמשוביץ (ישיבת חורב, ירושלים)

הרב ירחם שמשוביץ, מלמד בישיבת חורב, ירושלים. ארגון רבני ורבניות בית הלל, איגוד רבני קהילות. לתגובות: yeroham.simsovic@gmail.com

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן שמולי

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

דור הסנדוויץ'

להמשך קריאה »

יום ביומו

להמשך קריאה »

מה ההבדל בין "בעזרת ה'" לבין "ברוך ה'"?

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס