Facebook Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

מה הבעיה להכניס חמץ לבי"ח בפסח?

פרופסור אביעד הכהן (נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט) כ״ט בטבת ה׳תשפ״א (ינואר 13, 2021) 6:51 pm אין תגובות

להחלטת בג"ץ בנושא מניעת איסור הכנסת חמץ לבתי החולים עלולה להיות השלכה מרחיקת לכת על כל נושא הכשרות במוסדות הציבוריים, ובכל ימות השנה, מעריך פרופ' עו"ד אביעד הכהן, שיצג את הרבנות הראשית בתיק זה בבג"צ

 

 

 

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, דחתה ביום ראשון את בקשת הרבנות הראשית לישראל לקיים דיון נוסף, בהרכב מורחב, בפסק הדין שחייב את בתי החולים בישראל לאפשר הכנסת חמץ לשטחם בחג הפסח. לא הכל שמו לב, אך העתירה הוגשה רק על ידי עותרים ציבוריים – ארגון "עדאלה" לזכויות הציבור הערבי בישראל, והפורום החילוני שאליו הצטרפו אנשי ציבור וכמה חברות כנסת לשעבר. לא היה שותף לה ולו עותר אחד שטען כי נפגע מההסדר הקיים בישראל מזה עשרות שנים.

זכיתי לייצג בעתירה זו את הרבנות הראשית לישראל, מכוח הרשאה מיוחדת מהיועמ"ש לממשלה, לאחר שבדיון הראשון חשו הרבנים הראשיים לישראל וחברי מועצת הרבנות כי עמדת היועמ"ש, שיוצג בידי אנשי מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, אינה מייצגת אותם כראוי.

נושאו המרכזי של פסק הדין: זכות הפרט – ויהא זה מטופל, עובד (צוות רפואי, צוות עזר וצוות מנהלי), סטודנט-מתלמד או מבקר – לצרוך חמץ בשטח בית החולים, מתחמיו, מחלקותיו  וחדריו בימות חג הפסח, ולשם כך גם להכניסו למתחם בית החולים.

כפי שעלה גם בעת הדיון בבית המשפט, במישור העובדתי, במתן היתר להכנסת חמץ בפסח לבתי החולים, יש שינוי משמעותי של הסטטוס קוו הנוהג בישראל עשרות רבות של שנים (ויש אומרים למן ימי הקמת המדינה) בנושא זה. רובם ככולם של בתי החולים במדינת ישראל (למעט אותם בתי חולים הממוקמים בערים שרוב אוכלוסייתן אינה יהודית ומשרתים באופן מוחלט או כמעט מוחלט רק לא-יהודים) מבקשים – גם אם אינם חייבים – להיות "כשרים לפסח". משכך, אוסרת הרבנות הראשית, מנימוקים הלכתיים של כשרות (ולא רצון לכפות על מאן דהוא שמירת כשרות), הכנסת כל חמץ לשטחם במהלך חג הפסח. נוסיף, כי נורמה דומה נוהגת במחנות צה"ל, בתחנות משטרה, בבתי הסוהר ובמתחמים ציבוריים אחרים המבקשים להכריז על עצמם "כשרים לפסח".

בפסק דינם, סברו שופטי הרוב (כב' השופטים פוגלמן וגרוסקופף) כי זכות הפרט – תוך שהם שמים דגש על זכות המטופל – "להגדרה עצמית, אוטונומיה, למימוש בחירותיו והעדפותיו, וזכותו  לכבוד וחופש מדת" היא זכות יסוד חוקתית ראשונה במעלה. הרבנות לא חלקה על כך, אך הסבה את שימת הלב לכך שרובה המכריע של דעת הרוב התמקדה במטופל המבקש לאכול חמץ בפסח בבית החולים (ובמידה פחותה במבקרים ובעובדי בתי החולים שלעניינם ניתן בפסק הדין מקום שולי יחסית) בחדרו זכאי לעשות כן. לדעת שופטי הרוב, מדובר בזכות חוקתית בעלת עוצמה, הגוברת – בהיעדר הסמכה מפורשת – על זכויות ואינטרסים נוגדים של העומדים מנגד: חולים, מבקרים ועובדים המבקשים להבטיח את כשרותו לפסח של בית החולים, ועל האינטרס של בית החולים עצמו (כמוסד) המבקש לכנוס תחת כנפיו כמה שיותר אנשים (בין אם מטעמים ערכיים, בין אם מטעמים כלכליים) ולפיכך מבקש את "המכנה המשותף" הרחב ביותר, לצד מניעת מחלוקות שעשויות – ברמה גבוהה של הסתברות – לצוץ בעתיד היה ותותר הכנסת חמץ למחלקות או לחדרים ששוהים בהם אנשים הנרתעים מהכנסת חמץ ואפילו מראייתו. עמדת הרוב מיקדה את מבטה בזכויות "דורשי החמץ", אך נתנה משקל מועט ביותר, אם בכלל, למעגלים הרבים של "מבקשי הכשרות".  

שופט המיעוט, ניל הנדל, סבר כי במקרה דנן "מוטב היה לה לעתירה שלא באה לעולם", כי מדובר בסוגיה שבעיקרה ומהותה היא סוגיה חברתית ולא משפטית, וכי לא שאלת הזכויות – מזה ומזה – והאיזון בהן, ניצב במוקד.

מעבר לכל הטענות שנטענו במישור המשפטי, למרבה הצער, וכפי שטענתי בשם הרבנות הראשית גם בעת הדיון בעתירה, בעניין דנן, להלכה שקבע בית המשפט הנכבד עשויות להיות השלכות עתידיות עצומות הן מצד היקפן הן מצד תוצאותיהן על כלל מערכת הכשרות בישראל. לא רק בימות הפסח אלא בכל ימות השנה, לא רק בבתי החולים אלא בכלל מוסדות הציבור בישראל. 

לפי ההלכה שנקבעה בפסק הדין, בהיעדר חוק ראשי המסמיך – במפורש ובמפורט – את מנהלי בתי החולים לאסור הכנסת חמץ ואכילתו בידי מטופל בפסח, יש להעדיף את זכות הפרט "להגדרה עצמית, אוטונומיה, למימוש בחירותיו והעדפותיו, וזכותו  לכבוד וחופש מדת" (כלשון דעת הרוב) על פני זכות הרוב לקבוע נורמות התנהגות שעשויות לפגוע בכל אלה.

אם נקבל גישה זו, יש לתמוה ולשאול מה טעם תועדף זכות הפרט רק למשך זמן קצר, בשבעת ימי הפסח בלבד, רק בבית החולים ורק לעניין חמץ? מדוע, לפי גישה זו, שלא נאפשר לפרט לממש את זכותו "להגדרה עצמית, לאוטונומיה, למימוש בחירותיו והעדפותיו, לזכותו  לכבוד וחופש מדת" בכל ימות השנה, בכל מוסד ציבורי – ולא רק בבית חולים – ובכל סוג של אוכל שאינו כשר (דוגמת רצונו לאכול שרימפס או חזיר) כדי לממש את זכותו "להגדרה עצמית, אוטונומיה, למימוש בחירותיו והעדפותיו, וזכותו  לכבוד וחופש מדת"?

לפי גישת פסק הדין, דומה שאין כל בסיס – לא משפטי ולא הגיוני –  להגביל את זכות הפרט לממש את זכותו "להגדרה עצמית, אוטונומיה, למימוש בחירותיו והעדפותיו, וזכותו  לכבוד וחופש מדת" רק באופן מצומצם, ולא להרחיבה על פני כל ימות השנה, בכל מוסד ציבורי ולא רק בעניין חמץ. מנקודת מבט ליברלית אין כל פסול בגישה זו. להיפך. ותעדנה על כך כל המדינות הדמוקרטיות והליברליות במערב המאפשרות מצב מעין זה. במדינת ישראל, למן ראשית ימיה, ועוד קודם לכן, במסמך ה'סטטוס קוו' שנחתם ערב הקמת המדינה, הייתה הכשרות לאחד מסממניה המובהקים של רשות הרבים ב"מדינה היהודית".

למרבה הצער, בקשת הרבנות הראשית – שאליה הצטרף גם היועמ"ש לממשלה – נדחתה בנימוקים פורמליים-משפטיים, ולא ניתנה בה שימת הלב הדרושה ל"ראיית הנולד" ולכך שהשפעות סוגיה זו חורגות הרבה אל מעבר למקרה הנקודתי של חמץ בבית חולים בפסח, והן בנות השפעה והשלכה עתידית על כל מערך הכשרות בישראל בפרט, ועל אופייה של "מדינה יהודית ודמוקרטית" בכלל.

יש להניח – וכמה חברי כנסת כבר הצהירו על כוונתם לעשות כן – שמיד עם בחירת הכנסת החדשה הנושא יוסדר בחקיקה כופה, והמצב הקיים מזה כשרות שנים יעוגן בחוק ראשי. אך יש להצר על כך שבמקום תמיכה בהשארת ההסכמה החברתית על כנה, נתן פסק הדין ידו לעותרים המבקשים ללבות את אש המחלוקת, ומייצגים, במקרה הטוב, אחוזונצ'יק קטנטן מכלל תושבי ישראל.

(הכותב, פרופ' עו"ד אביעד הכהן יצג את הרבנות הראשית בבג"צ)

 

 

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

אפשרות הקרבת קרבן פסח בזמן הזה – סקירה היסטורית
ארגון החסד הגדול חסדי נעמי במיזם מיוחד לימי הבחירות
תרבות השפע והפנאי
הילד הפגוע
אביעד הכהן בתי חולים הרבנות הרבנות הראשית פסח

פרופסור אביעד הכהן (נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט) |להציג את כל הפוסטים של פרופסור אביעד הכהן (נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט)


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן שמולי

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

דור הסנדוויץ'

להמשך קריאה »

יום ביומו

להמשך קריאה »

מה ההבדל בין "בעזרת ה'" לבין "ברוך ה'"?

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס