בדרך שאדם רוצה ללכת, בה מוליכים אותו, ובאמצעות מחשבות, רצונות ודיבורים אכן אפשר להשפיע על המציאות
בדורנו מדברים לא מעט על מושגים כמו "מחשבה יוצרת מציאות", והשפעתם של המחשבה והרצון על העולם. ספרים רבי-מכר עולמיים כמו "הסוד", "הקסם" ודומיהם מפתחים את הרעיון של חשיבה חיובית ו"חוק המשיכה", וטוענים שהאדם יכול להגשים את כל משאלותיו אם רק יצייר אותן בדמיונו בצורה מוחשית ויאמין בלב שלם שהוא אכן יקבל אותן. מי שעושה זאת, כביכול "מושך" אליו את אותם דברים בכוח המחשבה, והיקום כולו יתגייס כדי להעניק לו את מבוקשו. לפי גישה זו, אנחנו אלה שמעצבים את חיינו: אדם שחי מתוך תפיסה שלילית ופסימית וחוסר אמונה בעצמו, מושך לעצמו דברים ואירועים שליליים שרק מחזקים את אמונתו, ואילו האופטימי שמאמין שכל הטוב יכול להגיע אליו, אכן ימשוך אותו אליו.
כיהודים, אנחנו מסתייגים מהאופן הגורף בו מוצגים רעיונות אלה כ"חוקי טבע", שהרי אנו מאמינים שבורא העולם הוא זה שמנהל את המציאות וקובע מה כל אחד יקבל. למרות זאת, גם ביהדות מופיעים רעיונות דומים, המבוססים על הכוחות שהעניק ה' לאדם כחלק מצלם אלוהים שבו. בדרך שאדם רוצה ללכת, בה מוליכים אותו, ובאמצעות מחשבות, רצונות ודיבורים אכן אפשר להשפיע על המציאות, כפי שמופיע בגמרא ובמקורות נוספים. התפילה היא הביטוי השלם לאופן בו אנחנו משתמשים בכוחנו לעצב את המציאות – לא במנותק מה' ומתוך מניעים אגואיסטיים, אלא מתוך הכרה בהיותנו חלק ממנו, ורצון לתקן את העולם ולשנות אותו לטובה. התפילה היא אם כן "הסוד היהודי", וכאשר משתמשים בה כמו שצריך היא אכן יכולה לחולל ניסים ונפלאות. מי שמאמין בכך, אכן יראה זאת.
וכך כתב רבי נחמן:
"דע שהמחשבה יש לה תוקף גדול, ואם יחזק ויגבר מחשבתו על איזה דבר שבעולם, יוכל לפעול שיהיה כך, ואפילו אם יחזק מחשבתו מאוד שיהיה לו ממון, בוודאי יהיה לו, וכן בכל דבר. רק שהמחשבה תהיה בביטול כל ההרגשות. והמחשבה תקיפה כל כך, עד שאפשר למסור נפשו במחשבתו ממש" (ליקוטי מוהר"ן מהדורא קמא, סימן קצג).
וידועה גם אמרתו של הרבי מלובביץ': "תחשוב טוב – יהיה טוב".
אם נתייחס לתפילה שלנו ברצינות, ונתרגל דרכים לשפר את הכוונה והריכוז, נוכל להפוך אותה מסתם מלמול משועמם לכוח החזק ביותר בעולם. בפיך ובלבבך לעשותו.
(דברים תשפ"א)