על סף הישיבה התיכונית – חלק ב'
במאמר הקודם עסקנו בתפקידנו כהורים בבחירת ישיבה תיכונית יחד עם בננו. זה לא בית הספר היסודי ואפילו לא חטיבת הביניים, שבדרך כלל אנחנו בחרנו עבורו. הפעם הבן שותף בכיר בבחירת מקום הלימודים שלו. שותף בכיר, אך לא המחליט היחידי כיוון שמקומנו ההורי לא נפקד.
כהורים, עלינו לשאוף להיכנס לתקופה הזו מתוך חיבור לבן, והדגשה שזו משימה שלנו ואנחנו לגמרי באותו הצד ומוכוונים לאותה המטרה – מציאת הישיבה התיכונית המתאימה ביותר עבורנו. השיח צריך להיות שיח של שותפים ולא של אלו שיודעים עם זה שלא יודע. הבן זקוק לנו. הוא עדיין צעיר וחסר לו ניסיון חיים בכלל ובהחלטות בפרט. המתנה הגדולה ביותר שנוכל לתת לו כהורים היא לעזור לו להגיע להחלטה טובה עבורו.
ועכשיו לשאלת המפתח: כיצד נבחר ישיבה תיכונית?
- אינכם באים לסופר השכונתי ושואלים מדוע באנו לכאן. אתם באים כי התעורר צורך. חסר לכם משהו ואתם באים להשלימו. כך גם בבחירת מוסד לימודי. קודם נברר את הרצונות והצרכים שלנו, וכשאלו ברורים ניגש ל"ספר הטלפונים" ונחפש ישיבה שעונה עליהם.
- כהורים, עלינו להגיע לצומת הזה עם אג'נדה משלנו. מקום הלימודים של בננו צריך להיות בהלימה עם הערכים שלנו. הנה כמה שאלות הכוונה לבירור הצרכים והרצונות שלנו כהורים: איזו אווירה תתאים לילד שלנו? איזה סדר יום יהווה בשבילו אתגר שהוא יכול לעמוד בו? על מה אנחנו לא יכולים להתפשר?
- כדי שבסופו של דבר הבחירה תהיה של הבן, עליו לדעת לענות לעצמו על כמה שאלות יסוד, כגון: מה אני יודע היום על הישיבות התיכוניות ואיזה מידע חסר לי? מה חשוב לי שיהיה בישיבה שאלך אליה? מה אני לא מוכן שיהיה בה בשום אופן? שבו איתו על השאלות הללו.
- לאחר שלכולכם ברור איזה סוג של ישיבה אתם מחפשים, ומה חשוב לכם שיהיה בה עברו לשלב הבא. מתוך כל הדברים החשובים לכם, בחרו את 5 הערכים החשובים ביותר שעליהם לא תוותרו וסדרו אותם בתיעדוף ברור. להלן ערכים שכדאי להגדיר מה חשוב לכם בהם: האווירה והתרבות בישיבה, מרחק מהבית, לימודי הקודש, מגמות בתיכון, פנימיה, חברים שבאים עם הנער, רמת המשמעת, תמיכה לימודית בישיבה, העולם החברתי בישיבה, גבולות השימוש בטלפונים.
- לאחר שאתם יודעים מה אתם מחפשים, הגיע הזמן לפתוח את רשימת הישיבות, ולהצליב בין הערכים החשובים לכם ובין הישיבות הרלוונטיות עבורכם. אתם נמצאים כבר כמה שבועות בסוגיה הזו, וסביר להניח שיש לכם כיוון מסוים, גם אם אינו מדויק והחלטי. כבר עכשיו אתם יכולים להצביע על כמה ישיבות שפחות או יותר מתאימות לכם. מה שנשאר הוא לבדוק אילו מהערכים שלכם קיימים בכל ישיבה ובאיזו מידה. עכשיו הזמן לאסוף מידע.
- דרכים לאיסוף מידע על הישיבות: אתר האינטרנט של הישיבה – בדקו מה הישיבה מדגישה ומה לא, שאלו תלמידים של הישיבה בעבר ובהווה. אל תסתפקו בתלמיד אחד. שאלו כמה תלמידים וקבלו מבט רחב יותר על הערכים החשובים לכם. בדקו מיהם בוגרי הישיבה בשנים האחרונות ולהיכן פנו בהמשך. כך תעמדו על אופי הישיבה ותדעו כיצד היא מכוונת את בוגריה. בקרו בישיבות באופן עצמאי ולאו דווקא ב"ימים הפתוחים" שלא תמיד משקפים את המציאות האמתית. אין כמו מראה עיניים ובמיוחד אם אתם יודעים מה אתם מחפשים לבדוק.
- לאחר שאספתם את כל המידע החשוב לכם, ואתם יודעים להצביע על הישיבות המתאימות ביותר עבורכם, הירשמו באתר החמ"ד. עכשיו עליכם להתכונן לראיונות האישיים אליהם תוזמנו בהמשך ע"י הישיבות. בעניין זה נעסוק בעז"ה בהמשך.
ומה קורה כשההורים והבן אינם תמימי דעים? על כך במאמר הבא.