חברה מתוקנת, חברת דין, אמת ושלום, עמידתה מותנית במארג אנושי תוסס ועשיר
אבות א', י"ח
"רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר: עַל שְׁלֹשָׁה דְּבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד: עַל הַדִּין, וְעַל הָאֱמֶת, וְעַל הַשָּׁלוֹם, שֶׁנֶּאֱמַר (זכריה ח, טז): אֱמֶת וּמִשְׁפַּט שָׁלוֹם שִׁפְטוּ בְּשַׁעֲרֵיכֶם".
רבן שמעון בן גמליאל, הנזכר במשנה זו, הוא נכדו של רבן שמעון בן גמליאל, הנזכר במשנה הקודמת, ואביו של ר' יהודה הנשיא. אדם זה עמד בראש הסנהדרין, לאחר מרד בר כוכבא, ונדרש לגיבוש סדרי חיים חדשים וליציקת בסיס לחיי אוטונומיה של הקהילה היהודית. תחילת מפעל עריכת המשנה מיוחס לו, וחתימתה – לבנו, ר' יהודה הנשיא.
"עַל שְׁלֹשָׁה דְּבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד". פתיח זה מוכר לנו ממשנה ב', בה מצוינים דברי שמעון הצדיק: "עַל שְׁלשָׁה דְּבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד: עַל הַתּוֹרָה, וְעַל הָעֲבוֹדָה, וְעַל גְּמִילוּת חֲסָדִים". פרשנים מסבירים כי בעוד שמעון הצדיק דן בסיבות/ בנחיצות בריאת העולם (העולם נברא לשם קבלת התורה, עבודת ה' וגמילות חסדים), משנתנו מתייחסת לכוחות המשמרים את העולם על כנו, ומהווים יסודות חוקתיים – מוסריים – קיומיים של חברה אנושית מתוקנת.
מרטין סליגמן, פסיכולוג יהודי-אמריקאי, ממייסדי הפסיכולוגיה החיובית ומפתח גישת החוֹזקות, טען כי לכל אדם יש כישרון טבעי מולד, שניתן לפתחו ולשכללו באמצעות רכישת ידע, תרגול והתמדה, עד לרמת "חוזקה" – מימוש מיטבי מתמשך וקבוע. מרחב הצמיחה הגדול ביותר שלנו, מצוי לתפישתו בתחומי החוזקות שלנו.
שישה אשכולות / "סגולות ליבה" של חוזקות אנושיות זיהה סליגמן: חכמה + ידע, אומץ, אנושיות + אהבה, צדק, מתינות ונשגבוּת ולטעמי, חברת הדין, האמת והשלום – אותה משרטט בפנינו רבן שמעון בן גמליאל, מהווה ביטוי ותרגום מעשי לסך החוזקות האנושיות הללו.
חברה מתוקנת, חברת דין, אמת ושלום, יסודה/ עמידתה מותנית במארג אנושי תוסס ועשיר. היא זקוקה לאנשי חזון (נשגבות) – שישרטטו את מהותה ותרומתה לעולם, לאנשי חכמה וידע – שיהיו אמונים על ניסוח ואכיפת חוקיה, לבעלי אומץ – שילחמו על קיומה ועל עקרונותיה, לשוחרי צדק – שינערו את קברניטיה ואזרחיה, בעת סטייה מוסרית וימנעו את הידרדרותה, ולאנשי מתינות ושלום – אשר ינכיחוּ בהתנהלותם מיומנויות קשב והתבוננות, ישקיטו שיח מתלהם ויבטאו אנושיות ואהבה.
פרק א' של מסכת אבות נפתח ונחתם בדיוני תשתית מוסרית- חברתית. פרק ב' יתמקד במאפייני ההליכה בדרך.
לתגובות: naomieini1@gmail.com
(משפטים תשפ"ב)