במהלך טיול בדובאי, חנוכה לפני כשנה וחצי, ביקרנו בתערוכת 'אקספו' הבינלאומית. כמובן, הביתן הראשון בו ביקרנו היה זה של ישראל. אני זוכר את פליאתם, שלא לומר כעסם, של כמה מחבריי לקבוצה על כך שהמנחה שהובילה את סרטון התדמית של ישראל בתערוכה היא לוסי אהריש, ערבייה ישראלית הנשואה ליהודי. האם ערבייה שנשואה ליהודי היא זו שצריכה לייצג את מדינת היהודים בתערוכה בינלאומית כל כך חשובה, תהו? (מעבר לביקורת על כך שבסרטון בקושי הופיע משהו הקשור ביהדות). ובכן, אותה לוסי אהריש, עיתונאית מוכשרת ונעימה לכל הדעות, נבחרה ע"י מיזם תנ"ך 929 להנחות את אחד הפאנלים שבוועידה תחת הכותרת "תורה לכל באי עולם", שתעסוק במשמעות התנ"ך לאנשים שאינם יהודים וכן נבחרה לוסי אהריש, להנחות את אירוע הסיום של הוועידה. ועידת תנ"ך 929. חשבתי שאני מכיר את עצמי כטיפוס הכי פתוח שיש. מסתבר, שלא. אפילו אני לא תופס מדוע דווקא היא, ערבייה הנשואה ליהודי, נבחרה להנחות את טקס הסיום של ועידת התנ"ך. (את הנחיית הפאנל בנושא הספציפי עוד הייתי בולע). מה רצו להראות בכך? פתיחות לכל? לטעמי- טעות גדולה. אני תופס את זה כ"מה יפית" של המארגנים. שואלים- מה הגבול? הייתי מקבל בכיף מנחה שאינו דתי, אבל יהודי, בטח לא ערבייה שנישאה ליהודי. לך תדבר אחר כך על מניעת התבוללות.
ראש מיזם 929 הרב בני לאו הגיב לערוץ 7: "לטעמנו יש ערך בהעמקת הקשר של כל חלקי החברה הישראלית עם התנ"ך, כספר מעצב זהויות וכמקור השראה לחיבור וליצירת שפה משותפת בתוכנו… הירושה הזו, ספר הספרים, היא נחלת כולם וטוב יהיה לה לחברה שתרגיש בת בית בירושה הזו. הרצון להגן על תורת ישראל ומסורתו על ידי ניכוס הספר ונישול חלקים אחרים מתוכו אינה מקובלת עלינו. אנחנו מאמינים בתנועת השחרור והגבהת קומת החברה כולה בזכות החיבור לתורה". (עד כאן אני מסכים ב-100%). והוסיף; "המושב הספציפי, 'תורה לכל באי עולם' בא כדי לתת מקום של כבוד לאנשי דת מכל הדתות ומכל הזרמים. לכולם יש חלק בתורה וזו כבודה של תורה שאנשי כל הדתות והזרמים מבקשים לייצר הארה בעולם מתוך כוחה". והנחיית טקס הסיום? תיק"ו. את אשתי, איריס שתחי', 'הסברו' של הרב בני לאו לא שכנע והיא הודיעה לי נחרצות: אני עם הרצאות שלו- גמרתי. (גילוי נאות: שנתיים היינו מנויים על סדרות הרצאות של הרב בני לאו על התנ"ך).
מי צריך את המועצות הדתיות?
יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס קרא בוועידה בה השתתף בשבוע שעבר לסגור את המועצות הדתיות. הוא רואה בהן גוף מיותר ובזבזני. ביבס, ליכודניק, ראש עיריית מודיעין מכבים רעות, מדבר מתוך היכרות עם מה שקורה בעיר שלו. אין בה מועצה דתית, אך יש בה שירותי דת הניתנים לציבור הרחב דרך הרשות המקומית. כן, יש גם רב ראשי לעיר המתכלל את הכל, קוראים לו הרב דוד סתיו. יש ערים ספורות נוספות ששירותי הדת שבהן מסופקים ע"י הרשות המקומית. אלעד ומודיעין עילית, למשל. בלי להמעיט בערכם של עובדי המועצות הדתיות די בכל אתר ואתר, די לעלעל בדוחות מבקר המדינה לאורך השנים כדי להשתכנע שהפוליטיקה והנפוטיזם והדאגה לאנ"ש מאוד דומיננטיים שם. יעילות, שקיפות – הן לא הצדדים החזקים. הקטע הוא, שבניגוד לכל הגיון בריא, עפ"י החוק, הכוח לבחור את הבכירים במועצות הדתיות לא נמצא בידי התושבים המקומיים אלא בידי פוליטיקאים ופוליטרוקים, בד"כ. שמור לי ואהיה חייב לך.
ביבס לא דיבר בחלל ריק. ח"כ אלעזר שטרן כבר הניח בעבר הצעת חוק לפרק את המועצות הדתיות ולהעביר את כלל שירותי הדת לאחריות העיריות. עפ"י הצעתו, נבחרי הציבור יפקחו על שירותי הדת, אחד מחברי המועצה הנבחרים ימונה כמחזיק תיק שירותי הדת ויעמוד בראש ועדה מפקחת, שתהא מורכבת מחברי מועצת העיר ומנציגי הציבור. גם הדרג הניהולי יעבור תהליך של התמקצעות והעומד בראש המחלקה ייבחר במכרז תקין ושקוף ולא על פי זיקה פוליטית (כמו היום).
ח"כ אלעזר שטרן הוא האחראי במפלגת 'יש עתיד' על נושאי דת ומדינה. בעקבות התבטאות ביבס דלעיל, שחרר שטרן פוסט בו הבטיח לפעול כדי שהממשלה, ממשלת השינוי, תביא תיקון מהיר ככל האפשר לכשלים הרבים במערכות שירותי הדת, ובכלל זה כבר בחוק ההסדרים הקרוב הוא ידרוש להכניס תיקון חקיקה, שיאפשר את פירוק המועצות הדתיות. לא הייתי בונה על ההבטחה הזו ובטח שלא על סיכוייה להצליח. שטרן יפגוש מולו לא רק את ש"ס והחרדים, שלמרות שהם באופוזיציה עדיין יש להם אחיזה במועצות הדתיות ובטח תקווה שיחזרו ומהר לשלוט בהן שליטה מוחלטת, אלא הוא יפגוש גם את השר לשירותי דת מתן כהנא, שלוחץ על הגז בכל הכוח להכניס גברים ונשים מטעמו לכל כיסא אפשרי שם, בתקווה שביום לא רחוק, הם יידעו להחזיר לו ולמפלגה מטעמו הוא שם, טובה. ואגב כך, בית משפט דחה כבר מספר עתירות של ש"ס ומקורביה נגד מינויים של כהנא. בסביון, ברחובות, בשלומי ובנהריה. ויהיו עוד.
ולפני סיום הקטע הזה. שאלה- למה נטפלים למועצות הדתיות? וכי אין עודף עובדים ברשויות המקומיות עצמן? מידיעה אישית- יש, והמון.
רוצים את ראשו
הפיגוע בחדרה טרף את הקלפים לשני אירועים שונים שאמורים היו להיות בפוקוס החדשות. האחד- פסגת שרי החוץ בשדה בוקר, אירועי היסטורי בכל קנה מידה, והשני- התייצבותם של ראשי יש"ע בקריאה משותפת להפיל את ממשלת בנט. ברשותכם, אתייחס לנושא השני, גם אם כמה מקוראיי יתרגזו עליי. אני שותף עימם בדרישה לפעולה חד-משמעית של המדינה להבאת ביטחון ביו"ש. כאן ועכשיו. בכבישים, ביישובים. מה שנעשה שם, בעיקר בכבישים, הוא פשוט מחדל עצום, הגורם לסיכון נפשות כל יום. אפשר לחלוק על הדרישה לשחרר את הבנייה, אפשר שלא להסכים לדרישה 'להכשיר' מאחזים בלתי חוקיים, אבל אי אפשר שלא להצטרף לדרישה לביטחון מלא כאן ועכשיו. לעניין זה דין יו"ש אמור להיות כדין מרכז תל-אביב. לא פחות בכלום. ובזה, למרבה הצער, המדינה מפשלת ובגדול. לעומת זאת, בעניין הדרישה לשחרור הבנייה וכדומה- אני מבין את הדרישה, יכול אפילו להזדהות אתה, אבל, וזה אבל גדול, אני יכול גם להבין את 'הצד השני', את ראש הממשלה, שלא כל זמן ולא כל סיטואציה מדינית, נוחה לעניין הזה. אני מניח שהוא יודע ומבין דברים שאני וראשי המתיישבים לא, ובניגוד למה שמנסים לצייר אותו, אני מניח שנפתלי בנט עדיין אוהב את מפעל ההתיישבות ביו"ש ומזדהה אתו כפי שהיה בשנים שעמד בראש מועצת יש"ע, אלא שבמקום בו הוא נמצא כעת, יש לא רק אילוצים, יש גם תובנות אחרות. יש ראייה רחבה יותר של מאזן אינטרסים. לא רואים את הכל רק דרך פריזמת היישובים ביו"ש. יש מדינה שלמה לנהל עם המון מורכבויות. (ובבקשה, אל תחשדו בי שנהייתי בנטיסט. ממש לא). והערת אזהרה לבנט; אם להתבסס על העבר, התארגנות כוללת ומקיפה של ראשי יש"ע נגד ממשלה מכהנת, תוך פעולה בקרב הציבור האמוני והימני שאינו מתגורר ביו"ש, עשויה בהחלט להביא למהפך בשלטון, בטח במצב הסקרים דהיום. וזה שוב מחזיר אותנו לבנימין נתניהו. האם יאפשר לליכודניק אחר להוביל את המפלגה, ומעמדה זו את הממשלה הבאה, ואז, ובא לציון ולימין- גואל?
לכם ולא לו?
בעיתונות המגזרית ירדו על ההחלטה להעניק לבימאי עודד קוטלר את פרס ישראל, לא בגלל שהוא לא מוכשר, אלא בגלל התבטאויות מקוממות שלו על הימין. המסנגרים עליו טענו כי יש לשפוט את מקבל הפרס על פועלו בתחום הפרס ולא על מחשבותיו ו/או התבטאויותיו. עוד לא הצלחתי לגבש דעה בעניין, אבל מי מקוראיי שיש לו דעה בעניין, מתבקש להחיל אותה גם על אדם יקר נוסף שנתבשר כי יקבל השנה את הפרס. הכוונה לזמר אביהו מדינה. זה, בריאיון לגיליון שבת שעברה של "ידיעות אחרונות", לרגל ההודעה שקיבל על זכייתו בפרס ישראל, אמר: "למה להפסיק לדבר על קיפוח אם זה כואב? השואה עברה לפני כמעט מאה שנה ואתם עדיין מדברים על זה כי כאב לכם". הבנתם? "אתם מדברים", "כאב לכם". וזה הזכיר לי מהגדת פסח: "לכם ולא לו, לפי שהוציא עצמו מן הכלל כפר בעיקר". בעיניים שלי, התבטאות לא פחות חמורה מזו של קוטלר. הבחירה הפעם (כמו גם החלטת בג"צ בעניין הפרופסור) הוציאה לי את (מעט) החשק לצפות בטקס ביום העצמאות הבעל"ט.
מה הוא קופץ?
מכירים את המושג 'להכעיסניקים'? הפעם שר הבריאות, ניצן הורביץ, הרוויח אותו, לטעמי, בגדול. בעקבות הודעת הנהלת בי"ח הדסה בירושלים, שתבקש (שמתם לב? תבקש. לא תחייב/תאכוף) מהנכנסים לבית החולים להימנע מהכנסת חמץ בפסח, שיגר כבוד השר מכתב להנהלות בתי החולים, בו דרש מהם שלא ימנעו הכנסת אוכל לא כשר לפסח במהלך החג, בהתאם לפסיקת בג"ץ בנושא. "מחובתנו לאפשר לכל מטופל לנהוג על פי דרכו, ללא כפייה". איך שאל הגשש? מה הוא קופץ? 'הדסה' לא אמר כי יכפה. יבקש. מה רע בזה? לטעמי, בהחלט גישה מכובדת ומאוזנת, שגם הורביץ המרצ"ניק, יכול היה לכבד ולא לקפוץ. אני מביא לכם מתגובתה של חה"כ עידית סילמן, המשמשת גם כיו"ר ועדת הבריאות בכנסת, שהפעם אהבתי. סילמן: "למערכת הבריאות בכלל ולמשרד הבריאות בפרט יש כיום אתגרים ומשימות רבות וקריטיות הדורשות טיפול וקידום.
בתי החולים צריכים תקצוב נוסף ועוד הרבה רפורמות חשובות שיצילו חיי אדם… אני מציעה לשר הבריאות להתמקד בנושאים המחברים וקוראת למנהלי בתי החולים לנהוג כמו בתי החולים שנמנעים מכך ולבקש מהציבור להימנע מהכנסת חמץ…". ורק אזכיר, שבפסח אשתקד, חרף פסיקת בג"צ שאסרה על הכנסת חמץ לבתי החולים, הכל עבר רגוע. בלי מלחמות. אי"ה גם השנה.
(תזריע תשפ"ב)