כרב קהילה אני מקבל מדי פעם בקשות והזמנות ל"וורטים". חברי קהילה שמתקשרים ומבקשים רעיון תורני קצר כדי לשלבו בדברים שהם אמורים לשאת בהתכנסות משפחתית, באירוע בעבודה או בנאום במסגרת כלשהי. בהתחלה הייתי מתחמק או שולח אותם לעיין בעצמם בספרים, אך עם הזמן הבנתי שעבור מי שאינם תלמידי חכמים ואינם בקיאים ברזי ארון הספרים היהודי, האפשרות לומר "וורט" בדברי תורה בהזדמנויות שונות, היא רצון כן ועמוק לחבר בין חייהם לבין התורה, וטוב יעשה רב הקהילה אם יחזק ויסייע להם בכך. מאז מצאתי את עצמי כותב ושולח אינספור "וורטים" לשימושם של בני ובנות קהילתנו, באירועים שונים ומגוונים.
בהתקרב חג הפסח, הבנתי שבקרב חלק מעורכי הסדרים, ישנה דרישה גבוהה לרעיונות קצרים לאמירה בליל הסדר. ליל הסדר הוא בדרך כלל לא זמן מתאים לפלפולים מורכבים או לדרשות ארוכות. הקהל מגוון, ההגדה ארוכה, הבטן מקרקרת והקשב מוגבל למדי. ובכל זאת, רבים רוצים להוסיף, לומר משהו, לטבל ולתבל.
לתועלת הציבור, 10 רעיונות קצרים לליל הסדר – חלקם מתוקים, חלקם מצחיקים, חלקם עמוקים מני ים (מה שזכרתי מהיכן שמעתי, כתבתי בסוגריים בתקווה להביא גאולה לעולם):
- קרבן הפסח נאכל רק צלוי. הצליה, יודע כל בשלן, "סוגרת" את הבשר ומונעת מהעסיסיות לצאת החוצה. וההסבה לשולחן הסדר המשפחתי, לחבורה הבסיסית שלנו, היא ההתכנסות שמשמרת את הכוח הראשוני שלנו (הרב קוק).
- ההגדה נפתחת בהכרזה "כל דכפין" הקוראת לנזקקים להצטרף לסעודה, ומשם ממשיכה ל-4 הקושיות. הבן הרואה את פרץ הנדיבות של הוריו המזמינים את העניים לסעודה, ממהר לשאול "מה נשתנה?" (הרב עובדיה).
- שאלת הבן הרשע היא ציטוט מספר שמות סמוך ממש לסיפור יציאת מצרים, שאלת הבן החכם היא ציטוט מספר דברים סמוך לכניסה לארץ. זו תמצית ההבדל בין הבנים – הרשע שואל שאלות עוד לפני שהתהליך התחיל, החכם ממתין עם שאלתו עד לתום התהליך כולו, (ידידי ר' אלי יוסף).
- לרשע מקהים את שניו. כי בגימטריא רשע (570) פחות שניו (366), שווה צדיק (204). (דודי יעקב ז"ל).
- עיקר ההגדה הוא מדרש על מקרא ביכורים (ארמי אובד אבי…), מהסיבה הפשוטה שמסופר שם כל סיפור יציאת מצרים ב-5 פסוקים, מהירידה למצרים, דרך השעבוד, המכות והיציאה משם. בימינו נכון להוסיף גם את הפסוק הבא בפרשה, שלא מופיע בהגדה ורוב היהודים בהיסטוריה, בניגוד אלינו, לא היו יכולים לומר- "ויביאנו אל המקום הזה ויתן לנו את הארץ הזאת ארץ זבת חלב ודבש".
- רבי יהודה היה נותן במכות סימנים, כי מכות שלא משאירות סימנים הן לא באמת מכות… (אחי יוחאי).
- רגילים להבין את המילה פסח כדילוג (pass over) אך בלשון המקרא "לפסוח" פירושו לשמור. הנביא ישעיהו מבטיח שה' יגן על ירושלים "גנון והציל פסוח והמליט". כשהתורה מספרת שה' פסח על בתי ישראל במצרים, אין הכוונה שהוא דילג מעליהם אלא שהוא שמר עליהם. "ליל פסח" אינו ליל הקפיצות והדילוגים, אלא ליל השמירה, ההגנה והרחמים.
- הפיוט "קרב יום" מבוסס על נבואת זכריה המתארת את יום הגאולה כ"לא יום ולא לילה", הקשורה לחג הפסח שגם הוא "לא יום ולא לילה" – בניגוד לכל החגים הנמשכים יממה שלמה, חג הפסח מתחיל בחצות היום (זמן שחיטת הקרבן) ומסתיים בחצות הלילה (סוף זמן אכילת אפיקומן). קצת יום וקצת לילה. לא יום ולא לילה.
- חמץ ומצה הם שני הפכים. את מה שלא מתאמצים למצות אנחנו עלולים להחמיץ. ההחמצה מגיע מאליה, תוך זמן קצר, ברגע שמסיחים את הדעת ולא מתעסקים בבצק. המיצוי דורש דיוק, תשומת לב והרבה קשב.
- רבים שואלים מה המסר של יציאת מצרים, או מהי יציאת מצרים בשבילי? אך נראה שלתורה יש תשובה ברורה מאד לכך – יציאת מצרים היא הנימוק ללא פחות מעשר מצוות בתורה – איסור עבודה זרה, איסור מלאכה בשבת, איסור הלוואה בריבית, מאכלות אסורות, איסור עוול במסחר, איסור עוול במשפט, חובת הענקה לעבד המשתחרר, בניית המשכן, חובת שחרור העבדים ביובל וכמובן מצוות עשית הפסח. במילים קצרות – יראת שמים, שנאת העוול ומאבק בשעבוד, הם המסר של יציאת מצרים.
(מצורע תשפ"ב)