ההיכרות הראשונה שלנו עם שרה מתרחשת בסוף פרשת נח, כאשר הפסוק יציג בפנינו לראשונה את אשתו של אברם: "וַיִּקַּח אַבְרָם וְנָחוֹר לָהֶם נָשִׁים שֵׁם אֵשֶׁת אַבְרָם שָׂרָי…".
בשלב הזה אנחנו לא יודעים על שרה כלום. מה הרקע שלה, מי המשפחה שלה, מה האישיות שלה. אין לנו מושג מה קווי האופי שלה- האם היא טובת לב או עקשנית, אשת חסד או קפדנית, מאירת פנים או קשוחה? ובמה היא זכתה להיות אשתו של אברהם והאימא הראשונה של העם היהודי? אנו לא יודעים עליה כמעט כלום מלבד מה שהפסוק הראשון שמופיע אחרי הפסוק המספר שהיא אשתו של אברם מספר לנו, וזה שהיא עקרה: "וַתְּהִי שָׂרַי עֲקָרָה אֵין לָהּ וָלָד".
עשרות שנים דרמטיות עברו על הזוג הראשון מאז המפגש הראשון שלנו עם אברם ושרי, עד המפגש האחרון שלנו בפרשה עם אברהם ושרה- "וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים שְׁנֵי חַיֵּי שָׂרָה. וַתָּמָת שָׂרָה בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ".
היו אלו שנים של בניית הבית היהודי הראשון, בית שיש בו אמונה וחסד, נסיונות וניסים, וגם מחלוקות וחילוקי דעות קשים, עד כדי כך שהם מצריכים התערבות אלוקית- "כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה שְׁמַע בְּקֹלָהּ".
גדולתה של התורה היא שהיא איננה מסתירה מאיתנו את כל מה שמתרחש בבית היהודי הראשון. היא איננה מנסה לצייר בית 'הוליוודי' של רומנטיקה מתקתקה, בית מושלם שכולו אהבה, אחווה, שלום ורעות. זה בית סוער שיש בו הרבה חסד והכנסת אורחים, אמונה וקרוב לבבות, וגם הרבה רגעי מתח וחרדה, ניסיונות וויכוחים.
זו גדולתה של התורה, המכניסה אותנו לחדרי החדרים של הבית ומציגה אותו בפנינו כפי שהוא- על הדבש ועל העוקץ, על המר והמתוק.
בהרבה דברים עסוק הבית היהודי הזה, ואחד המשמעותיים שבהם הוא ההבנה והצורך להציב גבולות.
בעולמנו העכשווי, הורים רבים מתלבטים בנושא המהותי של הצבת גבולות- בשימוש בטלפון, בצפייה בטלוויזיה, במשמעת כלפי הורים ומורים, במידת החשיפה לתרבויות אחרות, במינון בין פתיחות לסגירות וכיוצא בזה.
בנושא הזה במיוחד, מרחפת לאורך כל הדרך דמותה של שרה שרואה את תפקידה כרעיה, כאימו של יצחק וכאם האומה היהודית- כזו שעליה להציב את גבולות הבית היהודי הראשון. היא תתייצב באוהל ובפתח האוהל ותקבע מי ייכנס ומי ייצא, מה ייכנס ומה יישאר בחוץ, מה לגיטימי ומה מחוץ לקונצנזוס, איך לאהוב ואיך לא לתת לאהבה יתרה לקלקל את השורה.
התורה תספר לנו לפרטי פרטים כיצד יצחק ורבקה הכירו, וכיצד נוצרה הזוגיות ביניהם. התורה תרחיב ותספר לנו על הבית שבונה יעקב עם שתי נשותיו רחל ולאה, על כל המורכבויות שבו.
והתורה הזו לא תספר לנו כלום על איך אברם ושרי הכירו, מה הם חוו בילדותם, ועל בסיס מה הייתה ההתאמה הזוגית ביניהם, כי כנראה זה לא חשוב ולא מהותי לנו כבני בניהם.
כנראה שזה לא כל כך חשוב לנו לדעת מנין הם באו, כמו שהרבה יותר משמעותי לנו לראות ולדעת לאן הם הולכים, מה ייעודם בחייהם ודרכי התמודדותם עם האתגרים, הקשיים, והנסיונות.
הבית היהודי הראשון אולי לא היה מושלם במונחים של 'רומנטיקה הוליוודית', אבל הוא היה הבית היהודי הראשון המראה לנו כיצד בונים בית, מה יש בתוכו, מהם גבולותיו, מהם כוחותיו וחולשותיו, ומהם היסודות האמוניים, המוסריים והערכיים שעליהם האנושות כולה, והעם היהודי בפרט, יבנו את חייהם, את עולמם, את ערכיהם, את אמונתם ואת תרבותם במשך אלפי שנים. (חיי שרה תש"פ)