אבות, ב', י"א
"רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר: עַיִן הָרַע, וְיֵצֶר הָרַע, וְשִׂנְאַת הַבְּרִיּוֹת, מוֹצִיאִין אֶת הָאָדָם מִן הָעוֹלָם" (פרק ב' משנה י"א).
מבט שלילי הינו פוגע וקטלני, אומר רבי יהושוע, ומעניין לשים לב כי מדבריו לא ברור האם הנפגע הוא הפועל, האדם שמביט באחרים במבט שלילי, שיצרו הרע גובר עליו ושנאתו רבה ומרירה או חלילה זה הנפעל, שחווה מבט רע, פורקן יצר ושנאה מצד אחרים.
אנשי מקצוע רבים מצדדים בקביעה שלנקודת המבט שלנו, וכן לאופן בו אנו מפרשים את תגובותינו הרגשיות או הפיזיולוגיות נוכח אירוע נתון, השפעה דרמטית על ההתנהגות שלנו. גישות טיפוליות מגוונות פותחו במטרה להשתמש בתובנה זו ככלי להגברה ולשיפור הישגים והיגיינה נפשית, בכללן גישת ה-CBT העובדת דרך הקוגניציה והמודע, במטרה ליצור דפוסים מחשבתיים והתנהגותיים הנסמכים על עובדות מוצקות ולא על עמדות כוללניות ופרשנויות מעכבות (למשל: הזמת אמירות כמו "אני כשלון מוחלט") וגישת ה- NLP המתמקדת בהשפעה והחלפה של תסריטים רגשיים ומפות "קידוד" מילוליות, לא יעילות, המתעוררים בנו, באופן לא מודע, לנוכח גירויים חושיים (למשל: פירוש מתח גופני כפחד ולא כהתרגשות).
"תחשוב טוב יהיה טוב", הנו ביטוי מוכר המיוחס ל"הצמח צדק" שאמרו לחולה אותו ביקר: "טְרַאכְט גוּט ווֶעט זַיין גוּט". יש הטוענים כי הרבי מלובביץ הוא זה שפרסמו לראשונה וביארו בזיקה למאמר הבעש"ט: "במקום מחשבתו של אדם שם הוא נמצא". לתפישת הלובביצ'ר, מחשבה חיובית יכולה להביא לשינוי חיובי במציאות (מתוך אתר חב"דפדיה).
אמירה מוכרת אחרת, המתייחסת לכוח המחשבה, מצויה בתלמוד: "מחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה… מחשבה רעה אין הקדוש ברוך הוא מצרפה למעשה" (בבלי, קידושין מ, א). יש המפרשים את היענותו של ה' למחשבה המבטאת בטחון מוחלט בו, שיספק לאדם את צרכיו ויש המסבירים את היענות ה' למחשבה הכוללת כוונה ותכנון של עשיית טוב במציאות, שאין מימושה אפשרי ליישום מידי. באשר למחשבה רעה, הגמרא הנזכרת גורסת, שאין למחשבה כזו תוחלת ואחרית בעולמינו וה' לא יסייע בידה להתגשם. אשער שהדבר נובע מכך שהיא וחבריה הנזכרים במשנתנו: עַיִן הָרַע, וְיֵצֶר הָרַע, וְשִׂנְאַת הַבְּרִיּוֹת, מתריסים ומחציפים פנים כנגד כוח החיים ואפשרות התשובה והצמיחה, הנתונה לנו עד נשימתנו האחרונה.
לתגובות: naomieini1@gmail.com
(שופטים תשפ"ב)