יצחק מצווה על יעקב: "לֹא תִקַּח אִשָּׁה מִבְּנוֹת כְּנָעַן". ציווי זהה מצינו אצל אברהם לאליעזר עבדו: "לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי: כִּי אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי תֵּלֵךְ…".
איזה פגם מצאו אברהם ויצחק בבנות כנען שלא היו בבנות ארם נהריים?
רבינו בחיי: "הזהירו בשבועה שלא יקח אשה לבנו מבנות כנען הזרע המקולל, לפי שהבנים נמשכים במידותיהם בטבע אחר משפחת האם".
רש"ר הירש: "כאשר דחה אברהם (ויצחק) את בנות כנען, גם אנשי ארם היו עובדי עבודה זרה. לפיכך, לא אלילי כנען, אלא השחיתות המוסרית שבכנען היתה המניע להחלטתו. אליליות היא ביסודה תעיית השכל, ולזו יש תקנה. אך שחיתות מוסרית תופסת את כל ההויה האנושית על כל עומק הנשמה והרגש, וכאן גם אברהם (ויצחק) לא יכול היה לקוות למצוא לבנו אשה צנועה וטהורה במוסרה, אשה שתביא לביתו את פנינת אצילות הדעת וטהרת המוסר".
אם כן, הפגם בבנות כנען היה בשחיתות במידות (אכזריות, שנאה וכו') ובמוסר ירוד בתחום העריות, לעומת בנות ארם נהריים שהיו בעלות מידות טובות ומוסריות בהתנהגותן. עבודת אלילים אפשר לשרש על ידי הסברה נכונה. לא כן שחיתות מוסרית הבאה מעומק הנשמה והרגש שאין לה תקנה.
האם ניתן למצוא סימוכין לכך במדע המודרני?
עם התקדמות מדע הגנטיקה בעשורים האחרונים של המאה ה-20, בעיקר עם התקדמות פרויקט גנום האדם וסיומו בשנת 2003, הועמדו לרשות המדע כלים חדשים לסיווג האנושות לקבוצות שחבריהן קרובים מבחינה גנטית. נהוג היה לחשוב שהתכונות הפיזיולוגיות (צבע עיניים, גובה וכו'), כמו גם התכונות הפסיכולוגיות (אכזריות, רחמנות וכו'), מוטבעות בגנים ומועברות לדורות הבאים ללא שינויים, אך המחקרים העדכניים מראים שתהליכים שונים בגנטיקה מתרחשים באופן התלוי לעתים בתנאי המחיה של האורגניזם, והשילוב בין התורשה לסביבה הטבעית משפיע על תכונותיו של האורגניזם.
אפיגנטיקה (Epigenetics) הוא התחום בביולוגיה העוסק בשינוי הגן על ידי משובים מהסביבה ומהעולם. הממצאים שמצטברים מזה שני עשורים מגלים שה – DNA מגיב כל הזמן לסביבה ולרישומים שהיא מותירה בגוף.
הסביבה הלא מוסרית והמושחתת שבה חיו בנות כנען השפיעה על תכונותיהן ועל המטען הגנטי שלהן שעבר מדור לדור.
זהו הפגם שבגללו ביקשו אברהם ויצחק שלא להשתדך עם בנות כנען. (תולדות תשפ)