כאשר נולד לאדם ילד, גם אם ייוולדו עוד אחריו, הילד הראשון הפך אותו לאבא, לאמא, עד אליו הוא היה 'לא הורה', ועכשיו הוא 'כן הורה'
בגלל שהמשאבים של הודו, כמה שהם גדולים, צריכים להתחלק למיליארד מאתיים חמישים מיליון איש, היא ענייה. זה מעניין להתבונן על מדינות עניות כשם שמעניין להתבונן על מדינות עשירות, להבין מה יוצרת עשירות ואיזה חיים ותפיסות יוצרת העניות. בכל אופן, אחד הביטויים של עוני הוא הניסיון לחסוך בחומרים, להפיק כמה שיותר תועלת מכמה שפחות חומר. גשרים לדוגמא, בניגוד לגשרים האמריקאיים החזקים והגשרים האירופאיים היפיפיים, הגשרים בהודו לא יציבים ולא בטוחים, אתה מסתכל על הרכבים שעברו לפניך את הגשר הרעוע והצר ואומר לעצמך: "אוקי, אם הם עברו בשלום כנראה שהסטטיסטיקה עדיין לטובת היציבות ואם אני אעבור מהר אני אספיק". אתה מסתכל על האשה עם שק הקישואים על הראש, שיותר גדול ממנה, שעברה את גשר קורות העץ (שכמה מהן חסרות) מעל המים השוצפים ואומר "אני שוקל יותר מהשק קישואים הזה, אבל אולי אם אני אלך לאט..".
שבת בראשית היא שבת גשר. בחסידות חב"ד מדברים על כך שהיא שבת מעבר מגדה לגדה. בגדה האחת היו עכשיו החגים המשמעותיים, שבת בראשית היא הסיום ו'הסך הכל' של חודש תשרי כי היא השבת האחרונה של החודש והיא עוצרת כבשמיני עצרת ואוצרת אל תוכה את כל התוכן שהיה בחגי תשרי. מצד שני, 'שבת בראשית' היא שבת 'סתם'. יהיה לנו מוזר בתפילה לא להוסיף כלום, יהיה מוזר שאין איזה יומטוב צמוד אליה, יהיה מוזר להגיד 'שבת שלום' ברחוב, בלי להתבלבל ולומר 'חג שמח, אה… בעצם שבת שלום, אה.. בעצם חג שמח'. היא 'החולין' הראשון של השנה החדשה, ההתחלה של העבודה הרגילה של שבתות השנה. בחב"ד מתייחסים לפסוק "ויעקב הלך לדרכו".. כדוגמא לעיקר העבודה של האדם ביום יום, העבודה היומיומית בענייני העולם ועובדין דחול. בגלל ששבת בראשית היא הממוצע המחבר בין ימים שהקדושה בהם אינטנסיבית לימים רגילים, יש לה יכולת מיוחדת להמשיך את הנהגת חגי תשרי ולמשוך אותם על פני כל שבתות השנה, על פני שבועות השנה, על פני עבודת היומיום.
עוד דבר מיוחד בשבת בראשית הוא שהיא הפעם הראשונה של האפשרות שתהיה שבת בעולם. אחריה יבואו עוד שבתות רבות – אבל היא נקודת המפנה, ההבדל המהותי בין "אין שבת" ל"יש שבת". כמו שכאשר נולד לאדם ילד, גם אם ייוולדו עוד אחריו, הילד הראשון הפך אותו לאבא, לאמא, עד אליו הוא היה 'לא הורה', ועכשיו הוא 'כן הורה', האם הוא יהיה הורה לילד אחד או לעשרה? זה כבר עניין אחר, אבל עצם המהפך נעשה בילד הראשון. כמו גם בהדלקת נרות חנוכה, הנר הראשון הוא זה שמגרש את החשכה, הנר השני והחמישי וכו' אמנם מוסיפים אור- אבל "נר איש וביתו" הוא המצווה העיקרית.
'ראשית' היא גם מילה המכילה בתוכה כבר את ההמשך, כי הרי 'ראשון' הוא איננו 'אחד', אלא הוא מתוך שורה בה אחריו יבואו שני ושלישי וכו'…
בכדי להסביר את כוחה של שבת בראשית הנמשכת על פני כל השנה מפורסם הפתגם שאומר הרבי הרי"צ בשם האדמו"ר הצמח צדק: "ווי מ'שטעלט זיך אַוועק שבת בראשית אַזוי גייט אַוועק אויף דעם גאַנצן יאָר" (כפי שנעמדים בשבת בראשית כך הולך ונמשך על כל השנה). (ההיפך מהפתגם המעצבן : "מי שרב בראש השנה, רב כל השנה"). בעומדנו השבת על הגשר המפואר הזה ושמו 'שבת בראשית' יש לנו כוח להמשיך הד מחגי תשרי על פני כל שבתות השנה הבאה עלינו לטובה בעזרת ה' כולה.
(בראשית תשפ"ג)
.