המפגש הטעון שבפרשתנו בין יעקב לעֵשָׂו הבליט את הבדלי גישותיהם, בין היתר ביחס לעושר ולרכוש
אחד הנושאים המדוברים ביותר והמקשים על כולם הוא 'יוקר המחיה'.
המערכות הכלכליות בעולם המערבי בנויות על שוק חופשי של חברות עצמאיות שיש בו מרכיב של שליטה וויסות רגולטורי של הממשלות. העשורים האחרונים מלמדים שרמת החופש הכלכלי של השוק מביאה איתה צמיחה כלכלית ועליה ברמת החיים ובאיכות החיים. אולם, בצד הצמיחה שכולם נהנים ממנה ישנן גם תופעות שליליות.
השיקול המנחה את הפעילות העסקית של החברות הפרטיות הוא מיקסום רווחים לבעלי המניות. בדרך כלל כשיש תחרות חופשית המחירים יורדים, אולם כשנוצרת שותפות אינטרסים בין החברות המחירים עולים, קשה להגביל אותם. כתוצאה מכך גם עלולים להיפגע תחומים חיוניים שבהם רמת הרווחים נמוכה (כגון: חוסר בתרופות שרווחיות יצורן נמוכה. ועוד). עידוד צריכה להגדלת הייצור, באמצעי פרסום רבי עוצמה, שגורמת לרבים לרכוש מוצרים מיותרים שלא יהיה בהם שימוש, ולחובות מיותרים. פערים שהולכים וגדלים בין העשירים שהונם גדל ובין השכר הממוצע של השכירים, בין בעלי החברות והבכירים לבין עובדיהם. לפער זה פוטנציאל חברתי נפיץ המשפיע על הלכידות. התחרות משפיעה גם על מגמות תרבותיות בחברה ובהשכלה. היא מייצרת תחרותיות ואוירה של הישגיות. מדד צבירת העושר הופך להיות מדד להצלחה וסמל סטטוס. כתוצאה מכך ניתנת חשיבות גדולה יותר למקצועות לימוד שמאפשרים השתלבות בעבודה על חשבון מקצועות שמפתחים את הרוח, הערכיות, ואת הלכידות החברתית.
העושר מאפשר עשייה פילנתרופית נרחבת בתחומים שנצרכים לחברה. חברות ויחידים בעלי הון תורמים סכומי כסף גדולים למטרות שונות הקרובות לליבם, לקידום תחומים שמסייעים לחברה ולאיכות חייה, לנזקקים, ולהעצמת חברות מוחלשות. מאידך גיסא, רדיפת העושר מעודדת חשיפת אורחות החיים של ה'מצליחנים' העשירים של חיי פאר מנקרי עיניים, שימוש מוחצן במותגי יוקרה דירות פאר ורכבי יוקרה כדי להבליט את מעמדם ולהתנשא מעל אחרים.
המפגש הטעון שבפרשתנו בין יעקב לעֵשָׂו הבליט את הבדלי גישותיהם, בין היתר ביחס לעושר ולרכוש.
יעקב צבר עושר רב: "וַיִּפְרֹץ הָאִישׁ מְאֹד מְאֹד וַיְהִי לוֹ צֹאן רַבּוֹת וּשְׁפָחוֹת וַעֲבָדִים וּגְמַלִּים וַחֲמֹרִים" (בראשית ל מג). "ויפרוץ – ענין ריבוי הממון וכו'. כאילו הרכוש פורץ הגדר, כלומר שלא יכילנו מקום מרובו, וזה על דרך ההפלגה, ועוד אמר 'מאד מאד' להגדיל הריבוי" (רד"ק שם).
יעקב מתייחס לעושר ולרכוש כ'אמצעי מאפשר', ולא כסמל של סטטוס והצלחה. לעומתו, עֵשָׂו מבקש להתגאות בעושר מנקר עיניים, ולהצטייר כמי שמתנות ותוספת רכוש כבר אינם משפיעים עליו, למרות שלמעשה מתנתו הגדולה והיקרה של יעקב השפיעה עליו מאד וקנתה את ליבו והיא שבסופו של דבר ריככה אותו לקראת המפגש עם יעקב.
בהתאם לכך יעקב שם בפי שליחיו לעֵשָׂו את המסר המעודן והצנוע: "וַיְהִי לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר צֹאן וְעֶבֶד וְשִׁפְחָה וגו'" (בראשית לב ו). הכל בלשון יחיד: "הזכיר עושרו ברוב מיעוט שלא להתהלל, כענין שכתוב (ירמיה ט, כב): 'אל יתהלל עשיר בעושרו'. וכן דרך הצדיקים שממעטים את עצמן ואת כל אשר להם, אבל הרשעים מרוממין את עצמן ואת כל אשר להם כגון עֵשָׂו שאמר: 'יש לי רב'" (רבנו בחיי שם).
כך גם כשיעקב מפציר בעֵשָׂו לקחת את מתנתו: "קַח נָא אֶת בִּרְכָתִי אֲשֶׁר הֻבָאת לָךְ כִּי חַנַּנִי אֱ-לֹהִים וְכִי יֶשׁ לִי כֹל וַיִּפְצַר בּוֹ וַיִּקָּח" (בראשית לג יא). "יש לי כל – כל ספוקי. ועֵשָׂו דבר בלשון גאוה 'יש לי רב' יותר ויותר מכדי צרכי" (רש"י שם).
גישתו הנכונה והמאוזנת לרכושו גורמת לכך שלמרות שהיה עשיר מופלג חזר בלילה והסתכן בעבור 'פכין קטנים' ששכח מעבר לנחל: "שנשתייר על פכין קטנים. מכאן לצדיקים שחביב עליהם ממונם יותר מגופם. וכל כך למה? לפי שאין פושטין ידיהן בגזל" (חולין צא א). הערך הנכון של העושר בא לידי ביטוי בהקפדה על ההגינות בדרכי צבירתו, וגם על החשיבות של מה שמאפשרת כל פרוטה: "וכדרך שאמרו: 'תלמידי חכמים מדקדקין על פחות משוה פרוטה'" (מהרש"א שם).
(וישלח תשפ"ג)