האתגר האנושי והחברתי הבא- אתגר של מעבר ממסגרות של יחידים ומשפחות למצב של יצירת עולם וחברה, עם ואומה, ראויים, ערכיים, חומלים, רגישים ומוסריים
פרשת ויחי חותמת את ספר בראשית, וספר בראשית חותם למעלה מאלפיים השנים הראשונות של העולם- מבריאתו ועד ירידת ישראל למצרים.
ספר בראשית הפגיש אותנו עם היסודות והאדנים, עם התשתיות עליהן תיבנה האומה והעולם, עם הערכים, הקודים והתובנות, עם ההצלחות והכישלונות, עם הניסיונות, הטעויות והתהיות.
הספר מתחיל ברציחתו של הבל על ידי קין ומסתיים במצרים- שם יגזור פרעה להשליך תינוקות ליאור. בין לבין פגשנו את סדום ועמורה, את דור המבול, את אנשי מגדל בבל, ואת האחים המשליכים את יוסף לבור- וכל אלו מותירים בפינו טעם רע על המין האנושי ועל הרף התחתון אליו מסוגל האדם להגיע.
מצד שני, פגשנו בספר הזה את האבות והאימהות של האומה. פגשנו את אברהם בפתח האוהל- מכניס אורחים, ופודה שבויים, ומפיץ את האמונה בעולם, ואת יצחק חופר בארות, את יעקב אבי שנים-עשר השבטים יסוד העם היהודי. פגשנו את שרה הנאבקת על חינוך בנה ואת רבקה השומרת על הבית מפני עשו ומזימותיו, ואת רחל ולאה הבונות שתיהן את שנים עשר השבטים שיהיו התשתית לעם ישראל.
ספר בראשית הוא ספרם של היחידים. הוא ספרם של אלו הפוסעים את פסיעותיהם הראשונות בעולם – מחפשים את דרכם ואת ייעודם, מקימים משפחות ותרבויות שיהיו היסוד לחברה האנושית. זהו ספר של בירורי זהות ובחינת גבולות, ספר שבו היחידים חוברים לקהילות, לתרבויות, ומשם לעמים ומדינות.
סיום הספר מעביר אותנו ממצב של יחידים למצב של עם. שבעים נפש של יעקב ובניו יורדים למצרים, אך יהיה זה דווקא פרעה, שבחושיו החדים כבר יזהה ויגדיר אותם כעם: "הנה עם בני ישראל…".
את המשפט שבכותרת- 'גַּם הוּא יִהְיֶה לְּעָם', אומר יעקב לנכדו מנשה, משפט שיש בו קריאת כיוון למעבר מיחידים לעם.
מכאן, עוברת האנושות לשלב הבא שלה. משלב היחידים לשלב העמים, הגדרתם והמאבקים ביניהם. המאבק הראשון עימו תתמודד האנושות יהיה מאבק יסודי ועקרוני על החופש והחירות, על השיעבוד והעבדות, על כבוד האדם וחירותו.
עם הירידה למצרים, יתחיל המין האנושי להיאבק על חירותו. דווקא מתוך בית העבדים המצרי, מקום בו אדם משעבד אדם, מעבידו בפרך, ומשליך את ילדיו ליאור- דווקא משם תצא הקריאה האנושית הגדולה – 'שלח את עמי', קריאה שהפכה במהלך ההיסטוריה לסמל של מאבקי החופש והחירות בעולם- ממצרים ועד אסירי ציון, של העבדים למיניהם, וכל אלו ששאבו כוחם מהמאבק האנושי הגדול לחירות.
סיום ספר בראשית והכניסה אל ספר שמות, מובילים אותנו אל האתגר האנושי והחברתי הבא- אתגר של מעבר ממסגרות של יחידים ומשפחות למצב של יצירת עולם וחברה, עם ואומה, ראויים, ערכיים, חומלים, רגישים ומוסריים, כאלו שיישמו את כל תובנות ולקחי ספר בראשית בבואם להקמה על פני כדור הארץ שלנו, מסגרות חברתיות, לאומיות ואנושיות של עמים, תרבויות ולאומים.
(ויחי תשפ"ג)