מעשה בראשית הוא מסתרי תורה, ו"אין דורשין וכו'. ולא במעשה בראשית בשנים. ולא במרכבה ביחיד, אלא אם כן היה חכם ומבין מדעתו" (משנה חגיגה ב א). להדיוטות שכמונו לא נותר אלא לנסות להבין ממנו על עולמנו ועל התנהלותו.
חוק ההתמדה: החוק הראשון של ניוטון: "כל גוף מתמיד במצב מנוחה, או במצב תנועה אחידה בקו ישר, אלא אם כן נכפה עליו לשנות מצב זה על-ידי כוחות המופעלים עליו" ("היסודות המתמטיים של פילוסופיית הטבע"). וכן את תופעת החיכוך שפועלת כנגד מגמת התנועה ומאטה אותה, ואת תופעת הבליה ששוחקת ומנוונת את העצמים הקיימים בטבע. אנו מבקשים לעמוד על המשמעות של תופעות אלה והמקבילות שלהם בעולם האנושי, ולהבין באמצעותם תהליכים הסטוריים ותרבותיים, סוג של מעגל חוזר ובו דינמיקה ויציבות.
כאשר העולם והאדם נמצאים במצב נתון, או במסלול תנועה יציב, מצב זה לא ישתנה לטוב יותר מעצמו. אדרבא, כוחות החיכוך יחלישו אותו וכוחות הבליה ישחקו אותו. צריך להשקיע כוחות שינוי שיסיטו אותו ממצבו היציב, ויניעו אותו או ישנו את מסלולו. מיד לאחר שהוסט ונוצרה דינמיקה חדשה, יש לייצב אותו, שכן אם הוא ישאר בלתי יציב לא יתאפשר להפיק תועלת מהשינוי. אולם לאחר זמן שהוא במצבו החדש או במסלול התנועה הדינמי החדש, החיכוך שוב מאט אותו והבליה שוחקת אותו, ועל כן בעיתוי המתאים צריך לחזור ולהשקיע כח שיוביל אותו לשינוי, למצב משופר יותר.
חז"ל מציינים: "עשרה דורות מאדם ועד נח להודיע וכו', עשרה דורות מנח ועד אברהם להודיע וכו'" (משנה אבות ה ב) ונדמה שהם מבקשים לציין דבר ומכסים אותו כדי להסתירו מעין שאינה ראויה. בפשטות: עשרה דורות נולדים להוויה החדשה שנוצרה בעולם לאחר חטא אדם הראשון, והעולם החדש שמחוץ לגן עדן, ועשרה דורות לאחר המבול ששינה את העולם, עד הופעתו של אברהם. שלוש נקודות מפנה דרמטיות במסלול של העולם: חטא אדם הראשון, שבמוקד שלו ניצב האדם הראשון עם תפקיד: "לעובדה ולשומרה", ואם לא היה חוטא היה מוביל את עצמו ואת צאצאיו לחיים בעולם שהוא גן עדן. לאחר החטא העולם משתנה, יורד ממדרגתו, ונכנס למסלול דינמי חדש. המסלול מתייצב, אולם החיכוך עם המציאות והבליה גורמת לכך שלאחר עשרה דורות העולם מגיע לשפל מוסרי ולהשחתת כל בשר. נדרש שינוי מיידי. בעיתוי הזה ניצב נח במוקד ההסטורי. הקב"ה מצווה אותו לבנות תיבה שתמחיש לבני דורו את האיום במבול, ותהיה כלי בידו להחזירם למוטב, ולהעלות את העולם קומה: "ולמה הטריחו בבניין זה? כדי שיראוהו אנשי דור המבול עוסק בה ק"כ שנה ושואלין אותו: מה זאת לך? והוא אומר להם: עתיד הקב"ה להביא מבול לעולם אולי ישובו!" (רש"י בראשית ו יד). אולם נח נכשל בתפקידו, ובא מבול לעולם. אולי יש בכך הסבר מדוע יש הדורשים אותו לגנאי!
השינוי של המבול מכניס את העולם למסלול דינמי חדש. לאחר עשרה דורות מגיע העולם לשפל במגדל בבל. נדרש שינוי מיידי. בשלב זה אברהם ניצב במוקד. בניגוד לאדם הראשון ולנח, הוא פועל בצורה אקטיבית, בכל כוחו לחולל שינוי, ומבקש להעלות את העולם קדימה שלא יתדרדר. פעולתו צלחה והוא מביא לשינוי דרמטי בכיוון החיובי: "… עד שנולד עמודו של עולם והוא אברהם אבינו. כיון שהכיר וידע התחיל להשיב תשובות על בני אור כשדים ולערוך דין עמהם ולומר שאין זו דרך האמת שאתם הולכים בה ושיבר הצלמים והתחיל להודיע לעם שאין ראוי לעבוד אלא לאלוה העולם וכו'. ויצא לחרן והתחיל לעמוד ולקרוא בקול גדול לכל העולם ולהודיעם שיש שם א-לוה אחד לכל העולם ולו ראוי לעבוד והיה מהלך וקורא ומקבץ העם …מעיר לעיר ומממלכה לממלכה וכו'" (רמב"ם ע"ז א ב-ג). אברהם מצליח בתפקידו ופורץ דרך לעולם חדש ולאמונה בקב"ה. (ויחי תשע"ח)