בשהותנו בכור ההיתוך המצרי והתחנכנו על ברכי העבודה והכניעה (הרב קוק), תכונות שיהיו בעזרנו במהלך ההיסטוריה
אופן היווצרותנו כעם בתוך האימפריה המצרית מעלה תהיות על 'דרכי ההנהגה האלוקית'. מדוע נבחרה דרך כה מוזרה לקיים את ההבטחה לאבות במקום פעולה אלוקית אחת? האינטראקציות של עם העבדים עם העם המצרי לאורך שנים רבות ובמיוחד בשנה לפני היציאה ממצרים מספקות לנו חומר גלם למחשבות מעניינות באשר לדרך שבה נוצרנו. אדגיש מעט מהן, בקציר האומר, בבחינת המעט המחזיק את המרובה.
המקרא מתאר את התנועה של אבותינו למצרים כיחידים או כציבור, בפעלים: שיבה, ביאה, וירידה, לעולם לא הליכה אל או עלייה ל.., אלו האחרונים שמורים לתנועה לארץ ישראל. עם ישראל נוצר למעשה במצרים. כור ההיתוך במצרים נמשך מאות בשנים. התנועה של האבות ומשפחותיהם אל מצרים מבטאת תמיד ירידה רוחנית. מצרים היא ערש התרבות המדע והפוליטיקה, אך לא של המוסר. בשל נסיבות שאינן תלויות בנו נאלצנו לרדת למצרים ולהתחבר אליהם חיבור חזק ביותר. זוהי הביאה המבטאת חיבור בניגוד ליציאה המבטאת ריחוק והיפרדות, כמו: "וְיָצְאָ֖ה מִבֵּית֑וֹ וְהָלְכָ֖ה וְהָיְתָ֥ה לְאִישׁ־אַחֵֽר".
לאחר היציאה ממצרים, המהווה מעין תיאור ללידה הפיזית שלנו, נתבקשנו כעם (כינוי שקיבלנו לראשונה על ידי פרעה), במספר ציווים שנועדו לשמר לעולמים זיכרון זה: לא לשוב למצרים, לא לתעב את מצרים ולשמר את זכר יציאת מצרים. בשהותנו מאות בשנים בכור ההיתוך המצרי כעם של עבדים עובדי ע"ז, נחשפנו והתחנכנו על ברכי שני יסודות: העבודה והכניעה (הרב קוק, עולת ראיה), תכונות שיהיו בעזרנו במהלך ההיסטוריה.
מה חלקם של המצרים בהתהוותנו הלאומית? באופן פיזי, כאמור לעיל, אכן נולדנו ברחם המצרית. ומה באשר למצב הרוחני? אכן, חוויות מקבילות עוברים שני העמים. במקביל לצרות שלנו חווה העם המצרים חוויה אדירה שבסיומה יודה פרעה בקיומו של הא-ל. אין ביטוי אחר לתאר את אשר אירע במצרים לפרעה ולעבדיו זולת הביטוי- התגלות. העם המצרי זכה ראשון להתגלות ולידיעה: "וְיָדְע֤וּ מִצְרַ֙יִם֙ כִּֽי־אֲנִ֣י ה' בִּנְטֹתִ֥י אֶת־יָדִ֖י עַל־מִצְרָ֑יִם וְהוֹצֵאתִ֥י אֶת־בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל מִתּוֹכָֽם". בד בבד, עם ישראל זכה לעצמאות ראשונה על אף מצבו הרוחני והחומרי. ההיסטוריה הכשירה את שני העמים למימוש הבחירה בעם ישראל, להיווצרותנו הלאומית ולהתגלות כפולה להם ולנו. הרבה מן המשותף בהתגלויות אלו.
בהתגלות לעם ישראל, שתתרחש חמישים יום מאוחר יותר, יגלה להם הא-ל, רק עתה, כי הוא זה אשר הוציאם ממצרים, לא פרעה ולא משה. אמירה זו תהיה אבן היסוד באמונה של העם היהודי: "אָֽנֹכִ֖י֙ ה' אֱ-לֹהֶ֑֔יךָ אֲשֶׁ֧ר הוֹצֵאתִ֛יךָ מֵאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם מִבֵּ֣֥ית עֲבָדִֽ֑ים לֹֽ֣א יִהְיֶֽ֥ה־לְךָ֛֩ אֱלֹהִ֥֨ים אֲחֵרִ֖֜ים עַל־פָּנָֽ֗י".
תהליך הגאולה הראשונה כלל את השלבים הבאים: התגלות לגויים דרך 'מכות', הגדרתנו כלאום, הצלה פיזית ניסית של עם ישראל, כריתת ברית עם ישראל. כניסה לארץ המובטחת.
'עשר המאמרות' שבאמצעותם הקב"ה ברא את היקום יצרו את המסך שאחריו הוא הסתתר עד כה. ברם, ההתגלות לבריותיו מתרחשת אף היא בעשרה רכיבים, עשר מכות ועשר דברות כנגד אותם עשרה מאמרות. המאמרות הסתירו והעלימו את הא-ל, המכות גילו אותו למצרים, והדיברות גילו אותו לעם ישראל. הוא אשר אמרו חכמינו:
"… יבואו עשרה מאמרות של עשר מכות, ויפרעו מפרעה ומן המצריים, שרצו לשעבד עם ישראל, שבעבורם נברא העולם בעשרה מאמרות", (פסיקתא זוטרתא, וארא ט , יג)..
להערות: hazutg@gmail.com
(צו תשפ"ג)