סודות העיצוב של חללים מסחריים: מה גורם לנו להרגיש תחושות מסוימות כשאנחנו נכנסים לחנות, בית עסק או משרדי חברה? איך עיצוב המשרד שלכם משפיע על התפוקה של העובדים ואפילו על סגירת העסקאות? הכירו: עיצוב חללים מסחריים
אושרי גונן
מעצבת חללים מסחריים
בעלת סטודיו Oshri Gonen Design
מכירים את זה שאתם נכנסים לחנות או למשרד ומיד יש איזו אווירה מיוחדת? איזו אנרגיה שגורמת לכם להרגיש בבית או מעין הרגשה כיפית של "בא לי לקנות משהו", "בא לי לבלות כאן יותר זמן" – או אפילו "מתחשק לי לעבוד כאן"?
אז זה ממש לא סתם. יש אנשים שעובדים קשה כדי שתרגישו את כל זה – המעצבים המסחריים.
מעצב מסחרי הוא בעל המקצוע האחראי לעצב חללים מסחריים – כמו משרד, חנות, חדר כושר, מסעדה וכדומה – כל מבנה המשמש לתעשייה ומסחר.
עיצוב חללים מסחריים הינו תחום חשוב ורחב שגדל בארץ. אחרי שנים שבהן לא הייתה מודעות מספקת לנושא כיום בעלי עסקים הרבה יותר מודעים לחשיבות של העיצוב המסחרי ושמים על זה דגש בעסק. לכן, כיום כבר ניתן להבחין בעסקים בהרבה יותר מאפיינים מעולם העיצוב המסחרי, כמו סידור נכון יותר של החלל כך שיותר נוח ונעים להסתובב בו ואף יותר מכך – העיצוב המסחרי מעניק זרימה מדויקת ומכוונת של המבקרים במקום, בדיוק בצורה שבה הכי טוב לבעלי העסק שהם יתנהלו בו.
ומעל הכל, בסופו של דבר המטרה היא להשתמש בכלי שנקרא 'עיצוב' על מנת להגדיל את מספר העסקאות בעסק.
מפעילים את הלקוח
עיצוב חללים מסחריים שונה מעיצוב בתים פרטיים, הוא דורש הבנה של מהות החלל ומה הוא מנסה לשדר.
לדוגמא, כאשר מעצבים חדר כושר אנחנו צריכים לגרום למי שמבקר במקום למוטיבציה ואנרגיה, ולעומת זאת, במשרד צריך לעורר רגשות כמו עוצמה, אמינות וביטחון.
כבעלת סטודיו לעיצוב מסחרי עם למעלה מעשר שנות ניסיון ועיצוב עשרות חניות, משרדים וחללים מסחריים שונים בארץ ובעולם, פיתחתי לעצמי מעין חוש שישי כדי לדעת למה זקוק כל חלל וחלל.
אבל לא מדובר רק בחוש שישי – ישנה פסיכולוגיה שלמה מאחורי עיצוב חללים מסחריים. המטרה הראשית היא לגרום ללקוח להיכנס לחלל שלנו ומכאן – לתת ללקוחות את החוויה המתאימה שתגרום להם לפעול בצורה הרצויה – בין אם מדובר בסגירת עסקה או ברכישה שתגדיל את סל הקניות. וכמובן, חשוב גם להשאיר חותם זיכרון למקום, כך שהם ירצו לחזור אליו שוב. במשרדים אנו מתחשבים גם ב'מניפולציות' – החיוביות – שאנו רוצים להפעיל על העובדים – שיתחברו למותג ויעניקו תפוקה גבוהה יותר, ושמים דגש על שהות נעימה וחיבור של העובדים והלקוחות למקום.
ולכן, כאשר אני מעצבת חלל מסחרי אני מתחשבת בפרמטרים רבים. בעיצוב מסחרי יש צורך להתאים כל אלמנט עיצובי למטרה הרצויה. כל אלמנט מוצב בחלל מסיבה מסוימת וברורה, משום שכל אלמנט ואלמנט משפיע על התת מודע – בין אם זה הסדר במרחב, הצבעים בהם אשתמש, המיקום והגרפיקה של הלוגו ואפילו הריח שיהיה באותו חלל. בסופו של דבר מה שמעצב מסחרי צריך לראות לנגד עיניו זה את השלב הסופי – החוויה של האדם בחלל, שתהלום בדיוק את מטרתו של הלקוח.
כאשר ניגשים לעצב עסק יש להתחשב במספר דברים:
- מהו המסר של העסק?
לכל חלל יש מסר ייחודי שאותו אנו מנסים להעביר באמצעות העיצוב. חשוב שהמסר הזה ישקף את החזון והמסר של החברה. - מהו קהל היעד?
על מנת שנוכל להתאים את העיצוב בצורה הנכונה ביותר יש להבין את השפה של קהל היעד. האם פונים לקהל צעיר? למשל, בחברת הייטק – נעניק למשרדים אווירה צעירה באמצעות העיצוב, תוך שימוש בגוונים עזים וחומרי גלם קלילים. או, אם אנו פונים לקהל יותר מבוגר ויוקרתי, כמו, לדוגמא, במשרד עו"ד – נשתמש בצבעים המשדרים אמינות כמו גווני כחול וירוק ורהיטים כבדים המשדרים יוקרה. - מקסום החלל:
בישראל הנדל"ן לא זול, ולכן יש חשיבות למקסם את הערך של כל מטר ומטר ולהשתמש בו בצורה הכי מדוייקת שאפשר.
את החנויות יש לסדר בצורה שמציגה כמה שיותר סחורה מצד אחד – אך עדיין להקפיד להשאיר סביבה נעימה. באמצעות העיצוב נכווין את הלקוח לעבור בין המדפים בצורה מכוונת ואסטרטגית שתגרום לו להתעניין במה שאנו רוצים שהוא יתעניין, ולמקסם את הרכישות.
במשרדים יש לתכנן את המטבחון כך שלעובדים יהיה נעים להגיע ולקיים שם שיחות ומפגשים (בינינו, משם מגיעים הרעיוניות הכי טובים) – ומצד שני, שהמטבחון לא יגרום לעובדים לשהות שם זמן רב מדי ולבזבז את כל יום העבודה.
- מיתוג:
אי אפשר לדבר על עיצוב מסחרי בלי לדבר על שאלת המיתוג. מיתוג זה חלק בלתי נפרד מהמסחור החזותי, והוא כולל הכל – מעבודה על הלוגו ועד לצבע הקירות של העסק.
מיתוג נוגע בנקודה המהותית ביותר – מה אתה רוצה שירגישו כשיחשבו על העסק שלך? דרך השפה המיתוגית אנו מעבירים ומשדרים את המסר של העסק ומייצרים נראות מזוהה עם העסק. בדיוק כמו שיש לכל המותגים הגדולים – כשלבית עסק יש שפה גרפית ברורה המזוהה עם המותג – כל לקוח, עובד או מבקר שייכנסו לבית העסק יידעו מיד לאן הם הגיעו. דרך המיתוג ניתן להעביר מסרים שיווקים, את האני המאמין של המותג ועוד.
ולכן, כשעובדים על מיתוג יש צורך לעבוד בצמוד ללקוח. להבין איפה הוא היום ולאן הוא רוצה להגיע בעתיד, ולהקפיד על כך שבעל העסק יזדהה עם המיתוג שלו בצורה מושלמת.
https://www.facebook.com/da.oshri
https://www.instagram.com/oshri.gonen.design/
(מוסף נדל"ן – במדבר תשפ"ג)