שאלה: לוחמים יצאו להתרעננות קצרה משטח הלחימה ברצועת עזה. במשך ימים ארוכים נבצר מהם להתקלח. האם מותר להם להתקלח בשבת?
תשובה: מקלחת בשבת מחייבת דיון בשתי סוגיות שונות: הסוגיה האחת היא מקור המים החמים. יש אמצעי חימום מים שהשימוש בהם כרוך באיסור מן התורה, ובכלל זה: אמצעים המפעילים להבת גז, או אמצעים הגורמים לעירוב של מים קרים במים חמים שחוממו בעזרת גוף חימום חשמלי – פעולה האסורה בשבת משום בישול. לעומתם, יש אמצעי חימום שאין בהם איסור כלל, ובכלל זה: דוד שמש (לרוב הדעות), או אמצעי חימום שיש בהם התקן שבת ייחודי המונע כניסה של מים קרים לדוד החימום.
הסוגיה השנייה היא גזירת חכמים (שמקורה במסכת שבת, דף לט-מ), שלא ירחץ אדם את כל גופו בשבת מחשש שמא יבואו לחמם מים באופן האסור בשבת. אף שחז"ל התייחסו בחומרה לגזירה זו, וקבעו שמי שרוחץ את כל גופו בשבת הוא "עבריין", כתבו הפוסקים (שולחן ערוך אורח חיים, ש"ז ה'; ובחידושי רבי עקיבא איגר ובביאור הלכה שם) שהמצטער רשאי לרחוץ את כל גופו בשבת. אין ספק, שחיילים ששבו מפעילות מבצעית מפרכת, לאחר תקופה ארוכה שבה נמנע מהם להתקלח, בוודאי כלולים בגדר זה של מצטער, ועל כן מותר להם להתקלח בשבת.
לדעת כמה מראשוני אשכנז, אסרו בשבת רחיצת כל הגוף אפילו במים קרים או פושרים. השולחן ערוך (אורח חיים, שכ"ו א') לא חשש לכך, אך המשנה ברורה ורבים מהפוסקים האחרונים אכן קבעו שהמנהג שלא לרחוץ את כל הגוף אפילו במים קרים או פושרים. פוסקי עדות המזרח (ילקוט יוסף, שכ"ו ג') הקלו בכך באופן גורף, וגם בין הפוסקים האשכנזים היו כמה מגדולי הדורות שפסקו להתיר (שו"ת נודע ביהודה, אורח חיים כ"ד, לעניין רחיצה במים פושרים).
כאמור, לחיילים ששבו מפעילות מבצעית פשוט וברור שניתן להקל בזה, משום שהמקלחת נחוצה להם באופן מיוחד לצורך התרעננות. כך סוכמו הדברים בספר "תורת המחנה" מבית מדרשה של הרבנות הצבאית: "מותר לרחוץ במים חמים חלק מן הגוף, במקום צער, כגון ששב בשבת חורפית מפעילות מפרכת וממושכת, והלכלוך והזיעה מעיקים עליו ביותר, אף את כל הגוף… בכל מקרה ראוי למתקלח בשבת להימנע בשעת הניגוב מסחיטת השיער, ולמנהג האשכנזים אף יקפיד להשתמש בסבון נוזלי ולא בסבון מוצק".
לעיתים, יש מקום להתיר – באופן פרטני ובהיוועצות ברבנים הצבאיים ביחידות – גם איסורי תורה גמורים (כגון נסיעה למקום שיש בו מקלחת, או שימוש במערכות המפעילות להבת גז) לצורך התרעננות וחזרה לכשירות לקראת המשך הלחימה. הרבנות הצבאית קבעה שבמצבים מסוימים רשאי לוחם לנסוע לביתו בשבת, כאשר הוא יצא לחופשת התרעננות קצרה ועליו לחזור להמשך הלחימה. במצבים מסוג זה התרעננות מהווה צורך חיוני להמשך הלחימה, ועל כן הותרו גם פעולות האסורות מן התורה כדי לאפשר התרעננות מיטבית. כאמור, יש להימנע מלהתיר את הדברים באופן גורף, אך במקרים פרטניים – ההיתר אכן קיים, ובעיקר כאשר לא תהיה אפשרות להתקלח בזמן אחר, ואין בנמצא מערכת חימום מים חליפית, שהפעלתה אינה כרוכה באיסור תורה.