על פי סדר בריאת העולם, השבת אכן נמצאת בסוף השבוע, בסוף הבריאה מן ההיבט הכרונולוגי. האדם הראשון לא נחשף לכל ימות השבוע הראשונים בהיסטוריה, הוא יגיח להיסטוריה האנושית רק ביום השישי, מעט לפני כניסת השבת. "ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד" לא מבטא ספירה של האדם, אלא של האלוקות. ברם, העובדות האסטרונומיות אינן עולות בקנה אחד עם המחשבה היהודית. בחז"ל השבת אינה 'סוף שבוע', אלא מרכז השבוע. השבת הפכה להיות כינוי לכל ימות השבוע, ואנו מונים את ימי השבוע ביחס לשבת, כמו: "היום יום אחד בשבת".
היחס בין ימי החול לשבת אינו היחיד המעורר מחשבה. גם היחס בין השבתות ומה שבתווך מעורר מחשבות על מהות השבת. כבר אמרו חכמינו: "אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי: 'אלמלי משמרין ישראל שתי שבתות כהלכתן – מיד נגאלים'" (שבת קיח, ב). מדוע שתי שבתות דווקא, מדוע אין די בשבת אחת? משום שאין דומה שמירת השבת הראשונה לזו שלאחריה. בשבת קיימות שתי בחינות: האחת – כדי לגלות את קדושת ויפי הימים שעברו עלינו עד לשבת זו; והשנייה – להשפיע קדושה וברכה על הימים שיבואו לאחר שבת זו (שבת עילאה ושבת תתאה, פרי צדיק, בשלח, ו).
נמצאנו למדים כי בשבת ראשונה, בחינה ראשונה אינה מתקיימת, שהרי הימים שקדמו לה אינם יפים כל כך, מה שאין כן בשבת השנייה, שבה מתקיימות שתי הבחינות, שהרי הימים שקדמו לה נתקדשו בשל הבחינה השנייה של השבת הראשונה. היוצא מכך, שבת זו (השנייה) נמצאת במרכזן של 12 יום. שישה קיבלו קדושתם משבת קודמת, ושישה יקבלו קדושתם מן השבת הקרובה. שתי בחינות אלו חופפות לשתי בחינות נוספות (ר' צדוק ב'קדושת שבת' מאמר ב, יז): האחת, קבלת הקדושה האלוקית הקיימת זה מכבר בשבת; ושנייה – להוסיף קדושה ממעשה ידינו.
חיבור סכמטי מטאפורי של השבתות יוצר ברצף איים של קדושה בתוך ימי החול בכל יום שביעי, שהם-הם המקרינים על כל ימי החול העוטפים אותם. מכשיר 'השבתומטר', האמור למדוד את קדושת השבת ומידת השפעתה על ימי החול, טרם פותח וגם לא יפותח, משום שהוא קיים במנגנון הנפשי של כל אחד. בארצנו הקדושה, כל אחד מרגיש בדרכו את קדושת השבת. לא רק תפילה, מנוחה או מזון ג' סעודות עושות את השבת, גם כיבוי הטלפון של העבודה הוא ביטוי לקדושה זו.
'השבתומטר', האמור למדוד את קדושת השבת ומידת השפעתה על ימי החול, טרם פותח וגם לא יפותח, משום שהוא קיים במנגנון הנפשי של כל אחד
אחד מאומני ישראל המפורסמים הסביר כי החלק הטוב ביותר בחייו הוא זה שבו הוא על הבמה. הוא הסביר בשיא הרצינות: "אף אחד לא יכול להשיג אותי בפלאפון בזמן זה". לא התהילה, לא הכבוד ולא אהבת הקהל הם הגורמים המשפיעים עליו כל כך לטובה. אלו הם רק הביטויים החיצוניים שבגינם הוא זוכה לאותה שלווה המעניקה משמעות לחייו, פרספקטיבה לכל מה שעבר עליו עד כה ואיזון נפשי.
תסמונת 'יום ראשון' הינה תוצאה של עייפות רבה בסוף השבוע. אלו המתייחסים לשבת כאל 'סוף שבוע' מניחים כי המנוחה מכל ימות השבוע תגיע ליישומה המלא בשבת. פעמים נושאת 'מנוחה' זו אופי של עבודה ומאמץ גדולים מן המאמץ של ימות השבוע. שינוי היחס לשבת והפיכתה למרכז ולמקור לאנרגיות רוחניות כבירות יבטלו את 'תסמונת יום ראשון'. השבת תהווה מקור לאנרגיה ולא זמן לבזבוז אנרגיה, מהנה ככל שתהיה.
בחינה של מצוות התורה הנוגעות לשבת, שבמרכזן איסור מלאכה, מעידות כאלף עדים על מרכזיותה ובעיקר על היותה היום החשוב בשבוע שממנו ניזונים שאר ימי השבוע. ליום שביעי אין סממנים אסטרונומיים מיוחדים, הוא יום ככל הימים. קדושתו נובעת רק מקידושו על ידי הבורא. הוא אינו Weekend.