שאלה: מניין חיילים שאין להם בעל קורא שיודע לקרוא את המגילה מראשיתה ועד סופה בניקודה ובטעמיה, מבקשים לחלק את הקריאה בין מספר חיילים, כך שכל אחד יידרש להכין ולקרוא פרק אחד או שניים; האם הדבר מותר?
תשובה: בתלמוד הירושלמי (ברכות ה' ג') נאמר שאם העולה לתורה בירך, אך השתתק באמצע העלייה ולא השלים את הקריאה – נדרש העולה שיבוא אחריו להתחיל ולקרוא שוב מתחילת העלייה. כלומר, לא ניתן לחלק את אותה העלייה בין שני קוראים שונים, אלא קורא אחד נדרש לקרוא מתחילה ועד סוף. הירושלמי מסביר: "תורת ה' תמימה משיבת נפש – שתהא כולה תמימה".
בשו"ת הריב"ש למד שהוא הדין גם לקריאת ההפטרה, שנדרש קורא אחד לברך את ברכותיה ולקרוא אותה ברצף. הריב"ש מזכיר מנהג לחלק את קריאת ההפטרה בין כמה קוראים, אך לאור דברי התלמוד הירושלמי קובע שמדובר על מנהג טעות.
המגן אברהם מחדש שהלכה זו נכונה גם ביחס למקרא מגילה. לכן, לדעתו, אם בעל הקורא שבירך את ברכות המגילה נדרש לצאת באמצע הקריאה, בעל הקורא שיבוא במקומו יחזור ויקרא את המגילה מתחילתה פעם נוספת. החתם סופר מסכים ומבהיר שבדיוק כפי שנאמר בירושלמי שהקריאה בתורה נדרשת להיות קריאה "תמימה", כך גם קריאת המגילה – המספרת סיפור אחד רצוף – חייבת להיות תמימה, ועל ידי בעל קורא אחד.
עם זאת, הרוב הגדול של הפוסקים האחרונים (ראו משנה ברורה תרצ"ב ס"ק ב', ובערוך השולחן שם) חלקו על השניים וקבעו שאם בעל הקורא בירך על המגילה והתכוון להוציא את השומעים ידי חובתם – כפי שנהוג בכל מקום – הרי שיוכל בעל קורא אחר להחליפו במידת הצורך, ולהמשיך מן המקום שפסק הראשון.
ביחס לדברי התלמוד הירושלמי, מבארים החולקים על המגן אברהם שברכתו של העולה לתורה היא ברכה אישית: כל עולה מברך את ברכתו שלו, ועל כן אם עלה אחר במקומו, עליו לחזור ולקרוא את אותה עלייה מתחילתה. אך בקריאת המגילה, כאשר מלכתחילה בעל הקורא בירך וכיוון להוציא את כלל הציבור ידי חובה, יוכל בעל הקורא המחליף לחזור ולקרוא בדיוק מן הנקודה שבה עצר בעל הקורא הראשון.
הדיון הנ"ל בין האחרונים עוסק במצב שבו בעל קורא אחד התחיל לקרוא את המגילה, אך באופן לא צפוי לא הצליח להשלים את קריאתו. כאמור, דעת רוב הפוסקים שבדיעבד יכול בעל הקורא השני להמשיך מן המקום שבו הפסיק הראשון, ואינו צריך לחזור ולקרוא את המגילה מתחילתה. אלא שיש מן הפוסקים הסבורים שהדבר נכון לא רק בדיעבד, אלא גם לכתחילה.
הלכה למעשה, כאשר קבוצת חיילים מבקשת לשמוע את קריאת המגילה כהלכתה, ואין מי שיכול להכין את הקריאה כולה, רשאים החיילים לחלק את הקריאה בין מספר קוראים. אמנם, חשוב להקפיד שכלל בעלי הקריאה יהיו נוכחים בכל הקריאה מתחילתה, ויתכוונו לצאת ידי חובה בברכות של בעל הקורא הראשון.