בפרשתנו, בלק מלך מואב מבין שכדי להילחם עם בני ישראל עליו להשתמש בטקטיקה מיוחדת, שכוח צבאי לבדו לא מספיק. הוא פונה לבלעם: "וַיֵּלְכוּ זִקְנֵי מוֹאָב וְזִקְנֵי מִדְיָן וּקְסָמִים בְּיָדָם וַיָּבֹאוּ אֶל בִּלְעָם". מהו אותו קסם?
הרש"ר הירש מסביר שקסם הוא השפעה החורגת מדרך הטבע, השפעה שמאפשרת למשתמש בו לדעת את הצפון בעתיד. הידיעה מה יקרה בעתיד עוזרת לנו להכריע אם לבצע מעשה או לחדול ממנו. הקסמים של בלעם היו אמורים לגלות לבלק מהי דרך הפעולה הנכונה כדי לנצח את ישראל. הציפייה ממנו הייתה גם לחזות את העתיד וגם להשפיע עליו באמצעות קללה.
בברכה השנייה שיוצאת מפיו של בלעם, הקב"ה מסביר לבלעם ולבלק, ובעצם גם לנו, למה זו לא הדרך הנכונה לפעול: "כִּי לֹא נַחַשׁ בְּיַעֲקֹב וְלֹא קֶסֶם בְּיִשְׂרָאֵל כָּעֵת יֵאָמֵר לְיַעֲקֹב וּלְיִשְׂרָאֵל מַה פָּעַל אֵ-ל". הקסם מנסה להתערב בחוקי הטבע ולשנות אותם. בלק ובלעם יכולים לחשוב שהנבואה, השכינה, המכות, קריעת הים הם הקסמים של ישראל, ולכן יש לפעול נגדם בקסמים חזקים יותר. אך למעשה אותה השגחה אינה יוזמה של ישראל, אלא חלק מסדר הדברים הטבעי בקשר בין הקב"ה לישראל.
כאשר השכינה וההשגחה אינם קסמים חיצוניים אלא חלק מטבע פנימי, מה שיכול להזיק לישראל אינו קסם משוכלל או צבא חזק, אלא כאשר העם חורג ושובר את הטבע שלו. בסוף הפרשה, כאשר "וַיָּחֶל הָעָם לִזְנוֹת אֶל בְּנוֹת מוֹאָב", שם הוא מפסיד.
בעשור האחרון ניתן לשמוע על המושג "חד קרן" (Unicorn) ככינוי לסטארט-אפ ששוויו מוערך במיליארד דולר ומעלה. הבחירה בחד קרן מראה עד כמה ההצלחה היא נדירה וגם מתארת את הממד הקסום שיש לאותן חברות. סטארט-אפים רבים סומכים על קסמים. הם למעשה מנבאים את העתיד ומוכרים אותו למשקיעים, וכך מצליחים לצמוח כשהמוצר עדיין בגדר רעיון גולמי או חזון.
הפרשה מתארת כי סוג כזה של קסם בהחלט יכול לעבוד באזורים מסוימים. לבלעם הרי היה מוניטין כקוסם ומנחש עוד טרם המפגש עם בלק ושליחיו. יחד עם זאת, אדם שסומך רק על קסמיו, או על קסמו האישי, עשוי להיכשל כאשר הוא נפגש עם מציאת שפועלת אחרת. מעבר לניחושים כלכליים מושכלים וקריאת השוק, על האדם או החברה לבסס גם תשתית טבעית-ערכית שתוביל אותו מעבר להחלטה עסקית כזו או אחרת. ערכים כגון יושרה, זהירות, קשר עם הלקוח וכדומה. כאשר אין תשתית כזו, החברה יכולה ליפול בדיוק במקום שלא היה בתחזיות, אולי בדומה לישראל במפגש עם בנות מואב.