הישגים אדירים לארבעת חברי משלחת התלמידים הישראלית, שזכו ב-4 מדליות באולימפיאדה הבין לאומית לכימיה IChO, שהתקיימה באיחוד האמירויות הערביות. צעיר חברי המשלחת, יהונדב מרינברג, תלמיד כיתה י' בישיבת הר עציון לצעירים, אלון שבות, שזכה במדליית כסף, מספר על עצמו ומשתף ברגעים המרגשים
2 מדליות זהב ו-2 מדליות כסף קטפו חברי המשלחת הרשמית של מדינת ישראל לאולימפיאדה הבינלאומית לכימיה: איתמר בן שמואל מרמת גן, תלמיד כיתה י"א בבית הספר הכפר הירוק – מדליית זהב; יונתן גונטמכר מראשון לציון, תלמיד כיתה י"ב בבית הספר הגימנסיה הריאלית ע"ש קררי – מדליית זהב; עומר זכריה בן-עמי מתל אביב, תלמיד כיתה י"ב בבית הספר עירוני ד' – מדליית כסף; ויהונדב מרינברג ממזכרת בתיה, תלמיד כיתה י' בישיבת הר עציון לצעירים, אלון שבות – מדליית כסף. הודות להם, השתבצה ישראל בעשירייה הראשונה בדירוג העולמי. האולימפיאדה IChO התקיימה באיחוד האמירויות הערביות, בהשתתפות לא פחות מ-90 מדינות.
זוהי השנה הראשונה של יהונדב מרינברג בנבחרת ישראל בכימיה, שבמסגרתה השתתף באולימפיאדה הבינלאומית בכימיה. לאורך השנה האחרונה התאמן ולמד רבות במסגרת הנבחרת לקראת המיונים למשלחת.

"נחשפתי לכימיה לראשונה בכיתה ח', במסגרת הנבחרת הצעירה במדעים (תוכנית הכנה לנבחרות התחרותיות)", מספר יהונדב. "בחרתי אז להתמקד בכימיה, מפני שמצד אחד כימיה היא מדע שימושי מאוד, שמתאר הרבה תופעות בעולם ומתקשר לנושאים עם חשיבות מעשית כמו תרופות ואנרגיה; מצד שני, כימיה נשענת על הרבה מתמטיקה ורעיונות תיאורטיים. בנוסף, בכימיה החומר הוא לא רק תיאורטי ויש חשיבות רבה לביצוע ניסויים וללמידה מעשית, ובאולימפיאדה עצמה 40% מהציון נקבע במבחן מעבדה מעשי. התחום שהכי מעניין אותי בכימיה הוא כימיה אורגנית, שעוסקת בתרכובות מבוססות פחמן ובתגובות שלהן", הוא מוסיף.
איך מגיבים החברים ובני המשפחה למצוינות המוקדמת שלך בתחום מדעי אקדמי?
"גם המשפחה וגם החברים מאוד תמכו בי ועזרו לי. כולם שמחו איתי כשהודיעו לי שהתקבלתי למשלחת וכשזכיתי במדליה, אבל גם עזרו לי כשהיו כישלונות בדרך, ואני מאוד מודה להם".
בניגוד לנערים רבים בגילו, יהונדב לא חבר בתנועת נוער ולא 'חי' ברשתות חברתיות, אבל חיי החברה שלו פעילים ופורחים. "בגלל שהישיבה היא פנימייתית, אני כמעט כל הזמן עם חברים בזמן הפנוי. לאורך השנה האחרונה והלימודים בנבחרת, היה לי מאוד חשוב שהנבחרת לא תשתלט לי על כל הזמן הפנוי, כדי שיהיה לי גם זמן עם חברים", הוא מסביר.
איך הרגשת לייצג את ישראל? האם חווית איזושהי אנטישמיות?
"הרגשתי גאווה גדולה לייצג את המדינה ולהניף את הדגל בתקופה הזו. כנבחרת, התרגשנו במיוחד כשהבנו שהיינו אחת הנבחרות הטובות בעולם ועקפנו נבחרות חזקות של הרבה מדינות אחרות. כמעט כל המתמודדים מהמדינות האחרות היו מאוד ידידותיים ונחמדים, וגם מצוות התחרות לא הרגשנו שום אנטישמיות".
הפסגה הבאה של יהונדב היא תחרות בינלאומית בכימיה אחרת, שהשנה הוא לא הצליח להתקבל למשלחת אליה. "בשנה הבאה אני רוצה לטוס ולהצליח גם בתחרות הזו. ובאופן כללי, המטרה היא להמשיך ללמוד ולהעמיק בכימיה ובנושאים אחרים, גם בלי קשר לתחרויות, פשוט ללמוד לשם הלימוד", הוא אומר.
חוץ מכימיה, מה עוד אתה אוהב ללמוד או לעשות?
"אני אוהב את לימודי הקודש בישיבה, והם מאוד חשובים לי. חוץ מזה, אני אוהב לשבת ולדבר עם החברים מהישיבה".
"הרגשתי גאווה גדולה לייצג את המדינה ולהניף את הדגל בתקופה הזו. כנבחרת, התרגשנו במיוחד כשהבנו שהיינו אחת הנבחרות הטובות בעולם ועקפנו נבחרות חזקות של הרבה מדינות אחרות"

פרופ' זאב גרוס, ראש הפרויקט מטעם הטכניון, בירך על ההישג של יהונדב וחבריו למשלחת: "התרגשתי מאוד לראות את חברי המשלחת המוכשרים שלנו עומדים על הבימה עם דגל ישראל באירוע בינלאומי, ביום י"ז בתמוז, שבו אנו מציינים בצער את הבקעת חומות ירושלים לפני 1,955 שנה. אוסיף גם כי בימים בהן מרכז הכובד המדעי/טכנולוגי עובר טלטלה בינלאומית, חשוב יותר מתמיד להמריץ את הדור הצעיר במדינה שלנו להצטיין במדע היסודי ביותר – כימיה".
