כפי שציינו בשבוע שעבר, הפרקים האחרונים של ספר שופטים יושבים תחת הכותרת "בימים ההם אין מלך בישראל". בפרק י"ז אימו של מיכה בחרה להקדיש כסף לעשיית פסל ומסיכה לכבוד הקב"ה. מיכה מקים סביבו מקדש ואף מגייס לטובת כך איש לוי להיות לו לכהן. הדברים הללו נעשים בתקופה בה אין הנהגה ועל כן גם החוקים החברתיים לא מכווינים את הפרט להתנהגות נכונה. פרק י"ח מראה את ההשפעה של חוסר ההנהגה, לא רק על היחיד אלא גם על שבט שלם- שבט דן.
הפסוק הראשון מתאר כי שבט דן מחפש להרחיב את נחלתו ושולח נציגים לרגל את הארץ ולחקור אותה, בדומה למה שעשו יהושע ומשה לפניהם. יחד עם זאת, כאשר הם מגיעים לבית מיכה, נראה כי המצוקה שלהם נובעת לא רק מרצון להרחיב את השטח אלא גם מתחושה שאין להם מי שיוביל אותם.

severin-hoin-unsplash
כאשר לארגון, משפחה או שבט יש חוסר בהנהגה- או מכיוון שהמנהיג לא קיים או במצב שהוא לא משמעותי או לא מתפקד, תמיד יהיה מישהו שיתפוס את המקום הזה. במקרים נפוצים, אדם דומיננטי מתוך הארגון ייכנס לתוך הוואקום, או מתוך שאיפה לגדול ולהנהיג או מתוך העובדה שהאחרים בטבעיות נושאים אליו עיניים.
ניתן לראות בפסוקים שבני שבט דן בחרו חמישה אנשים לרגל עבורם, הם סומנו ע"י המשפחה כאנשים שניתן לסמוך עליהם, עתודה ניהולית. יחד עם זאת, במציאות ללא הנהגה רוחנית , אותה עתודה מרגישה חוסר וכך הם מוצאים את עצמם בבית מיכה- לוקחים בכוח את הפסל וגם את הכהן. הם מבקשים, או דורשים, ממנו- "הְיֵה לָנוּ לְאָב וּלְכֹהֵן." עד כדי כך הם מרגישים תלושים, שהם לא מחפשים רק תיווך לעבודת ה', הם מרגישים יתומים ומחפשים אב.
ניתן ללמוד מהסיפור עד כמה חזק הצורך במנהיגות. החוסר שנוצר גורם לאנשים לחפש אקטיבית ישועה ותמיכה גם במקומות רחוקים ומפוקפקים. במציאות ללא מנהיגות, תתפתח לעיתים מנהיגות טבעית, אך בהיעדרה, ניתן לראות כיצד שרלטנות ושקרים נושאים ראש. כאשר אנשים אבודים, ללא אב, מורה או מנהל, זה המקום בו שקרים או קונספירציות חסרות ביסוס אך שעושות סדר מדומה ומציעות ישועה, יכולות להיטמע ולתפוס מקום.
מסופו של הסיפור ניתן ללמוד על סופם האפשרי של השרלטנים עצמם, מיכה יצר פיתרון רוחני חדש, הוא ניצל את הצורך של הסביבה ונתן מענה. אולם, הוא לא הביא פנימה משהו מסגולותיו האישיות. על כן, למרות שפסל מיכה תפס מקום, מיכה מצא את עצמו בחוץ.
