Facebook Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

"…ארדוף אשיג אחלק שלל…" וביזת מצרים

מערכת שבתון ט״ז באב ה׳תש״פ (אוגוסט 6, 2020) 6:57 pm אין תגובות

ג. אברהם
אלון-שבות

המסופר בספר "שמות" י"ב, ל"ה שעל סף היציאה ממצרים שאלו אבותינו משכניהם "כלי כסף כלי זהב ושמלות", ולכאורה לא התכוונו להשיבם, מעורר מבוכה ותהיות ברמות שונות.
ברמה המשפטית – יש לדון אם חלה חובת השבה על הכלים השאולים, או שניתן לקזז את שווים כנגד הלנת שכר עבודת הפרך או כנגד נכסי דלא ניידי שהשואלים השאירו במצרים. יצוין שבמסכת סנהדרין צ"א. מסופר שהמצרים הגישו בפני אלכסנדר מוקדון תביעה משפטית להשבת הכלים השאולים והיהודים לא התגוננו בטענה שאין עליהם חובת השבה, אלא הגישו תביעה שכנגד לתשלום שכר עבודת הפרך.
ברמה המוסרית – גם אם אין חובה משפטית להשבת הכלים השאולים, הניתן להצדיק את גניבת דעתם, לכאורה, של השכנים שהשאילו בהנחה שהכלים יוחזרו להם. התדמית השלילית שדבקה בעם ישראל, בעקבות זה, מובעת בפירושו הארוך של אבן עזרא לשמות ג', כ"ב: "ויש מתאוננים ואומרים כי אבותינו גנבים היו".
ברמה הדתית – גוברת המבוכה דווקא בעקבות תשובת אבן עזרא ל"מתאוננים": "…כי מצווה עליונה הייתה, ואין טעם לשאול למה, כי ה' ברא הכל והוא נותן עושר למי שירצה ויקחנו מידו ויתננו לאחר ואין זה רע". ההנחה שהוראת ה' לשאול את הכלים מיתרת את ההתמודדות עם ההיבט המוסרי, אינה מתיישבת עם תגובת אברהם כאשר ה' גילה את כוונתו להפוך את סדום: "השופט כל הארץ לא יעשה משפט" (בראשית י"ח, כ"ה). אברהם לא השיב לעצמו שה' מעניק חיים למי שירצה ואין זה רע אם יטול חייו גם אם הוא צדיק.
תשובת אבן עזרא אינה מתיישבת גם עם הנמקת הדרישה לשמירת המצוות ע"י משה בספר דברים (ד', ו'-ח'): "כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים אשר ישמעו את כל החוקים האלה ואמרו: רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה…אשר לו חוקים ומשפטים צדיקים ככל התורה הזאת". הרי שמשפטי ה' אמורים להיות צדיקים גם "לעיני העמים". בהנחה זו קובע רבנו חננאל: "חס ושלום שיתיר הקב"ה לגנוב דעת הבריות, שישאלו כלי כסף וזהב ולא ישיבו להם"!.
פתרונם של רבנו חננאל ואחרים, בעקבות רס"ג, מניח שהכלים נתבקשו וניתנו במתנה. לביסוס הטענה שלשון שאילה יכול לסבול גם משמעות זו מובאים פסוקים אלה: "אשאלה מכם שאלה ותנו לי איש נזם שללו" (שופטים ח', כ"ד): "שאלה אחת קטנה אנוכי שואלת מאיתך…יתן את אבישג השונמית לאדוניהו" (מל"א ב', כ'-כ"א): "שאל ממני ואתנה גויים נחלתך" (תהלים, ב', ה').
חולשתו של פתרון זה בכך שבכל הדוגמאות המצוטטות נאמרה לשון נתינה ובעניינו: "וישאילום".
ספורנו אינו נזקק להנחתו של אבן עזרא ואינו נדחק לפרש את השאילה כמתנה. לשיטתו מדובר בשאילה על מנת להשיב, אבל המרדף של מצרים אחריהם במטרה "לחלק שלל" "היה בדין מידה כנגד מידה שלל הרודפים לנרדפים, כמנהג בכל מלחמה". אפשר שגם חז"ל רומזים לפתרון זה בכנותם את הכלים השאולים בשם "ביזת מצרים", ואין ביזה אלא שלל מלחמה.
מן ההנחה שלכתחילה שאלו על-מנת להשיב נובע שלכתחילה יצאו על-מנת לשוב, ורק אחרי שישיבו מה ששאלו היו אמורים לצאת לצמיתות. בכך מתיישבת גם הוראת ה' למשה שיאמר לפרעה: "נלכה נא דרך שלושת ימים במדבר ונזבחה לה' אלקינו" (שמות ג', י"ח). גם זה לא נאמר לגנוב דעתו של פרעה כי באמת התכוונו לשוב, בטרם יצאו לצמיתות אחרי השבת הכלים. אין סתירה להנחה זו מהכתוב: "וחיזקתי את לב פרעה ורדף אחריהם" (י"ד, ד') כי מטרת המרדף לא הייתה אמורה להיות "…אחלק שלל…אריק חרבי תורישמו ידי" (ט"ו, ט'), אלא להשיב את העבדים לעבדותם.
הראציונל בגאולה הדו-שלבית, כאמור, יובן מהתבוננות בחילופי הדברים בין ה' ומשה במעמד הסנה. ה' אומר למשה: "לכה ואשלחך אל פרעה והוצא את עמי בני ישראל ממצרים" (ג', י') ומשה מנסה להשתמט משליחות זו בארבע טענות:
האחת – "מי אנכי כי אלך אל פרעה וכי אוציא את בני ישראל ממצרים" (ג', י"א). טענה זו מתאימה לעניו מכל אדם אבל עניינית אין בה ממש. מי מתאים לדבר אל פרעה יותר ממשה שגדל בביתו? ומי מתאים להנהיג את העם יותר ממי שהוכשר למנהיגות כנסיך מצרי?
השנייה – "ואמרו לי מה שמו מה אומר אליהם" (ג', י:ג). ועל כך קיבל תשובה: "כה תאמר אל בני ישראל אהי' שלחני…ה' אלקי אבותיכם…שלחני אליכם וגו'".
שלישית – "והן לא יאמינו לי ולא ישמעו בקולי כי יאמרו לא נראה אליך ה'" (ד', א). לכאורה פתר לו ה' גם בעיה זו במתן שלושת האותות: "למען יאמינו כי נראה אליך ה'..".
הטענה הרביעית – "לא איש דברים אנכי…כי כבד פה וכבד לשון אנכי" (ד', י'). גם על זה קיבל תשובה מספקת: "מי שם פה לאדם…הלא אנכי ה' לך ואנכי אהיה עם פיך והוריתיך את אשר תדבר" (ד', י"א-י"ב).
טענותיו של משה נסתתמו לכאורה, אבל הוא המשיך להתעקש: "שלח נא ביד תשלח" (ד', י"ג). הסיבה נעוצה בטענתו: "והן לא יאמינו לי וגו'" שלמעשה לא באה על פתרונה. ה' בעצמו אומר: "והיה אם לא יאמינו לך…לקול האות הראשון…והיה אם לא יאמינו גם לשני האותות" (ד', ח'-ט'), הרי שאין בכוח האותות לשכנע את הספקנים "שהמאמין לפי האות יש בליבו דופי, שאפשר שיעשה האות בלט וכישוף" (רמב"ם הלכות יסודי התורה ח', א').
משה לא מאמין בכוחו לשכנע את העם שיצאו בעקבותיו ממצרים בלי רשות מפרעה ומבלי שיוכל להוכיח כי הוא פועל בשליחות ה'. ה' מסכים איתו שלבעיה זו אין בינתיים פתרון ואף רומז לו שגם הוא בעצמו עלול להסתפק אם מעמד הסנה לא היה תעתועי שרב והזיות "וזה לך האות כי אנכי שלחתיך בהוציאך את העם ממצרים תעבדון את האלקים על ההר הזה" (ג', י"ב). רק כשה' יתגלה לו, וידבר אתו, בנוכחות שישים ריבוא עדים יסור הספק מלבו ומלב העם, ככתוב: "הנה אנכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם" (י"ט, ח').
מתחייב מזה שלפני "זמן חרותנו", שלא בהסכמת פרעה עליהם לצאת ברשותו ל"זמן מתן תורתנו", שבעקבותיו תתבסס האמונה בשליחותו של משה ויצאו לצמיתות בלי הסכמתו של פרעה. כדי שלא יגיעו למעמד הר סיני בבלויי עבדותם, הם שואלים תכשיטים ושמלות שבדעתם להשיב לפני שייצאו לצמיתות "ביד רמה". במפלתו של פרעה בים סוף ישראל נפטרו מחובת ההשבה, ובנוסף ראו את היד הגדולה אשר עשה ה' במצרים "ויאמינו בה' ובמשה עבדו" במידה שאפשרה את המשך המסע להר סיני למרות הנפילות בדרך.

פסח תשס"ו

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

חברי הכנסת החדשים בחרו עבור "שבתון" את 12 מדליקי המשואות שלהם
השופט אליקים רובינשטיין: נס החרות אז ועתה
ברית ומילה
הוא שואל את עצמו
פסח

|להציג את כל הפוסטים של מערכת שבתון


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן שמולי

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

דור הסנדוויץ'

להמשך קריאה »

יום ביומו

להמשך קריאה »

מה ההבדל בין "בעזרת ה'" לבין "ברוך ה'"?

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס