הרב חגי לונדין
ר"מ בישיבה הגבוהה-הסדר חיפה
תשובה
על פי רוב, המושגים 'תשובה' או 'חזרה בתשובה' מובנים כתיקון מעידה של האדם: החוטא שסטה מאורח החיים התקין, מתחרט על כך ופותח בתהליך המשיב אותו אל המסלול הנכון, תהליך המורכב מכמה שלבים – חרטה על העבר, עזיבת החטא, וידוי וקבלה לעתיד. הבנה זו, למרות נכונתה, מדברת על התשובה כמציאות מקרית המתבקשת רק כאשר ארע תקלה הזוקקת תיקון. המדרש (תנא דבי אליהו רבה, פל"א) מרים את מבטנו לתשובה מסוג אחר. על פי המדרש "תשובה קדמה לעולם", כלומר, התשובה איננה אך תיקון כישלונותיו האישיים של האדם הקורים פעם בפעם אלא הכח המניע את המציאות כולה. הרב שמעון סטרליץ, אחד מתלמידיו הגדולים של הרב קוק, במאמרו הפנומנלי "התשובה לאור הסתכלותו של רבינו" (מופיע בסוף 'אורות התשובה' במהדורת אור עציון) מסביר כי אין מדובר כאן על התשובה במשמעותה המצומצמת, כתיקון משבריו האישיים של הפרט – אלא על התשובה המשמשת כאידיאל העליון של החיים. על פי דבריו, ביסוד המציאות עומדת ה'תשובה' כלומר השאיפה להתקדמות. אף קודם החטא כבר קרוי האדם לשוב בתשובה, ויתרה מכך – לא רק האדם זקוק לתשובה אלא ההויה כולה: הדומם, הצומח והחי, מפני שהתשובה "איננה רק איזה ברק הנופל בחשכת הליל של החטאים ומאיר את דרך האדם אלא יסוד מתמיד של החיים כולם, הפועל את פעולתו החיונית, בהמריצו את אישי ההויה כולה לקראת התקדמותם והתפתחותם השלמה" (שם). כלומר, ישנו תהליך אבולציוני השורה בקוסמוס כולו, יצר החיים הדוחף את ההויה כולה להתקדם הן במימד הביולוגי ועל אחת כמה וכמה במימד הרוחני. המציאות העולמית הולכת ומתעלה ואנו קרואים להתאחד עמה. התביעה השכלית להבין טוב יותר, ללמוד יותר, להיות מוסרי יותר, להשתכלל מכל הבחינות כולן – בטכנולוגיה, במדע, ברפואה, בחקלאות, בלאומיות, באהבה, באמונה, בתורה, במצוה ובכל כוחות החיים כולם – היא היא עניינה של התשובה.
על פי כיוון חשיבה זה מובן כי האדם קרוי אל התשובה לא רק אחר כשלון, אלא בכל רגע מחייו. כל השתפרות מסוג כלשהי, תיקון זווית מסויימת בחיים – נכללים הם בגדר 'תשובה'. האדם השלם הוא אשר "כל ימיו בתשובה" (שבת קנג, א), כלומר, האדם העוסק בשיפור מתמיד של אישיותו והעולם הסובב אותו (יש המסבירים בדרך זו את דבריו הידועים של רבי אבהו במסכת ברכות כי ב"מקום שבעלי תשובה עומדים עומדין, צדיקים גמורים אינם עומדין", כלומר מי שנמצא בעיצומו של תהליך שיפור יש בו בחינה הגדולה מצדיק 'גמור' – אדם שהגיע למעלה עליונה אולם 'גמר' וחתם את התקדמותו בשלב זה או אחר).
התשובה הינה תנועת העולמים כולם המאחדת את הקוסמולוגיה הכללית עם הפסיכולוגיה הלאומית והאישית. האנושות כולה הינה בבחינת איברים במציאות האלוהית ההולכת ומתקדמת ועצם העמידה במקום – היא החטא: "העקשנות לעמוד תמיד בדעה אחת, ולהתמך בה בחבלי החטאת שנעשו למנהג, בין במעשים, בין בדעות, היא מחלה הבאה מתוך שיקוע בעבדות קשה, שאינה מניחה את אור החרות של התשובה להאיר בעוצם חילה. כי התשובה היא שואפת לחופש מקורי אמיתי שהוא החופש האלוהי שאין עמו שום עבדות" (אורות התשובה ה, ה).
תשס"ז