ותלך לדרוש את ה'
הרב יהושע בן מאיר, ראש ישיבת ההסדר שבות ישראל – אפרת
"ויתרוצצו הבנים בקרבה ותאמר אם-כן למה זה אני, ותלך לדרוש את-ה'. ויאמר ה' לה, שני גיים בבטנך ושני לאמים ממעיך יפרדו, ולאם מלאם יאמץ ורב יעבד צעיר"
רבותינו מפרשי המקרא נתקשו רבות בפירוש פסוקים אלו, וכבר כתב רש"י ז"ל: 'על כרחך המקרא הזה אומר דרשני'. תורתינו, תורת הנצח, אומרת דרשני לכל דור ודור, לפי מאורעות הדור ולפי צרכי הדור.
בפירוש 'ויתרוצצו הבנים בקרבה' כתב רש"י: "דבר אחר, מתרוצצים זה עם זה ומריבים בנחלת שני עולמות'. וממשיך רש"י ומפרש "לדרש את ה' – שיגיד לה מה תהא בסופה". [על פירוש זה השיג הרמב"ן "לא מצאתי דרישה אצל ה' רק להתפלל"]. ניתן ל'דרוש' בכוונת המקרא לפי רש"י ז"ל, שרבקה הרגישה שהתאומים בבטנה רבים ומתווכחים כל הזמן. לכן הלכה לדרוש את ה', לדין תורה בבית דין של שם ועבר, 'שיגיד לה מה תהא בסופה', איך ע"פ דין תורה וההלכה אפשר להכריע את הסכסוך שבין שני בניה.
על כך ענה לה ה', 'שני גיים בבטנך ושני לאומים ממעיך יפרדו'. כאשר מדובר בסכסוך בין שני גויים, שני לאומים, אין מקום להכרעה בדין. זהו גם המסר העולה מסיפור הבארות (פרק כו, כ-כב). כאשר יש 'שטנה', ועם 'המתונים' יש 'עשק'. עלינו לחזק את כוח המגן שלנו, ולהבטיח שבמידה וחלילה יעמידונו במבחן של 'לאם מלאם יאמץ' נצא וידינו על העליונה 'ורב יעבוד צעיר'. רק כאשר יראו 'כי-היה ה' עמך' (שם, כח) – 'הרחיב ה' לנו ופרינו בארץ' (שם, כב).
אולם כאשר יש סכסוכים בתוכנו, בין איש לאחיו, שם צריך ללכת 'לדרוש את ה'. דין תורה הוא דרך להכרעת סכסוכים ממוניים בין אדם לחברו, כדברי הנביא זכריה (ח, טז) "אלה הדברים אשר תעשו, דברו אמת איש את רעהו, אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם", ואז (שם פסוק יט) "והאמת והשלום אהבו".
ב"ה בימינו הולכים ומתרבים בתי הדין לממונות 'בכל שעריך', בכל עיר ועיר בישראל. הולכים ומתרבים הפניות של אזרחים 'לדרוש את ה', לבתי הדין לממונות, מתוך רצון לפתור סכסוכים אלו בדרך מהירה ויעילה, ואם זאת ע"פ עקרונות הצדק והיושר הנצחיים של תורת ישראל. זאת, כמקובל בעם ישראל מדורי דורות, בהמשך להדרכתה של רבקה אמנו 'ותלך לדרוש את ה'.
יחד עם זאת גם נדרוש את ה' כפירוש הרמב"ן, ונרבה בתפילה שיהי רצון ובמהרה בימינו יתקיים בנו חזון הנביאים של 'וכתתו חרבותיהם לאיתים', ולא ישאו עוד גוי אל גוי חרב, ולא ילמדו עוד מלחמה וגם הסכסוכים שבין 'לאום ללאום' יפתרו בדרך של משפט וצדק.
תשס"ז
ותלך לדרוש את ה'
השארת תגובה