משפטים אלו נכתבו בדם
פרשה וסרט פרשת משפטים
גלעד פרי, מרצה לקולנוע, מורה ומחנך
בינואר 2009, דקות ספורות לאחר ההמראה מנמל תעופה בניו יורק, נתקל המטוס שהטיס סאלי סאלנברגר, בלהקת אווזים שהשביתו את שני מנועיו. בלית ברירה סאלי החליט לנסות להנחית את המטוס על נהר ההדסון הקפוא. ההחלטה הייתה מסוכנת, לא היה לה תקדים, אך היא הצליחה והובילה להצלת חייהם של 155 הנוסעים ואנשי הצוות.
זהו רק חלקו הראשון של הסיפור, שעליו מתבסס הסרט 'סאלי, הנס על ההדסון' של קלינט איסטווד. החלק השני, ההרואי פחות, עוסק בבירוקרטיה. בעוד שהטייס נחשב לגיבור בקרב הציבור, 'המועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה' מאשימה אותו בהחלטה המסוכנת- במקום לנסות לחזור לשדה תעופה סמוך, סאלי בחר באופציה המסוכנת ביותר, מה חשובה התוצאה, הצלת חיי כי הנוסעים, אם הטייס בחר להתעלם מהנהלים? בעיניהם סאלי במקרה הרע פושע, ובמקרה הטוב רשלן, הוא בטח איננו גיבור.
גיבור, או לא? קלינט איסטווד עוסק בשאלה הזו בסרט, ומניח שהחיים עצמם מורכבים יותר מהספר שאנחנו מקבלים. גם הישראלי הפשוט, שעד לא מזמן היה עבד, מקבל ספר. מותר ואסור, צריך ומיותר, איך אומרים בצבא? הוראות אלה נכתבו בדם. אין אפשרות לערער עליהן. ייקח קצת זמן לקרוא אותו, וקצת יותר כדי להפנים, בכל זאת- המעבר משפל המדרגה לעם סגולה הנושא באחריות עצומה הוא לא פשוט בכלל.
אך אי אפשר לקבל אך ורק את הספר- התורה שבכתב, בלעדיי התורה שבעל פה שהשתלשלה ועברה במסורת. הרי אותה תורה, דווקא מתוך חילוקי הדעות והאי ההסכמות הרבות שבה, מכוונת גם לאותם מצבים אפורים, לאותה רוח של ההלכה שמבינה שבתוך החוקים הנוקשים מנסים לתמרן בני אדם ולא מכונות.
אי אפשר לקרוא את פרשת משפטים בלעדיי התורה שבעל-פה, ילדים שאינם תופסים מורכבויות מבינים שפה מוחלטת ואבסולוטית: 'המשפטים אלו נכתבו בדם'. גם אלו שהיו אתמול עבדים תופסים את העולם כך, וזה חשוב. זה הבסיס.
אבל רגע, זה לא הכול. בעוד זמן לא רב, עם ישראל, כשיתמודד עם החיים שלו בעצמו, כשיתבגר ויצא לעולם, יגלה כמה שהוא רחב ומורכב יותר, ושלפעמים כדי להיות גיבור, כמו הטייס בסרט 'סאלי', צריך להיות חכם, ולא רק צודק.
(משפטים תשפ)
משפטים אלו נכתבו בדם
השארת תגובה
