הבחירה של עם ישראל באמירת 'נעשה ונשמע', לבחור לקבל על עצמם מראש, עוד לפני הנשמע, היתה שיא של הבחירה האנושית בהיסטוריה – מעין מגה-בחירה. את השלכותיה הננו חיים וחווים מידי יום דורות רבים אחריה.
לבחירה של עם ישראל קדם, עפ"י חז"ל, מהלך בו ניתנה אפשרות אמתית, לכל האומות, לבחור בתורה. כל האומות בחרו שלא לקבלה, כל אחת מטעמיה: "כשנגלה הקדוש ברוך הוא ליתן תורה לישראל לא על ישראל בלבד הוא נגלה אלא על כל האומות. תחילה הלך אצל בני עשו אמר להם: מקבלים אתם את התורה? אמרו לו: מה כתוב בה? אמר להם? לא תרצח! אמרו: כל עצמם של אותם האנשים ואביהם רוצח הוא וכו'. הלך אצל בני עמון ומואב וכו'. הלך אצל בני ישמעאל וכו'. וכן לכל אומה ואומה שאל להם אם מקבלים את התורה וכו'. כיון שראה הקדוש ברוך הוא כך נתנם לישראל. וכו'" (ספרי דברים פיסקא שמג). הרמח"ל, בשונה מהמהר"ל, מבאר את דברי חז"ל כפשוטם. גם לאומות היתה אפשרות מוחלטת לבחור לקבל את התורה (רמח"ל דרך ד' ח"ב פ"ד).
כח הבחירה של האדם הוא הכח המייחד אותו משאר היצורים. הוא בבחינת 'צלם אלוקים' שבו. להחליט ולבחור באופן חופשי לחלוטין, על פי רצון פנימי עצמי, ולא מתוך תכתיב, הכרח חיצוני, או כפיה כלשהי. הבחירה היא המפתח לעשיה של האדם, להתנהלותו ולקבלת האחריות שלו על מעשיו. ככל שהאנושות התקדמה כך היא ביקשה לעגן את חופש הבחירה האנושית ולצמצם את הכפייה החיצונית המכתיבה לאדם את החלטותיו.
אולם, במקביל לכך חלה התקדמות גם בדרכים שבהן בעלי ענין מבקשים להשפיע על ההחלטות של היחיד והחברה ולעקוף בצורות שונות ומתוחכמות את מנגנוני הבחירה. עולם השיווק, הפרסום, היח"צנות ועיצוב דעת הקהל הפך להיות מרכיב מרכזי ומשמעותי בעולם החופשי לכאורה. הם משתמשים בכלים פסיכולוגיים מגוונים ובמחקרים על מבנה הנפש ועל תהליכי קבלת החלטות במטרה לעקוף את מנגנוני הבחירה החופשית ולהשפיע על הבחירה. לרשותם מגוון אמצעי פרסום, תקשורת ורשתות חברתיות, שבהם הם משתמשים כדי לקדם את האינטרס השיווקי שלהם. הם משתמשים בנראות רועשת כדי למשוך תשומת לב ולייצר דימוי מתוחכם ומושך למושא השיווק, כדי שיגרום לבחור בו. בשיטות שונות של אינדוקטרינציה ושטיפת מח הם מבקשים לנצל את עומס המידע שגורם לזיכרון קצר מועד כדי להשכיח דברים לא רצויים מהעבר, לעורר תשומת לב לגבי דברים מסוימים כדי להסיח את הדעת מדברים אחרים ולא רצויים, להפיץ ספינים בתקשורת כדי לעצב את התודעה, להפיץ מידע שקרי – פייק ניוז, ולאחרונה גם השתקה, כדי לגרום לעמימות שתסתיר תפיסות שעלולות להיתפס כבעיתיות ושנויות במחלוקת.
האדם המודרני נמצא בזירת קרב. גופים שונים נלחמים על הבחירה שלו. אולם הקרב הוא לא רק על מה לבחור, אלא על עצם היכולת לבחור בכוחות עצמו, ולממש את בחירתו החופשית. האבסורד הגדול הוא שהאנושות מודעת להשפעות שמופעלות עליה ובכל זאת היא מוצאת את עצמה פעם אחר פעם נופלת ברשתן ומאבדת למעשה את הבחירה החופשית שלה.
תקופת 'בחירות' היא שעתם הגדולה של היח"צנים, ומעצבי דעת הקהל שמבקשים לשווק לנו את לקוחותיהם הפוליטיים.
דווקא בשעה זו נדרש האדם לחדד את עצמו ואת כלי הבחירה שלו לבחירה חופשית מחושבת ואמתית, כדי שלא תיהפך לתקופת איבוד הבחירה.
(יתרו תשעט)
הקרב על הבחירות
השארת תגובה