הרב ד"ר חנן יצחקי
מכללת אפרתה
ר' נחמן מברסלב (ליקוטי מוהר"ן תורה קצ) שואל שאלה טובה: עוד לפני מתן תורה, משה עולה להר סיני והקב"ה מבטיח לו שעם ישראל יהיה לממלכת כהנים וגוי קדוש (שמות יט ג-ו). מיד לאחר מכן בני ישראל מגיבים בהתלהבות לדברי ה', ומשה מעביר את הדברים בחזרה לקב"ה: "וַיַּעֲנוּ כָל-הָעָם יַחְדָּו וַיֹּאמְרוּ, כֹּל אֲשֶׁר-דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה; וַיָּשֶׁב מֹשֶׁה אֶת-דִּבְרֵי הָעָם, אֶל ה' " (פסוק ח). הקושי מגיע בסוף הפסוק הבא: " וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן, בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ, וְגַם-בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם; וַיַּגֵּד מֹשֶׁה אֶת-דִּבְרֵי הָעָם, אֶל ה' " (פסוק ט). אחרי שה' מדבר אל משה, כתוב שוב שמשה אומר את דברי העם אל ה', והרי הוא כבר אמר את הדברים! לא מוזכר שבני ישראל אמרו דברים נוספים, ומדוע שוב לכתוב שמשה אומר את דברי העם אל ה'?
ר' נחמן מפרש את הפסוקים בצורה מפתיעה: זה שהעם אמר "כל אשר דבר ה' נעשה", זה לא בהתלהבות כי אם בתלונה! הם התלוננו ואמרו: 'אם ניפגש פנים מול פנים עם הקב"ה- הרי שלא תהיה לנו יותר בחירה חופשית! מי הוא זה שיעמוד מול הדר גאונו של ה'- ויוכל להתנגד?' ולכן המילים: "כל אשר דבר ה' נעשה"- הם בעצם תלונה שאומרת שנלקחה מאתנו הבחירה החופשית!
ואת הדברים האלו מעביר משה לקב"ה "וישב משה את דברי העם את ה'".
ולהפתעתנו, הקב"ה מסכים איתם, ולכן הוא אומר "הנה אנכי בא אליך בעב הענן, בעבור ישמע העם בדברי עמך". כלומר, 'אני אדבר רק אתך, משה, ואז העם לא יפגוש אותי פנים אל פנים ותישאר לו הבחירה החופשית!' משה יהיה היחיד שיפגוש ממש את הקב"ה, ואז לא תתבטל הבחירה החופשית של העם.
ואז, משה בעצמו מתלונן. "ויגד משה את דברי העם אל ה". ר' נחמן מסביר שלא היו כאן דברים חדשים שהעם אמר, אלא משה אומר את דברי העם הקודמים לגבי עצמו: 'אולי תיקנת את העם, שלהם תהיה בחירה חופשית, אך מה אתי? הרי אם אפגוש את אותך פנים מול פנים לא תהיה לי בחירה חופשית'. אותה בעיה שהיתה לעם יש עכשיו למשה- וזהו "ויגד משה את דברי העם אל ה'"- גם אני בן אדם, גם אני רוצה בחירה חופשית!
תשובתו של ר' נחמן היא על פי הגמרא במסכת שבת- שהקב"ה אמר למשה "לך אל העם וקדשתם היום ומחר" (פסוק י), ואילו משה הוסיף יום אחד מדעתו. הקב"ה הראה לו שלמרות שהוא פוגש את ה'- עדיין יש לו בחירה חופשית! הוא יכול להוסיף יום אחד מדעתו.
גם אנו לעיתים סבורים שאין בידינו בחירה חופשית: בגלל תכונות שירשנו מההורים, בגלל פחד שמשתק אותנו, משום שאנו עומדים מול אדם או מצב שקשה להתנגד לו וכיו"ב.
הקב"ה מלמד אותנו- אפילו שאנו עומדים לכאורה מול מציאות שמכתיבה לנו כיצד להתנהג ולהגיב- עדיין יש לנו בחירה חופשית. בזה מותר האדם מן הבהמה, שבכל מצב הוא יכול לבחור!
(יתרו תשעז)