המכרז הראשון לבחירת מנהיג לעם ישראל יצא לדרך. בראש ועדת האיתור מכהן הקב"ה בכבודו ובעצמו, זאת לאחר שמשה רבנו מבקש ומגדיר לקב"ה מה לדעתו הם תנאי המכרז ומה צריכות להיות תכונותיו של יורשו, המנהיג הבא של עם ישראל, זה שיצטרך להכניסם אל הארץ המובטחת: " יִפְקֹד ה' אֱ-לֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָעֵדָה. אֲשֶׁר יֵצֵא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יָבֹא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יוֹצִיאֵם וַאֲשֶׁר יְבִיאֵם וְלֹא תִהְיֶה עֲדַת יְהֹוָה כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה".
למשמע תנאי המכרז הללו מודיע הקב"ה מיד למשה שיש לו מועמד אולטימטיבי יחיד ומוכר, שכבר משרת את משה שנים רבות והוכיח את תכונותיו המנהיגותיות: " וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ וְסָמַכְתָּ אֶת יָדְךָ עָלָיו.. וְנָתַתָּה מֵהוֹדְךָ עָלָיו לְמַעַן יִשְׁמְעוּ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל… עַל פִּיו יֵצְאוּ וְעַל פִּיו יָבֹאוּ הוּא וְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִתּוֹ וְכָל הָעֵדָה".
מעניין לדייק ולראות מה בדיוק אומר ה' למשה לתת ליהושע- 'וְנָתַתָּה מֵהוֹדְךָ עָלָיו'. לא מחכמתך. לא מצדקותך. לא מכושר הנבואה. לא מנסיון החיים – אלא 'מֵהוֹדְךָ'.
מה זה בדיוק ה'מֵהוֹדְךָ' הזה ?
אונקלוס יאמר- 'וְתִתֵּן מִזִיוָךְ עֲלוֹהִי', והתרגום יונתן יאמר:"וְתִתֵּן מִזִיו יְקָרָךְ עֲלוֹי".
לא קל להיות מנהיג, ודאי לא מנהיג של עם ישראל. לא בכדי יבקש משה מהקב"ה 'יִפְקֹד ה' אֱ-לֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָעֵדָה', שעל זה יאמר המדרש – " ויאמר ה' אל משה קח לך את יהושע, לפה שאמר משה יפקוד ה' א-להי הרוחות אמר לו המקום משה הרי מה שבקשת נתון לך: – קח לך, משלך… איש אשר רוח בו, שיהא הולך עם הקפדנים כפי דעתן ועם המתונים כפי דעתן: וסמכת את ידך עליו, שיתברך תלמודו על ידך"
[ספרי זוטא פיסקא כ"ז].
מנהיג זקוק לכישורים תכונות רבות- שכל , תבונה, אומץ, גבורה, יכולת מנהיגות, עמידה בתנאי לחץ ועוד כהנה וכהנה תכונות שכולן נחוצות וחשובות, אולם מנהיג זקוק לעוד משהו שלא תמיד אנחנו שמים לב אליו, והקב"ה מדייק בהגדרה אותה הוא אומר למשה- 'מֵהוֹדְךָ'.
מנהיג זקוק להוד.
אינני יודע מה זה בדיוק 'הוד', ואיך מתארים ומאפיינים אותו. אינני יודע מה זה בדיוק הזיו המיוחד הזה עליו מדברים אונקלוס ותרגום יונתן.
הוד זה כנראה משהו שחשים ומרגישים אותו. משהו שקורן מהבן אדם. איזה הוד שכזה, שנותן לאדם מימד נוסף של גובה, יופי, סמכות ורוחניות. הוד זה משהו שקשה להגדיר אבל קל יותר להרגיש.
מנהיג לא זקוק רק לקואליציה, לדוברים וליחצנים, ליכולת הישרדות ומניפולציות פוליטיות, וליכולת התנהלות פוליטית. מנהיג זקוק לעוד משהו נוסף שנקרא- 'הוד'. משהו שמקרין על העם, ואל העם, ונותן מימד של גובה רוחני וכבוד של גדולה.
העם זקוק ל 'אִישׁ עַל הָעֵדָה אֲשֶׁר יֵצֵא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יָבֹא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יוֹצִיאֵם וַאֲשֶׁר יְבִיאֵם'. העם זקוק ל 'אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ', אבל יותר מכל העם זקוק למנהיג שיש בו את מה שהקב"ה מדגיש- 'הוד'.
(פנחס תשעז)
מֵהוֹדְךָ
השארת תגובה