Facebook Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

נסיון הדור בשובו לארצו

מערכת שבתון ז׳ באלול ה׳תש״פ (אוגוסט 27, 2020) 7:48 am אין תגובות

הרב ירֹחם שמשוביץ
המכון הגבוה לתורה, אונ' בר-אילן

פרשתנו פותחת בתיאור יציאת מצרים. בכתובים של תחילת הפרשה מתארת התורה פעמיים את היוצאים כ'עם', ופעמיים מגדירה אותם כ'בני ישראל'. ודאי שכוונת הכתוב ללמדנו שאין העם ובני ישראל אותם האנשים (עיין למשל ספרי בהעלותך פסקה פה משנה ב : אין "העם" אלא הרשעים ).
אותם שמגדיר הכתוב כבני ישראל, הם המאמינים שהגיעה העת לצאת ממצרים, ומכאן שהם גם מאמינים בשליחותו של משה. מנגד, אותם שהוגדרו ע"י הכתוב כעם, אמנם אומר עליהם המדרש (שמות רבה פרשה ג פסקה יג ) שהיו 'מאמינים בני מאמינים', אך הם ככל הנראה מסופקים בשליחותו של משה רבינו, ומבולבלים מבחינת מהות דורם. הם קטני אמונה לגבי צו השעה של אותו הדור.
החתם סופר אומר בהקשר זה: כשאומר הכתוב "וחמֻשים עלו בני ישראל מארץ מצרים", מהו חמֻשים? חמישית יצאו ממצרים, בעוד ארבע חמישיות מתו במכת החשך, משום שהיו רשעים. מתוך ה 20% הללו, אומר החתם סופר, רק אחד מחמישים נקראו בני ישראל, המאמינים באמונת משה ובגאולת ישראל, והם אלו שיהיו מאוחר יותר לשרי חמישים על העם, שעל אף מצבם הירוד נגאלו בזכות דם פסח ודם מילה (ראה רות רבה ו, א).
והנה כאשר מגיעים היוצאים ממצרים אל הים, ישנו חוסר אונים של בני ישראל שנאמר (שמות יד, י-יא): "ופרעה הקריב וישאו בני ישראל את עיניהם … ויצעקו בני ישראל אל ד' … המבלי אין-קברים במצרים … "? הדבר מעורר פלא, כיצד יתכן שישראל מתפללים לה' ובועטים בישועתו באותה העת?
תשובה לכך מובאת בירושלמי (תענית ב, ה): "ארבע כתים היו על הים, שהתחלקו לשני מחנות". מחנה היאוש, שהיו בו שתי נטיות: האחת להתאבד והשניה להשאר בגלות. מנגד עמד מחנה האמונה, שגם בו היו שתי נטיות: האחת הנטייה הלאומית והשניה היא הנטייה הדתית.
לכל אחד ואחד מהמחנות עונה משה בצורה המיוחדת לו: לאלו שרצו לקפוץ לים אומר משה "התיצבו וראו …". לאלו שרצו לחזור למצרים אומר משה "אשר ראיתם את מצרים היום לא תוסיפו לראותם עוד עד עולם". לאלה שרצו להלחם אומר משה "ד' ילחם לכם", ולאלה שרצו להתפלל אומר משה "ואתם תחרישון" (שמות יד, יג-יד).
בתוך כך פונה הקב"ה למשה ואומר לו (שם טו): "מה תצעק אלי דבר אל בני ישראל ויסעו". שואל על כך הרב חרל"פ (מי מרום, מאמר כט לספר שמות): והרי מתאווה הקב"ה לתפילתו של צדיק, מדוע אם כן מצווה הוא את משה לשתוק?
עלינו להבין שאין התפילה מועילה ללא השתדלות עצמית של האדם. כמו יעקב אבינו, שלקראת המפגש עם אחיו עשו הכין עצמו ל"דורון, תפילה ומלחמה". משה שחשב שהצלתם של ישראל תלויה בו, שהרי ישראל היו שקועים במ"ט שערי טומאה (אור החיים שמות ג,ז, מגלה עמוקות פרשת בהר, שערי הלשם חלק ב' סימן ד לגרמ"מ משקלוב ועוד ), לכן הוא אומר להם "ואתם תחרישון", שאין זה תלוי בהם. אולם, הקב"ה מונע ממשה להתפלל, בשביל להראות שמעלת ישראל היא מעבר למעשיהם, שאהבתו של הקב"ה לישראל אינה תלויה בדבר, גם כאשר הם נמצאים בתחתית השפלות. לכן ביקש הקב"ה ממשה "דבר … ויסעו", להראות שגם אהבת ישראל לד' איננה תלויה בדבר, והם מוכנים למסור נפשם על קידוש ד', ובלבד שימלאו את רצון ד'.
בזה יובן גם הפסוק (שמות יד, לא): "ויראו העם את ד' ויאמינו בה' ובמשה עבדו". דווקא פשוטי העם, שלא ידעו להבחין בשינוי הזמנים ומתוך כך שינוי אמונת עיתם, הם אלה שהאמינו כעת בד' ובמשה עבדו. הם האמינו אז בשליחותו של משה – שהינו עבד ד', ושבאמת הגיע זמן גאולתם, אע"פ שלא עברו ארבע מאות שנה מיום ירידתם מצרימה, והבינו את מהות דורם. שהרי אכן קשה הדבר. משה רבינו בא לגאלם לאחר רד"ו שנים בלבד, ועל כן האמינו רבים שעדיין לא הגיע זמן גאולתם. אולם כעת האמינו כי כשם שהיו צריכים להאמין עד עתה באמונת הגלות, כעת הגיע הזמן להאמין במצוות דורם, והיא הגאולה. כפי שאנו אומרים בהגדה של פסח: "הקב"ה חישב את הקץ". כפי שנאמר ליצחק "גור בארץ הזאת", ולגבי יעקב נאמר "בארץ מגורי אביו", אפשר לקבוע ש"גר יהיה זרעך" שנאמר לאברהם מתחיל ביצחק, שנחשב כבר כגר בארץ כנען. אם כן, ארבע מאות השנים מתחילות מלידתו של יצחק, שהוא תחילת זרעו של אברהם\ שנאמר "כי ביצחק יקרא לך זרע".
בזה נלמד פרק חשוב בנושא האמונה, דהיינו שאמיתתה של האמונה אינה תלויה רק במהותה ובתוכנה, אלא גם בהבנת מהות הזמן והדור.
לגבי זמנינו השאלה אינה לדעת אם ראויים אנו, או שמא ח"ו אין אנו ראויים, לניסים ולנפלאות שאירעו לאבותינו ולנו. השאלה היא אם נצליח לדבוק בדרך שהורונו רבותינו הגר"א, החת"ם סופר, האור החיים והבעש"ט (ראו בספר "ארבעת הרועים" לרב מנחם מנדל כשר זצ"ל) – שבעקבתא דמשיחא המצוה העיקרית היא בבחינת "עלה רש" – כלומר עלייה, התיישבות, התנחלות בארץ, וכל העניינים האחרים טפלים לעיקר. כמובן שבכלל אלה יש להעמיד מדינה ריבונית, בעלת מדיניות חברתית ברורה, ושמשגשגת מבחינה לכלכית ותרבותית.
ואכן, אם נתבונן בברית שבין הקב"ה לאברהם אבינו, נראה שהיא מורכבת משלושה מימדים. הארץ, שנאמר (בראשית יב, ז): "לזרעך אתן את הארץ הזאת". התורה, שנאמר (שם יח, יט): "כי ידעתיו אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ד' לעשות צדקה ומשפט, למען הביא ד' על אברהם את אשר דבר עליו". ולבסוף ברכת הזרע, שנאמר (שם טו, ה): "וספור הכוכבים, אם תוכל לספור אותם, ויאמר לו כה יהיה זרעך". וכן נאמר לאברהם (שם כא, יב): "כי ביצחק יקרא לך זרע".
אם נתבונן בהתפתחות עם ישראל, ניתן להבחין בשלוש תקופות עיקריות החופפות לשלושת המימדים בברית שבין הקב"ה לאברהם, שמהם מוכחת עצמיותו של עם ישראל. כל אחד מהשלבים הללו הוא גם מדרגה שחייבים לעבור, על מנת שנוכל להתקדם לשלב הבא.
התקופה הראשונה היא עד לחורבן בית ראשון. בזמן זה היה מאבק של עמנו כנגד העבודה זרה (כנודע יצר ע"ז בטל בתחילת בית שני, ראה יומא סט, ב) וגיבוש מהותנו כעם. התקופה השניה של עמנו, שהיתה עד לימינו אנו, ולא עד בכלל, התמקדה בתיקון המצוות שבין אדם לחבירו, ובמחוייבותנו לתורה. בתקופה השלישית והאחרונה, היא תקופתינו, בעיית הדור, ותיקון אחיזתנו בארץ אבותינו הם העיקר, בחינת מצוות שבין אדם למקום, ואין מקום אלא ארץ ישראל, כדכתיב (דברים כו, ב) "ובאת אל המקום".
(בשלח תשסח)

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

אשירה לה' כי גאה גאה
יש יתרון בחילול שבת?
מדוע לא כתבה התורה 'ממון תחת עין'?
המנהיג - עבד או אדון?
בשלח

|להציג את כל הפוסטים של מערכת שבתון


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן שמולי

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

דור הסנדוויץ'

להמשך קריאה »

יום ביומו

להמשך קריאה »

מה ההבדל בין "בעזרת ה'" לבין "ברוך ה'"?

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס